Optikmässan går årligen på Kistamässan och är numera Nordens största Optikmässa. Mässan är ett rent B2B event där hela branschen träffas för att gå igenom nyheter och kommande trender.
Synologen är en rikstäckande medlemsorganisation
Synologen är en rikstäckande medlemsorganisation som består av kunniga och engagerade optiker. ”Våra optiker med lokalt välrenommerade butiker är specialiserade på helhetslösningar inom synvård och ögonhälsa för både privatpersoner och företag.” Medlemsföretagen är oberoende men verkar tillsammans, vilket ger fördelar som personligt bemötande och gemensamma synergieffekter. Synologens medlemmar är de enda av Sveriges optiker som är kvalitetscertifierade enligt den internationella ISO-normen.
Workman i samarbete med Mötesfabriken har under fyra år tagit fram en monter för Synologen.
Mötesfabriken är en rikstäckande helhetsleverantör av event som funnits i mer än 25 år och har sitt huvudkontor i Norrköping. Mötesfabriken och Synologen har ett mångårigt samarbete, sedan mer än 12 år tillbaka. ”Vi har tillsammans genomfört allt ifrån mindre till många stora event och mässor, både nationellt och internationellt. Vi känner varandra väldigt bra och har ett utarbetat arbetssätt som fungerar mycket väl.”
Fakta om montern
Längd: 10 meter
Bredd: 5 meter
Monteryta totalt: 50 m2
Utlåtande från kunden
Det är fjärde året i rad vi på Mötesfabriken arbetar tillsammans med Workman Event i och med Synologens medverkan på Optikmässan.
Vi har alltid fått ett positivt och professionellt bemötande och det är roligt att samarbeta. Jag upplever att det är lätt att tillsammans gå från en idé på pappret till ett fantastiskt slutresultat! Workman är lyhörda och följer hela tiden upp att man är nöjd och att allt ser ut och fungerar enligt plan, vilket jag uppskattar enormt!
Det gör mitt jobb så mycket lättare, säger Anna Lundahl, projektledare och eventproducent på Mötesfabriken.
Kravspecifikation från Synologen
- Exponera och tydliggöra vårt varumärke och nya grafiska profil både för våra medlemmar samt leverantörer.
- Få medlemmarna känna en gemenskap samt att vilja använda det material vi tagit fram för deras räkning.
- Få in Synologens nya grafiska profil i deras monterdesign
- Skapa flera unika områden i montern, så som en lounge yta, produktområde med mera.
- Hålla nere kostnaderna samtidigt som man önskar en lyxig finish.
Utmaningarna i just detta projekt
- Att skapa en avskild mysig ”lounge” utan att stänga in sig för mycket i montern.
- Genom att använda standard produkter som vi sedan fräschar upp eller adderar små detaljer till kan vi ha en hög kvalité men ändå hålla nere priserna.
- Smakfull förvaring för kunds material.
- Få till en disk i rätt guld färg. Kunden ville inte att det skulle se ut som en ”jubileumsdisk”. Utan färgen skulle matcha Synologens färgprofil.
Så här löste vi utmaningarna i detta projekt!
Mysig lounge med avskildhet men ändå öppen…
För att göra en avskild men samtidigt mysig yta satte vi upp en vit trådgardin som ”väggar” runt en inbjudande fåtöljhörna. På ”väggarna” hängdes tavlor med motiv som exponerar kundens produkter, tavlorna har guldramar som följde upp monterns grafiska profilering och kundens varumärke.
Trådgardinerna gör att man ser genom montern när man är utanför men besökarna inne i montern känner sig ändå ombonade. Vi lade även till fina golvlampor för att få en ytterligare känsla av en hemmamiljö där Synologens medlemmar kunde komma förbi på en kopp kaffe och/eller bara koppla av en stund.
Att använda standarssortiment på ett smart sätt håller kostnader nere.
När det kommer till förvaringen i montern har vi försökt hålla oss till vårt uthyrningssortiment så långt det går istället för att producera helt nya möbler, detta blir dessutom mer kostnadseffektivt!
I en annan del av montern har vi använt en befintlig disk för att och kompletterat med en snickrad vägg bakom disken där vi placerade en TV-skärm.
Diskreta konsoler och hyllor lyfter fram budskap och produkter på bästa sätt.
På förrådet monterades hyllor i plexiglas. Dessa hyllor ville kunden gärna ha så diskreta konsoler som möjligt. Vi tillverkade därför konsoler i MDF som vitlackades. I konsolerna sköt vi sedan in plexiglaset och säkrade med hållfast lim.
Kunden ville också ha en disk i guld framför förrådet. Även här använde vi oss av en befintlig disk och satte sedan en guldig metallic folie, vilket både vi och kunden tyckte blev riktigt lyckat!
Besök montern i 3D med din webbläsare.
Månadens tips från oss på Workman Event
Använd tyg för att skapa ”rum” i montern! Gärna transparent tyg så besökare utanför montern inte känner sig utestängda, och utställaren kan samtidigt enkelt söka kontakt och skapa dialog med förbipasserande besökare genom det ”transparenta rummets väggar”.
Länk till montern i 3D: Här kan du se montern i 3D direkt i din webbläsare
Zooma in/ut med skrollhjulet och vrid runt montern med vänster musknapp nedtryckt.
Besök även vårt GIGANTISKA INSPIRATIONSGALLERI – fler än 175 album!
Inspiration och våra album: http://www.workman.se/galleri/
Följ oss gärna på Instagram, där finner du oss om du söker på: workman.se
Har du inte ett Instagramkonto? Inga problem använd länken nedan!
Följ oss på Instagram: https://www.instagram.com/workman.se/
Vill du veta mer kontakta oss på Workman Event.
Artikel av: Susanne Sundström