eventeffect.se
Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan 2021, Region Gotland.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Almedalen

Sedan 1968 har Almedalen varit en viktig demokratisk mötesplats för politiker, företag och organisationer som vill förmedla sina budskap. Förra året ställdes Almedalsveckan in för att i år äga rum i helt digital form. För Eventeffect berättar Mia Stuhre, ansvarig projektledare, om hur den kommer nå ut både till fler och leva längre. Hon ger också tips på hur du får ut mest av ditt digitala evenemang.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Golfbaren
    • Sture
    • Inadra
    • Meetapp
    • Mediemerah AB
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2017-10-01 | Annons | Workman

Månadens monter oktober – Lenovo och AreaAcademy

Vi på Workman Event presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga och utmanande uppdraget vi hade denna gång var att skapa en bra lösning i en totalt nedsläckt lokal på Dreamhack. Läs om det lyckade projektet och ta del av nyttiga tips.

Vad är Dreamhack för slags event?

Idag är det världens största LAN med över 10 000 personer som kopplar upp sig tillsammans under fyra dagar för att spela. Idag lockar Dreamhack spelare och besökare från hela världen. Förutom detta så arrangeras tävlingar i e-sport i flera kategorier som lockar världseliten inom flera olika spel så som League of Legends, Counter Strike Global Offensive, DOTA2 och många andra spel. DreamhackEXPO som är en del av Dreamhack är en mässdel där besökarna bjuds på det senaste för gaming-världen samtidigt som kan medverka i aktiviteter och jippon arrangerade av utställarna.
Lenovo beslutade sig för att ställa ut på Dreamhack Summer 2017
Till sin hjälp för att göra Lenovos monteryta attraktiv och välbesökt använde sig Lenovo utav AreaAcademy, en organisation som arbetar med pedagogiska strukturer för e-sport.
Tillsammans med AreaAcademy fick vi på Workman Event uppdraget att ta fram ett monterförslag
med projekt – och produktionsansvar för Lenovos monter, vilket vi på Workman Event glatt bugar och bockar för!

Workman Event i teamwork med Lenovo och AreaAcademy

Efter ett första möte med AreaAcademy och Lenovo och de lyft sina önskemål på produkter och aktiviteter i montern blev det ganska tidigt uppenbart att montern helt enkelt var för liten för att rymma alla aktiviteter kunden önskade. Önskemålen var att kunna genomföra en League of Legends (LoL) spelturnering i montern samtidigt som man visade upp nya produkter och låta besökare testa Lenovos utrustningen under flertal jippon och happenings i montern.

Vårt förslag på en attraktiv och effektfull monter till Lenovo.

månadens monter oktober – lenovo och areaacademy

månadens monter oktober – lenovo och areaacademy
Läs fortsättningen nedan om vilken strategi ni kan använda för att lösa ”problem” som ni kanske stöter på om ni ska delta som utställande företag på en mässa eller event.

Möt upp identifierade ”svårigheter” med lösningar.

Den största ”svårigheten” blev att skapa en scen där samtliga tio spelare skulle få plats och spelutrymme och samtidigt skapa space och utrymme för publik och övriga besökare.

Lenovo önskade initialt en rak scen där alla tio spelare skulle sitta bredvid varandra, varje spelare skulle ha tillgång till minst 1,2 meter bred spelyta. Då montern var 10 meter bred så var det ganska uppenbart att detta inte skulle fungera, det skulle saknas 2 meter i monterbredd.  Vi löste det genom att rita en specialbyggd scen som var bågformad för att få plats med spelytorna. I scenen integrerade vi en rund scen i mitten som kunde användas både för spelpresentationer, prisutdelning samt Cosplay (en japansk form av performance/maskerad). Efter att ha lyckats rita en monter där vi vridit och vänt på varje kvadratmeter så att allting fick plats var nu utmaningen att binda samman alla element och produkter på ett snyggt sätt.

Enhetlig design – läckert svart

Med många svarta möbler kompletterat med LED i olika kulörer och bakbelysta loggor gjorde att montern fick ett unikt utseende och skapade en enhetlighet som speglade både spelvärden och Lenovos grafiska profil.

månadens monter oktober – lenovo och areaacademy
Rund scen i mitten som till spelpresentationer, prisutdelning samt Cosplay. Ett skönt häng på våra ”Bautakuddar” nedanför den välvda scendelen.

