Kort om Haugen – gruppen
Den huvudsakliga verksamheten består i att marknadsföra och sälja internationella livsmedel på den svenska dagligvarumarknaden. Bearbetning sker med våra två rikstäckande säljkårer.
Försäljning sker främst via ICA, Coop, Axfood och Bergendahl samt via de olika restauranggrossisterna.
Fakta om montern
Längd: 10 meter
Bredd: 4 meter
Monteryta totalt: 40 m2
Kravspecifikation från kunden
- Tydlig avsändare av montern.
- Två olika ytor/delar avsedd för provsmak.
Varav den ena ytan utrustat som ett kök med rinnande vatten och med plats kylskåp - Ekologisk känsla.
- Mycket plats för exponering av produkter.
- Skärm för presentation av olika varumärken.
Utmaningarna i just detta projekt
- Få plats med så många produkter som möjligt.
- Belysning av montern.
- Skapa en öppen monter med ekologisk känsla.
- Skapa snygga ”stödväggar” åt den långa fristående väggen.
Stort förtroende att få designa åt Haugen-gruppen
Haugengruppen gav oss väldigt fria tyglar när det kom till att designa montern.
Tydligt var att Haugen-gruppen önskade stora ytor för att kunna presentera sina produkter.
I en del av montern ville de bjuda på mat och i andra delen skulle det bjudas på dryck som kaffe och te.
Ett annat önskemål var också att montern skulle kännas ekologisk.
Flera stora diskar löste förvaringen
För Haugengruppen var det viktigt med mycket förvaring. Detta för att kunna visa upp så mycket som möjligt av deras breda sortiment. Vi tog då fram denna snygga lösning med tre diskar.I diskarna fanns även plats för kylskåp, el-dragningar och såklart förvaring av förbrukningsartiklar.
För att få till mycket exponering och förvaring som fortfarande var funktionell tillverkade vi hyllor med obehandlade reglar. Som hyllplan lade vi tillkapade plexibitar där ljuset även flödar genom.
För att belysa hyllorna på ett kostnadseffektivt sätt satte vi upp väggspotlights över dem för att förstärknings belysa produkterna. Som allmänbelysning sattes en ljustross i framkant av montern som riktades främst mot de stora diskarna. Obehandlade reglar kom även tillbaka i fler element. Så som bågar ovan diskar där lampor monterades samt i stödväggarna till den långa väggen i ryggen på montern.
Som nämnts tidigare ville Haugengruppen ha en monter som hade en ekologisk känsla. Vi valde därför att gå på mycket ljusa färger. Ljust trä, obehandlade reglar, plywood, ljust golv och ljusgrå möbler. Bakväggen folierades i ett kakelmönster för att få in en extra stark känsla av ett kök.
Maxtillåten exponeringshöjd på 2,5 meter
Eftersom det inte var tillåtet att exponera sig högre än 2,5 meter på denna mässa försökte vi hitta andra sätt att synas. Bland annat placerades dessa snygga lampor ovanför diskarna.
Centralt placerad stor mediavägg – det gäller att sticka ut i mängden
Ett annat medel som användes för att sticka ut lite i mängden var en stor mediavägg där Haugen-gruppen kunde ha sina varumärken rullandes utan att behöva ha exakt alla produkter på plats.
Vill du se hela montern i 3D?
Länk till montern i 3D: Här kan du se montern i 3D direkt i din webbläsare
Inga tillägg eller annat behövs installeras.
Besök gärna vårt GIGANTISKA INSPIRATIONSGALLERI – fler än 180 album!
Inspiration och våra album: http://www.workman.se/galleri/
Följ oss gärna på Instagram, där finner du oss om du söker på: workman.se
Har du inte ett Instagramkonto? Inga problem använd länken nedan!
Följ oss på Instagram: https://www.instagram.com/workman.se/
Vill du veta mer kontakta oss på Workman Event.
Artikel av: Susanne Sundström