Fotomässan är en mässa där man som besökare kan hämta inspiration och kunskap för att utveckla sin karriär som fotograf. Man kan även ta del av nyheter inom branschen och testa den allra hetaste utrustningen.
Tillsammans med MCI Sverige tog vi ta fram en monter åt Profoto inför deras deltagande på Fotomässan 2016, montern blev lyckad och vi fick därför förtroende att hjälpa dem även 2018.
Profoto –The Light Shaping Company är ett företag som arbetar med ljussättning och ljus i bilder. De har ett brett sortiment på kamerablixtar, lampor och allt där till. Förutom att ha ett brett sortiment med produkter som hjälper deras kunder att få fram bra bilder erbjuder även Profoto kurser i hur man ska använda ljus och blixtar för att maximera utfallet av sina bilder, detta koncept heter Profoto Academy.
Fakta om montern
- Längd: 10 meter
- Bredd: 9 meter
- Monteryta totalt: 90 kvm
Önskemål och kravspecifikation på montern
Under Fotomässan önskade Profoto skapa en monter som var inbjudande och välkomnande för mässans besökare. Den skulle spegla Profotos grafiska profil som består av svart, vitt och grått. I montern skulle det hållas föredrag där kända fotografer höll 45 minuter långa kurser i hur man ska tänka och arbeta med ljus och blixt vid fotografering. Under dessa föredrag skulle den som höll föredraget samtidigt kunna visa livebilder på skärmar. Bilder som togs under föredraget skulle i realtid visas på bildskärm för att direkt visa resultatet och hur man ska hantera ljus och blixt. Runt scenen där föredragen hölls skulle sittmöjligheter finnas för besökare och åskådare men också utrymmen för produktexponering.
En välkomnande öppen monter – endast en vägg
Vi tog fram en monter med öppen planlösning och endast 1 vägg som täcker ett hörn av montern. Detta gjorde att man enkelt kunde ”kliva in i montern” utan att känna att man tränger sig in i en privat yta. Men för att ändå avgränsa sig mot resten av mässan använde vi oss av ett ljust golv samt en tross i taket som tillsammans bildar en inramning av monterns yttre gräns.
Grafisk profil, svart, vitt & grått
Genom att arbeta med mycket vitt och svart kunde vi skapa en stilren och uttrycksfull monter med rena hörn och detaljer. Grått plockade vi upp genom att använda grått på sittbänkarna.
Montern dominerades av en stor scen och scenbakgrund.
Med hjälp av riktbar scenbelysning kunde vi få den belysning som efterfrågades på scenen, men då det inte gick att få till bra bildåtergivning med en projektor fick vi revidera planen och montera upp stora LED-skärmar som användes under föredragen.
Månadens tips från oss på Workman Event
Budgetera för tekniker på plats om ni har mycket teknik i montern.
Om man har mycket teknik i montern så är det nästan ett måste att också lägga budget på en tekniker i montern. Vi använde oss av Scenteknik som leverantör av all teknik till scenen, genom att även ha en tekniker på plats inledningsvis under mässan försäkrade vi oss om att alltid kunna hjälpa till med de krav som de olika föreläsarna hade.
Vi ställde fyra viktiga uppföljningsfrågor till Profoto
Hur var det att jobba med oss på Workman?
Vi upplevde att vi fick ett positivt bemötande av alla inblandade på Workman, samt att ni var tillmötesgående med våra önskemål och vad som var viktigt för oss. Mats Remnestål har varit proffsig i sitt bemötande redan från när vi inledde konversationen för några år sedan, och vi tycker även att övriga inblandade gjorde sitt bästa för att det skulle bli så bra som möjligt. Speciellt viktigt var det att tekniken lirade extra bra denna gång, och vi tycker verkligen att Workman och David hjälpte oss mycket där så att det skulle fungera enkelt.
Hur ni tycker att er monter blev?
Vi tycker att montern blev snygg och utstrålade det vi ville uppnå: en premium känsla och det vi tycker vårt varumärke står för. Det var fin finish på de material som valdes och det kändes genomtänkt.
Uppfyllde montern de krav och önskemål ni hade, dvs kunde ni genomföra det ni önskade göra på mässan?
Ja, det tycker vi. Det var viktigt för oss att ha möjlighet att visa upp våra produkter via fotografer som föreläste för oss. Därför var det viktigt för oss att ha en scen där fokus var att kunna låta många människor kunna lyssna och bli inspirerade.
Hur var mässan för er som helhet?
Vi fick bra feedback från kunder på våra produkter och många uttryckte att de blev inspirerade av de föreläsningar vi hade. Vi hade oftast stort tryck i vår monter tack vare bra fotografer som var där och föreläste om ljussättning. Det vi är mindre nöjda med är att Fotomässan som helhet bara blir mindre och mindre. Vi hade önskat att mässan hade lyckats attrahera fler utställare inom fotobranschen.
Här kan du även besöka montern virtuellt
Länk till montern i 3D: Här kan du se montern i 3D direkt i din webbläsare
Zooma in/ut med skrollhjulet och vrid runt montern med vänster musknapp nedtryckt.
Besök även vårt GIGANTISKA INSPIRATIONSGALLERI – fler än 165 album!
Inspiration och våra album: http://www.workman.se/galleri/
Följ oss gärna på Instagram, där finner du oss om du söker på: workman.se
Har du inte ett Instagramkonto?
Använd då denna länk för att följa oss utan ett Instagramkonto: https://www.instagram.com/workman.se/
Vill du veta mer kontakta oss på Workman Event.
Artikel av: Susanne Sundström