Rörlig media på centralt placerad skärmvägg

Förutom stora tryckta bilder som både visade budskap och loggor användes även en hel del rörligt material i monter.

månadens monter oktober – lenovo och areaacademy
På bakväggen byggde vi en skärmvägg bestående av nio stycken kantlösa 47 ” skärmar.

Fullmatad monter med mycket teknik och många skärmar.

Utöver den stora skärmväggen använde vi tio stycken mindre skärmar som frontades mot publiken för Lenovos marknadsföring samt uppvisning av spelarnas prestationer löpande under turneringen. Totalt var det 38 stycken skärmar i montern, vissa av dessa var till för besökare att testa spel på och andra för att visa reklam.

månadens monter oktober – lenovo och areaacademy
Podier med bakgrundsbelyst logotype. 
Ståplatser tar mindre plats och skapade ett bättre flöde samt större tillgänglighet för besökare.

Vi skapade två podier som placerades i ytterkant av montern, på dessa stationer fanns det två platser per stationer där besökare kunde stå och testa Lenovos produkter och utrustning.

Månadens TIPS från oss på Workman Event!
Strategi till dig som är utställare på mässor & event.

Identifiera på ett tidigt stadium vilka ”svårigheter” som utmärker sig i projektet.
I detta projekt så var det två områden som vi identifierade där vi måste lägga extra krut…

  • Skapa 10 st. spelstationer med minimikrav (1,2 m) per station och samtidigt disponera monteryta för besökare, aktiviteter och publik.
  • Lokalen kommer släckas helt under öppettider. Mycket ovanligt för mässbranschen.
månadens monter oktober – lenovo och areaacademy
På upphöjd bågformad scen placerades spelstationer med bildskärmsvägg centralt i mitten.

En ovanlig utmaning – en totalt nedsläckt lokal!

En utmaning som man i mässbranschen sällan möts av är att under Dreamhack så släcks hela hallen ned under öppettiderna d.v.s. ingen allmän belysning! Så för att montern ska vara inbjudande och snygg behövs egen belysning.

För att montern skulle bli attraktiv och effektfullt belyst, så använde vi oss i detta fall av flera olika LED-lister, rörliga LED-kannor i tross samt profilspottar för att punktbelysa loggor och vepor. Den stora blandningen av olika belysningskällor gjorde att vi kunde anpassa montern efter kundens önskemål när vi väl var på plats i montern samt justera belysningen under själva eventet.

månadens monter oktober – lenovo och areaacademy
Scen med LED-belysning i bågform med de tio spelstationerna uppe på scenen, grafisk exponering runt om.
månadens monter oktober – lenovo och areaacademy
Här ser ni montern under inflytt (uppbyggnadstid av montrar). 
Fortfarande med allmänbelysning tänd, senare under öppettid är lokalen nedsläckt.

Aktivering i montern är extremt viktigt.

Både Lenovo och AreaAcademy skötte aktiveringen med flertal jippon, aktiviter och happenings i montern. Det gav verkligen resultat med många härliga möten och besökare!

månadens monter oktober – lenovo och areaacademy
Tio spelstationer måste vara väl fungerande för tävlingar. 
Besökare kunde följa spelarna via skärmar frontade mot publiken.

Vi var väldigt nöjda med hela genomförandet berättar Lenovo.

Fortsättning följer, vi kommer att under Dreamhack Vinter 2017 köra en nästintill kopia på upplägget då samtliga inblandade var väldigt nöjda med vår leverans och monter.

Workman Event en resursstark produktionspartner 

”Det var väldigt enkelt att arbeta med Workman Event som var väldigt effektiva i sitt arbete, snabb feedback och snabba att korrigera ändringar enligt önskemål. 

Slutresultatet var fantastiskt och vi hade en monter som verkligen stod ut!”
– Tommy, CEO för Area Academy.

Besök gärna vårt gigantiska inspirationsgalleri – ca 150 album!

