Kundutlåtande från OKQ8 om Workman Event
Samarbetet med Workman har fungerat väldigt bra. I och med att vi var lite av nybörjare i det här så har vi alltid känt oss trygga i Workmans kunnande. De har varit lyhörda och snabba i vår dialog samt arbetat proaktivt med egna förslag och rekommendationer vilket uppskattats. Vi är mycket stolta över slutresultatet.
Melodifestivalen är ett evenemang som engagerar och skapar energi både i de sex evenemangsstäderna och i TV-sofforna. Vi ville vara med på denna resa som partner för att möta våra kunder i ett annat forum än våra stationer och även skapa internt engagemang och stolthet med härlig Mello-känsla. I och med att vi skapade en digital aktivitet, Carwash Karaoke, ville vi ha en koppling till detta. Tanken var därför att göra något roligt på plats som skapade engagemang och gillande bland publiken.
Om kundprojektet
OKQ8 har ett stationsnätverk med ca 700 stationer (bemannade och obemannade) och erbjuder ett komplett produkt- och tjänsteutbud för bilen och bilisten. Bolaget har ca 28,5 procent av bensinmarknaden och tillhandahåller ett omfattande utbud av alternativa bränslen. Alla stationer erbjuder biltillbehör, reservdelar och däckservice. Många stationer har även verkstäder, tvätta-själv hallar, biltvätt samt biluthyrning. Butiksortimentet omfattar också mat, kaffe och kioskprodukter.
Fakta om montern
Längd: 3 meter
Bredd: 1,2 meter
Monteryta totalt: 3,6 m2
Kravspecifikation från kunden
- OKQ8 var ute efter en monter som skulle se ut som en stationsmack med ramp runt monter.
- Få till temat Carwash-Karaoke tydligt i montern.
- Viss förvaring i monter för broschyrer.
- Monter som går att ta isär och sätta ihop flera gånger.
Workman producerar en monter som matchar temat: Carwash-Karaoke
Under Mello-turnén startade OKQ8 en digital tävling som dem valde att kalla Carwash-Karaoke. På en hemsida kunde man skicka in sitt bidrag och tävla om fina priser. Denna aktivering ville OKQ8 även ta med sig runt på de olika Mello-arenorna.
Därför installerades en karaokemaskin i montern som bestod utav en TV-skärm med tillhörande mikrofoner. Till TV-skärmen kopplades även en touch-skärm där besökarna kunde välja vilken låt dem ville sjunga.För att binda ihop aktiviteten i montern till OKQ8s tävling programmerades samma låtar som fanns på den digitala plattformen även i denna karaokemaskin.

En bensinmack med biltvätt
Målet var att montern skulle likna en bensinmack. Vi byggde därför en ramp runt montern. Rampen skulle symbolisera taket som finns över OKQ8s mackar.

Klurande och skapande kreativitet krävs när man ska producera en monter
För att fortsätta på temat Carwash-Karaoke klädde vi pelarna med folierad PVC-vepa som vi skar till för att det skulle likna borstarna i en tvätthall. Självklart i en glittrig metallic folie för att få till Mello-känslan extra mycket. I rampkonstruktionen placerades även moving-heads där ljuset var inställt i blått och rött. Precis som i OKQ8s logga. Självklart hängdes även en snurrande disco-kula i rampen.
På bakväggen spändes en stor vepa upp med ett motiv utav en biltvätt.

Förvaring behövs alltid i en monter
Därför integrerade vi en disk i montern. Under denna kunde OKQ8 förvara broschyrer etc.

Snabb & enkel montering – superviktigt när montern ska flyttas runt mellan olika platser
Mello-turnén består av ett antal produktioner (tävlingar) på sex olika arenor.
På varje arena ska montern enkelt kunna byggas upp och dessutom ska montern fungerar med snabb enkel nedmontering. Dessutom måste montern vara enkel att bygga så den ser likadan ut på varje arena. Vi bygger därför våra montrar i Octanorm. Ett flexibelt system i aluminium som vi sedan täcker in med hjälp av vepor och annat tryckmaterial.

Här kan du också se en kort video på montern
Workman – månadens tips!
Ha en rolig aktivitet i montern som gärna återkopplar till någon kampanj i övriga sammanhang!
Aktiviteter väcker alltid mycket intresse! Särskilt om det är någon kul tävling med fina priser.
Besök gärna vårt GIGANTISKA INSPIRATIONSGALLERI – fler än 180 album!
Inspiration och våra album: http://www.workman.se/galleri/
Följ oss gärna på Instagram, där finner du oss om du söker på: workman.se
Har du inte ett Instagramkonto? Inga problem använd länken nedan!
Följ oss på Instagram: https://www.instagram.com/workman.se/
Vill du veta mer kontakta oss på Workman Event.
Artikel av: Susanne Sundström