TUI – ett av Sveriges största resebolag som säljer både paketresor, charters och enskilda resor.
TUI ville genom att ställa ut med en monter på Stockholm Centralstation öka sin försäljning av resor.
ODD Company och TUI tog sig an frågan om hur vi skulle kunna gå tillväga för att bjuda på lite välbehövd semesterkänsla mitt under den svenska, till synes oändliga, vintern. Lösning? Vi fejkar det!
Två veckors event med en monter som gav sol & semesterkänsla mitt i vintern
Under två veckor i januari fick stressade resenärer på Stockholm Centralstationmöjligheten att besöka det tillfälliga TUI-resmålet Fakeation Beach. Med fejk-sol, professionella strandfejkare och möjligheten att ta världens mest verklighetstrogna fejk-semesterbilder ingavs hopp om att solen trots allt finns där någonstans bakom alla molnen. För att inte begränsa semesterkänslan till endast stockholmare, kompletterades eventet med en digital kampanj som nådde cirka 3 % av jordens befolkning!
Fakta om montern
Längd: 15 meter
Bredd: 10 meter
Monteryta totalt: 150 m2
Kravspecifikation från TUI
- Skapa en öppen monter för att kunna ta emot så många besökare som möjligt
- Skapa en genomgående fejkad semesterkänsla med allt från fejk-palmer till fejk-sol och fejk-strand
- Ett stort ”akvarium” mitt i utställningsytan där två personer skulle kunna sitta i solstolar med fötterna i sanden och sola.
- Ett fotoområde där man skulle kunna ändra bakgrundsmotivet för att skapa olika fejk-bilder från en fejk-semester
- Avkopplingsdelar med solterapilampor och havsbrus
Utmaningarna i just detta projekt
- Att skapa ett ”akvarium” mitt i montern på 3x3m där två personer skulle kunna sitta i badkläder, mitt i kallaste januari.
- Bygga en bakvägg av bambu med en infälld fotonisch.
- Lösa så att det går att byta motiv på denna fotonisch för att göra det möjligt att fejka flera olika semestermotiv.
- Skapa en monter som klarar av att stå på Stockholms Centralstation i två veckor.
Stockholms Centralstation har 220 000 besökare dagligen, vilket gör att slitaget på vissa produkter kan bli väldigt stort. - Ta fram lösningar och förproducera allting så pass mycket att vi kunde installera och färdigställa montern under en natt, byggnationstiden var 22:00-07:00.
Våra lösningar och hur vi genomförde detta fantastiska event!
För att kunna bygga ett akvarium som skulle klara av att både stå på Stockholm Centralstation i två veckor och även kunna rymma två personer valde vi att använda ett aluminiumsystem som stomme.
Vi klädde in detta aluminiumsystem med specialtillverkade träreglar för att skapa en mer naturlig känsla. Hela akvariet ställdes ovanpå scenpodier för att komma upp mer från marken så att det syntes från större delar av Centralstationen. Mellan dessa träbeklädda aluminiumstolpar spände vi fast lexanskivor, vi valde lexan då det är betydligt mycket tåligare än både akrylglas och vanligt glas.
Vi byggde en stor bakvägg gjord av MDF, väggen folierade vi med ett bambumotiv. Men för att ge väggen det extra autentiska utseende som kunden önskade klädde vi sedan in denna folierade vägg med bambu.
Besökare kunde ta fejkade semesterbilder och delta i en tävling
För att kunna skapa en fotovägg där besökarna själva på ett enkelt sätt skulle kunna byta motiv på sina fejkade semesterbilder så tog vi fram en lösning baserat på en rullgardin. Vi printade stora vepor som vi sedan monterade på en upphängning som liknar en klassisk rullgardin, genom att sedan dra ner/upp dessa rullgardiner kunde man enkelt välja vilket semestermotiv man önskade använda.
Specialtillverkningar för att klara av extra hårt slitage
Många av våra produkter är framtagna för att klara av offentliga miljöer, men i detta projekt använde vi inga standardprodukter utan allting specialtillverkades för detta event. Ett exempel på det vi gjorde för att våra lackade möbler skulle klara av det slitage som sker i en offentligmiljö var att vi laminerade alla ytor som vi ansåg skulle slitas extra mycket. Toppar på alla sittmöbler och bardiskar laminerades med ett transparant laminat för att stå emot både slitage och väta bättre.
Besök montern i 3D med din webbläsare.
Månadens tips från oss på Workman Event
Ett tips då man ska göra sådana här stora projekt med så pass kort produktionstid på faktiska eventytan är att göra en tydlig tidsplan för byggnationen. Försök att dela upp byggnationen i mindre delar, räkna på manskap och tid för varje del och planera vilka delar man ska börja med. Tydlig planering gör att man under byggnationen enkelt kan se hur man ligger till samt vart det kan fördelas resurser för att kunna hålla tidsramen.
Länk till montern i 3D: Här kan du se montern i 3D direkt i din webbläsare
Zooma in/ut med skrollhjulet och vrid runt montern med vänster musknapp nedtryckt.
Besök även vårt GIGANTISKA INSPIRATIONSGALLERI – fler än 175 album!
Inspiration och våra album: http://www.workman.se/galleri/
Följ oss gärna på Instagram, där finner du oss om du söker på: workman.se
Har du inte ett Instagramkonto? Inga problem använd länken nedan!
Följ oss på Instagram: https://www.instagram.com/workman.se/
Vill du veta mer kontakta oss på Workman Event.
Artikel av: Susanne Sundström