Inspiration och våra album: http://www.workman.se/galleri/

Följ oss på Instagram: https://www.instagram.com/workman.se/

Vill du veta mer kontakta oss på Workman Event.
Artikel av: Susanne Sundström

Workman event producerar Östberg group i Frankfurt 2

Workman producerar Östbergs monter i Frankfurt

Annons

Vi på Workman Event presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga och utmanande uppdraget vi hade denna gång var att skapa en bra lösning för Östbergs på plats i Frankfurt. Läs om det lyckade projektet och ta del av nyttiga tips.

workman event producerar okq8 monter01

Workman producerar OKQ8-monter på Mello

Annons

Vi på Workman Event presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga och utmanande uppdraget vi hade denna gång var att skapa en bra lösning för OKQ8 på Melodifestivalen. Läs om det lyckade projektet och ta del av nyttiga tips.

haugen gruppen fastfood 2019 52

Workman producerar Haugen-gruppen

Annons

Varje år går Nordens största Fast-food & Cafémässa i Stockholm. Här möts branschens ledande grossister, lokala leverantörer och nischade branschföretag. Schemat är fullspäckat med seminarier och andra aktiviteter, så som kaffeprovning och kurser i exempelvis tårtdekor och styckning.

workman producerar solera på vk choice 2019

Workman producerar Solera på VK Choice 2019

Annons

VK-Choice är Choice Hotels årliga Vinterkonferens och innebär att Choice Hotel bjuder in både egen personal och sina leverantörer till ett tre dagars event i Stockholm. Förutom galamiddag, maffiga shower på scen samt sena utekvällar så pågår det även en leverantörsmässa under lördag och söndag.

workman producerar björn lundéns monter

Workman producerar Björn Lundéns monter

Annons

Ekonomi & Företag är en mässa som går på Kistamässan årligen. På mässan samlas branschledande företag för att ta del av nyheter och trender samt för att marknadsföra sig. En kombination av attraktiva utställare och bra talare lockar över 3 000 besökare.

synologen på optikmässan

Månadens monter: Synologen av Workman Event

Annons

Vi på Workman Event presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga och utmanande uppdraget vi hade denna gång var att skapa en bra lösning för Synologen på Optikmässan på Kistamässan. Läs om det lyckade projektet och ta del av nyttiga tips.

tui kampanj på stockholm central som nådde cirka 3 % av jordens befolkning!

TUI kampanj på Stockholms Centralstation som nådde cirka 3 % av jordens befolkning!

Annons

Vi på Workman Event presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga och utmanande uppdraget vi hade denna gång var att skapa en bra lösning inomhus för TUI inne på Stockholms Centralstation. Läs om det lyckade projektet och ta del av nyttiga tips.

rototilt på svenska maskinmässan – solvalla

Månadens monter: Rototilt av Workman Event

Annons

Vi på Workman Event presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga och utmanande uppdraget vi hade denna gång var att skapa en bra lösning utomhus för Rototilt på Svenska Maskinmässan. Läs om det lyckade projektet och ta del av nyttiga tips.

pcb connect på s.e.e. – scandinavian electronic event

Månadens monter: PCB Connect av Workman Event

Annons

Vi presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga uppdraget vi hade denna gång var att skapa en monter för PCB Connect på S.E.E. i Kista.

månadens monter maj – profoto på branschmässa i stockholm

Månadens monter maj – Profoto på branschmässa i Stockholm

Annons

Vi på Workman Event presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration. Denna månad lyfter vi fram samarbetet med MCI i Stockholm och deras kund Profoto på Fotomässan 2018, där vi skapade en välkomnade öppen monter. Läs också vårt tips – Så får du tekniken att bidra maximalt under mässa och event.

Workman Event levererar helhetslösningar!
Vi designar & producerar säljande mötesplatser åt våra kunder.

Våra utställningar och montrar skapar utrymme och uppmärksamhet på mässor och event i Norden och övriga Europa.

Helhetsansvar – Som totalleverantör kan vi erbjuda kostnadseffektiva lösningar av hög kvalitet och erbjuda en flexibilitet som är svårt att tillhandhålla om man inte har allt ”in‐house” som vi har.

Produktionspartner – Vi är samtidigt produktionspartner inom mässor/event åt flera design‐, kommunikations‐ och eventbyråer. Som referens har vi Kistamässan, där vi driver och förvaltar vi deras tekniska avdelning och är ansvariga för driften av Kistamässan vilket innefattar all logistik och basproduktion av varje mässa samt godsmottagning och monterservice till samtliga utställare.

