Vad är Dreamhack för slags event?
Idag är det världens största LAN med över 10 000 personer som kopplar upp sig tillsammans under fyra dagar för att spela. Idag lockar Dreamhack spelare och besökare från hela världen. Förutom detta så arrangeras tävlingar i e-sport i flera kategorier som lockar världseliten inom flera olika spel så som League of Legends, Counter Strike Global Offensive, DOTA2 och många andra spel. DreamhackEXPO som är en del av Dreamhack är en mässdel där besökarna bjuds på det senaste för gaming-världen samtidigt som kan medverka i aktiviteter och jippon arrangerade av utställarna.
Lenovo beslutade sig för att ställa ut på Dreamhack Summer 2017
Till sin hjälp för att göra Lenovos monteryta attraktiv och välbesökt använde sig Lenovo utav AreaAcademy, en organisation som arbetar med pedagogiska strukturer för e-sport.
Tillsammans med AreaAcademy fick vi på Workman Event uppdraget att ta fram ett monterförslag
med projekt – och produktionsansvar för Lenovos monter, vilket vi på Workman Event glatt bugar och bockar för!
Workman Event i teamwork med Lenovo och AreaAcademy
Efter ett första möte med AreaAcademy och Lenovo och de lyft sina önskemål på produkter och aktiviteter i montern blev det ganska tidigt uppenbart att montern helt enkelt var för liten för att rymma alla aktiviteter kunden önskade. Önskemålen var att kunna genomföra en League of Legends (LoL) spelturnering i montern samtidigt som man visade upp nya produkter och låta besökare testa Lenovos utrustningen under flertal jippon och happenings i montern.
Vårt förslag på en attraktiv och effektfull monter till Lenovo.
Möt upp identifierade ”svårigheter” med lösningar.
Den största ”svårigheten” blev att skapa en scen där samtliga tio spelare skulle få plats och spelutrymme och samtidigt skapa space och utrymme för publik och övriga besökare.
Lenovo önskade initialt en rak scen där alla tio spelare skulle sitta bredvid varandra, varje spelare skulle ha tillgång till minst 1,2 meter bred spelyta. Då montern var 10 meter bred så var det ganska uppenbart att detta inte skulle fungera, det skulle saknas 2 meter i monterbredd. Vi löste det genom att rita en specialbyggd scen som var bågformad för att få plats med spelytorna. I scenen integrerade vi en rund scen i mitten som kunde användas både för spelpresentationer, prisutdelning samt Cosplay (en japansk form av performance/maskerad). Efter att ha lyckats rita en monter där vi vridit och vänt på varje kvadratmeter så att allting fick plats var nu utmaningen att binda samman alla element och produkter på ett snyggt sätt.
Enhetlig design – läckert svart
Med många svarta möbler kompletterat med LED i olika kulörer och bakbelysta loggor gjorde att montern fick ett unikt utseende och skapade en enhetlighet som speglade både spelvärden och Lenovos grafiska profil.
Rörlig media på centralt placerad skärmvägg
Förutom stora tryckta bilder som både visade budskap och loggor användes även en hel del rörligt material i monter.
Fullmatad monter med mycket teknik och många skärmar.
Utöver den stora skärmväggen använde vi tio stycken mindre skärmar som frontades mot publiken för Lenovos marknadsföring samt uppvisning av spelarnas prestationer löpande under turneringen. Totalt var det 38 stycken skärmar i montern, vissa av dessa var till för besökare att testa spel på och andra för att visa reklam.
Vi skapade två podier som placerades i ytterkant av montern, på dessa stationer fanns det två platser per stationer där besökare kunde stå och testa Lenovos produkter och utrustning.
Månadens TIPS från oss på Workman Event!
Strategi till dig som är utställare på mässor & event.
Identifiera på ett tidigt stadium vilka ”svårigheter” som utmärker sig i projektet.
I detta projekt så var det två områden som vi identifierade där vi måste lägga extra krut…
- Skapa 10 st. spelstationer med minimikrav (1,2 m) per station och samtidigt disponera monteryta för besökare, aktiviteter och publik.
- Lokalen kommer släckas helt under öppettider. Mycket ovanligt för mässbranschen.
En ovanlig utmaning – en totalt nedsläckt lokal!
En utmaning som man i mässbranschen sällan möts av är att under Dreamhack så släcks hela hallen ned under öppettiderna d.v.s. ingen allmän belysning! Så för att montern ska vara inbjudande och snygg behövs egen belysning.
För att montern skulle bli attraktiv och effektfullt belyst, så använde vi oss i detta fall av flera olika LED-lister, rörliga LED-kannor i tross samt profilspottar för att punktbelysa loggor och vepor. Den stora blandningen av olika belysningskällor gjorde att vi kunde anpassa montern efter kundens önskemål när vi väl var på plats i montern samt justera belysningen under själva eventet.
Aktivering i montern är extremt viktigt.
Både Lenovo och AreaAcademy skötte aktiveringen med flertal jippon, aktiviter och happenings i montern. Det gav verkligen resultat med många härliga möten och besökare!
Vi var väldigt nöjda med hela genomförandet berättar Lenovo.
Fortsättning följer, vi kommer att under Dreamhack Vinter 2017 köra en nästintill kopia på upplägget då samtliga inblandade var väldigt nöjda med vår leverans och monter.
Workman Event en resursstark produktionspartner
”Det var väldigt enkelt att arbeta med Workman Event som var väldigt effektiva i sitt arbete, snabb feedback och snabba att korrigera ändringar enligt önskemål.
Slutresultatet var fantastiskt och vi hade en monter som verkligen stod ut!”
– Tommy, CEO för Area Academy.
Besök gärna vårt gigantiska inspirationsgalleri – ca 150 album!
Inspiration och våra album: http://www.workman.se/galleri/
Följ oss på Instagram: https://www.instagram.com/workman.se/
Vill du veta mer kontakta oss på Workman Event.
Artikel av: Susanne Sundström