Design – Vi hjälper till med designen för att skapa den känsla och miljö som stämmer överens med ert varumärke och era behov.

Projektledning – Våra erfarna projektledare hjälper er hålla ihop projektet och översätter era önskemål till tydliga projektplaner.

Produktion – Med eget fullt utrustat snickeri, grafisk produktion och lackbox kan vi säkerställa hela produktionen och hålla en hög kvalité genom hela arbetsprocessen.

Logistik – Att koordinera transporter och produktionspersonal för att uppnå både ekonomiska och miljömässigt bäst resultat ingår i vårt dagliga arbete.

Hör gärna av er till oss så berättar vi mer om oss och våra erbjudanden.


Peter Björnesjö
peter.bjornesjo@workman.se
Telefon: 076‐633 16 48


Linus Lundin
linus.lundin@workman.se
Telefon: 076‐633 17 68


Sara Stenman
sara.stenman@workman.se
Telefon: 076‐633 16 46

Workman Event presenterar ”Månadens monter”

Missa inte hela vår artikelserie där vi löpande presenterar mässmontrar.

2019
februari - Solera på VK Choice 2019
mars - Haugen-gruppen
april - OKQ8-monter på Mello
maj - Östbergs monter i Frankfurt

2018
januari – Corsair
februari – Tresson
mars - Beauty International Wellness
april - Sätila på ISPO i München
maj - Profoto på branschmässa i Stockholm
juni - Månadens monter: PCB Connect av Workman Event
augusti - Månadens monter: Rototilt av Workman Event
september - TUI kampanj på Stockholms Centralstation som nådde cirka 3 % av jordens befolkning!
oktober - Månadens monter: Synologen av Workman Event
november - Workman producerar Björn Lundéns monter

2017
juni - Sollentuna Kommun
augusti - Swedish Network of Convention Bureaus
september – Elektroskandia
oktober - Lenovo och AreaAcademy
november - Lindab
december - BIODROGA MD

 

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Marknadskoordinator Klövern Stockholm Norra
  • Handläggare/ansvarig möteslogistik
  • Creative Meetings söker eventprojektledare
  • Kommunikatör med ansvar för konferenser och event
  • Event Coordinator for Impact Week

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Sommar studio

Onemotion släpper koncept för digitala sommaravslutningar

Eventbyrå

Efter succén med paketerade digitala julfester släpper Onemotion nu den digitala sommarfesten, ett kostnadseffektivt sätt att avsluta första halvåret för personal eller kunder i ett somrigt format fyllt med sommarkänsla, information och sociala aktiviteter.

Ann Jacobsson

Otomteblossiga upplevelser för Årets byrå

Eventbyrå

Heja! fortsätter att leverera otomteblossiga upplevelser, ett ord som beskriver insatser som ger önskad effekt och sprakar över lång tid. Efter ha varit nominerade flera gånger tog de i år hem vinsten som Årets event & brand experience 6-25 Mkr.

Mest läst

Karlstad

Karlstad CCC erbjuder ny studiolösning i samarbete med JK Ljud & Ljus

Karlstad CCC erbjuder tillsammans med JK Ljud & Ljus en ny studiolösning för stora och små produktioner. Studio Sola är en flexibelt uppbyggd studio med tre inspelningsmiljöer.
lista: 15 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 31 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
Jirango

Eventplattformen Jirango utvecklas med backstage funktioner

Den svenskutvecklade digitala eventplattformen växer vidare med nya funktioner. Nya modulen ger nu talarna möjlighet att samlas backstage helt virtuellt, där man kan förbereda sin presentation innan man går upp på scenen.
IMG 6550

Svensk innovation: Mobil padelbana

Eventeffect har pratat med serieentreprenören Christoffer Granfelt som ligger bakom SIME och Epicenter. Han är nu medgrundare till Instantpadel som har tagit fram en världsunik mobil padelbana som kan användas inomhus såväl som utomhus. Med hjälp av ett enkelt klicksystem samt stärkande stödben monteras banan upp på mindre än 4 timmar.
Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för ...

Branschfolk

Mi Ridell om digitala möten

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Branschfolk

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

Folk i karriären

Ewa Woldenius

Sara Törn och Ewa Woldenius nya chefer på konserthuset

På nytt jobb

Nu är det klart! Sara Törn axlar rollen som produktionschef och Ewa Woldenius blir ny marknads- och försäljningschef på Vara Konserthus. Varken Ewa eller Sara är nya ansikten för konserthuset eftersom de under det senaste året har haft rollerna som tillförordnad marknads- respektive produktionschef.

Emelina Lindberg

Ny Sälj- och Marknadschef till RestaurangAssistans

På nytt jobb

Emelina Lindberg-Filippopoulou är RestaurangAssistans nya Sälj- och Marknadschef. Emelina har en bred bakgrund inom besöksnäringen och mötesindustrin och kommer senast från Parks and Resorts.

Sofia Eklund

Ny strategisk projektledare på Onemotion IMC

På nytt jobb

Kommunikationsbyrån Onemotion IMC fortsätter växa, anställer ytterligare en Senior projektledare och utökar därmed eventteamet ytterligare.

Gästskribenter

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Vilken solbränna vill du ha?

Gästskribent

I denna krönika skriver Antoni Lacinai om vad bokare och föreläsare bör ha klart för sig innan de går in i ett samarbete.

Framtidens mässor

Hur kommer framtidens mässor se ut? Kommer det finnas behov för fysiska mässmontrar? Och hur kommer de fungera?

Expo

Det här är frågor som många av kunderna ställer till företaget Adapt just nu, här bjuder Viking Grandin från Adapt på sina spaningar om framtidens mässor. – Mässarrangörerna funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangera mässor efter pandemin. Och utställarna försöker planera hur deras eventuella mässdeltagande skall se för att kunna attrahera monterbesökare. Den stora frågan är naturligtvis om den fysiska mötesplatsen fortfarande behövs. Kommer man som mässarrangör kunna attrahera tillräckligt många utställare och besökare? Vad tror du?

Jorgen

Distribuerade upplevelser kan vara besöksnäringens framtid

Gästskribent

Mest troligt är det en helt ny värld som väntar oss alla efter pandemin. För besöksnäringen och upplevelseindustrin kommer det bli extra tydligt. Men en kris innebär i regel lika mycket möjligheter som utmaningar. Många har redan visat stort prov på kreativitet och fått kvitto på att det lönar sig. För den som kan och orkar ställa om väntar en ljus framtid. Distribuerade upplevelser som konsumeras i människors hem, på arbetsplatser, eller på restauranger och barer som blir publika vardagsrum. Det är bara några av alla möjligheter som väntar.

Jorgen

Några hundra på plats och tusentals på distans under framtida event

Gästskribent

När event och möten digitaliserats i expressfart ritar det om kartan för alla som arrangerar eller arbetar med event och möten. Att kunna delta på distans, gärna som grupp, blir ett hygienkrav. Event och möten kommer också arrangeras parallellt på olika platser, uppkopplade mot varandra, och några bli tittfria. Det är exempel på saker vi mest troligt får uppleva under de kommande åren.

Jorgen

Små event får större budget när det lilla blir det nya stora

Gästskribent

Efter pandemin har många fått en ny syn på vad jobbet är, när och var man gör det. Det innebär slutet för nio-till-fem-samhället. Det lilla blir det nya stora och man kommer lägga mer pengar på mindre möten och event. Ute blir det nya inne och det man ska åstadkomma kommer styra valet av plats i större omfattning. Det är några av event- och mötestrenderna för 2021 och framåt.

Per Furumo

Retorikexpertern Per Furumo: Därför ska du inte mjuta i stora möten

Gästskribent

Här skriver Per Furumo konsult i talarträning och retorik om hur du blir av med den digitala trubbigheten och stumheten i digitala möten.

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

covidcleanrmecafe

Runö Möten & Events är CovidClean-certifierade

Annons

Att Covid-19 kommer påverka oss under överskådlig framtid står helt klart, och att säkerheten och hälsan för våra gäster och vår personal alltid prioriteras är en självklarhet. För att hantera det har vi på Runö Möten & Events utvecklat rutiner och arbetssätt för att följa dom lagar och rekommendationer som gäller under den pågående Coronapandemin.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff