eventeffect.se
Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan 2021, Region Gotland.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Almedalen

Sedan 1968 har Almedalen varit en viktig demokratisk mötesplats för politiker, företag och organisationer som vill förmedla sina budskap. Förra året ställdes Almedalsveckan in för att i år äga rum i helt digital form. För Eventeffect berättar Mia Stuhre, ansvarig projektledare, om hur den kommer nå ut både till fler och leva längre. Hon ger också tips på hur du får ut mest av ditt digitala evenemang.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Golfbaren
    • Sture
    • Inadra
    • Meetapp
    • Mediemerah AB
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2017-10-27 | Annons | Workman

Månadens monter november – Lindab går på höjden och visar helhetslösningar

Vi på Workman Event presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. I detta projektet var det tre ledord och krav som skulle uppfyllas öppet, välkomnande och tillgängligt. Läs om det lyckade projektet och låt dig inspireras.

månadens monter november – lindab går på höjden och visar helhetslösningar
Tvåvåningsmontern med platsbyggd trappa till övervåningen.
månadens monter november – lindab går på höjden och visar helhetslösningar
En fantastisk designmonter med en monterhöjd på 5,4 meter.

Monterfakta
Monteryta: 266 m². 19 x 14 meter
Monter med ett upphöjt golv.

månadens monter november – lindab går på höjden och visar helhetslösningar

Krav och ledord för monterns design och upplevelsefaktor

Öppet, välkomnande och tillgängligt – dessa tre ledord och krav skulle uppfyllas.

Uppdragsbeskrivning i korthet

  • Lindab ville visa i olika rum att man har helhetslösningar när detgäller komfort inomhus i Bostad, Hotell, Kontor och Renrum på sjukhus.
  • I den andra delen av montern skulle det presenteras olika produktlösningarfrån design & planering till ventilationslösningar brandsäkerhet.
  • Det skulle också finnas ett aktivitetsrum med VR-glasögon som tog besökarna genom en resa i Lindabs system och avslutades med att besökaren höll i en blomma, för att visa att Lindab tänker på och har produkter som är bra i miljöaspekt.

Varför inte bygga en övervåning om man ändå måste ha ett tak?

Eftersom det skulle finnas tak med ventilationsdon, och om det finns tak så föreslog vi, att då kan det ju även byggas en övervåning också! Övervåningen fick två mötesrum med en foajédel där man kunde få kaffe mm. Dessutom blev det en mötesdel med utsikt över montern och mässan. Syftet var såklart att framkalla den där härliga känslan av att befinna sig på en unik plats, med mycket utsikt och överblick som är få förunnat

månadens monter november – lindab går på höjden och visar helhetslösningar
Displayväggar och VR-rum, utsikt från övervåningen.
månadens monter november – lindab går på höjden och visar helhetslösningar
Ett av mötesrummen på övervåningen.

Valde bort ”fristående rum” och skapade istället fyra rum i undervåningen.

För att möta upp ledorden, öppenhet, välkomnande med tillgänglighet så beslutades det att vi skulle bygga fyra lättillgängliga och öppna rum i tvåvåningsdelens undre våning. På detta sätt hängde allt ihop som under ett gemensamt stort symboliskt paraply för Lindab där vi kunde skapa visningsrummen för dessa fyra miljöer:

  • Bostadsmiljö
  • Hotellmiljö
  • Kontorsmiljö
  • Sjukhusmiljö

I dessa rum installerades Lindabs produkter och speciallösningar.

Det inrymdes även ett praktiskt förråd i undervåningen.

månadens monter november – lindab går på höjden och visar helhetslösningar
Två av det fyra miljöerna och visningsrummen i undervåning.
månadens monter november – lindab går på höjden och visar helhetslösningar
Visningsrum för bostäder som visar ett sätt att lösa ventilation i efterhand.

Kök och Bardisk

Under plattformen installerades ett mindre kök, som försåg besökare via en bardisk med varma/kalla drycker och lättare förtäring, som Lindab bjöd besökare på.

månadens monter november – lindab går på höjden och visar helhetslösningar
Barservering med kök

Ljus och öppenhet

I den andra delen av montern skulle visas olika produktlösningar från design & planering till ventilationslösningar brandsäkerhet. Ljus och öppenhet präglade den här delen, många designelement i form av formgivna ventilationsutrustningar från Lindab som vi hjälpte dem att visa i olika displayer.

månadens monter november – lindab går på höjden och visar helhetslösningar

Stora displayväggar

Runt om i montern placerades displayväggar där Lindab visade och demonstrerade olika don och armaturer för de miljöer där de även hade rum. Displayväggarna var ställda så besökarna kunde gå igenom och få en uppfattning om Lindabs olika produktgrupper som tillsammans visar att Lindab har kompletta lösningar för inomhusklimat i allt från stora offentliga byggnader och arenor till småhus.

månadens monter november – lindab går på höjden och visar helhetslösningar
Mötesmiljö i anslutning till stora displayväggar.
månadens monter november – lindab går på höjden och visar helhetslösningar
Displayväggar med olika don och armaturer.
månadens monter november – lindab går på höjden och visar helhetslösningar
Displayväggarna var ställda så besökarna kunde gå mellan och igenom montern.

VR-rum (Virtual reality) en uppskattad aktivitet!

Det skulle också finnas ett aktivitetsrum med VR-glasögon som tog besökarna genom en resa in i Lindabs system och avslutades med att besökaren höll i en blomma, för att visa att Lindab tänker på och har produkter som är bra i miljöaspekt. VR-rummet byggdes som en U-formad portal/rum med ett stort ventilationsrör över, när man tog på sig VR-glasögonen och tittade uppåt så kunde man ge sig iväg in i ventilationssystemet.

månadens monter november – lindab går på höjden och visar helhetslösningar
U-formad VR- portal/rum.
månadens monter november – lindab går på höjden och visar helhetslösningar
Besökare gör en VR resa genom Lindabs ventilationssystem.

Besök gärna vårt gigantiska inspirationsgalleri – ca 150 album!

Inspiration och våra album: http://www.workman.se/galleri/

Följ oss på Instagram: https://www.instagram.com/workman.se/

Vill du veta mer kontakta oss på Workman Event.
Artikel av: Susanne Sundström

 

Workman Event levererar helhetslösningar!
Vi designar & producerar säljande mötesplatser åt våra kunder.

Våra utställningar och montrar skapar utrymme och uppmärksamhet på mässor och event i Norden och övriga Europa.

Helhetsansvar – Som totalleverantör kan vi erbjuda kostnadseffektiva lösningar av hög kvalitet och erbjuda en flexibilitet som är svårt att tillhandhålla om man inte har allt ”in‐house” som vi har.

Produktionspartner – Vi är samtidigt produktionspartner inom mässor/event åt flera design‐, kommunikations‐ och eventbyråer. Som referens har vi Kistamässan, där vi driver och förvaltar vi deras tekniska avdelning och är ansvariga för driften av Kistamässan vilket innefattar all logistik och basproduktion av varje mässa samt godsmottagning och monterservice till samtliga utställare.

Design – Vi hjälper till med designen för att skapa den känsla och miljö som stämmer överens med ert varumärke och era behov.

Projektledning – Våra erfarna projektledare hjälper er hålla ihop projektet och översätter era önskemål till tydliga projektplaner.

Produktion – Med eget fullt utrustat snickeri, grafisk produktion och lackbox kan vi säkerställa hela produktionen och hålla en hög kvalité genom hela arbetsprocessen.

Logistik – Att koordinera transporter och produktionspersonal för att uppnå både ekonomiska och miljömässigt bäst resultat ingår i vårt dagliga arbete.

Hör gärna av er till oss så berättar vi mer om oss och våra erbjudanden.


Peter Björnesjö
peter.bjornesjo@workman.se
Telefon: 076‐633 16 48


Linus Lundin
linus.lundin@workman.se
Telefon: 076‐633 17 68


Sara Stenman
sara.stenman@workman.se
Telefon: 076‐633 16 46

Workman Event presenterar ”Månadens monter”

Missa inte hela vår artikelserie där vi löpande presenterar mässmontrar.

2019
februari - Solera på VK Choice 2019
mars - Haugen-gruppen
april - OKQ8-monter på Mello
maj - Östbergs monter i Frankfurt

2018
januari – Corsair
februari – Tresson
mars - Beauty International Wellness
april - Sätila på ISPO i München
maj - Profoto på branschmässa i Stockholm
juni - Månadens monter: PCB Connect av Workman Event
augusti - Månadens monter: Rototilt av Workman Event
september - TUI kampanj på Stockholms Centralstation som nådde cirka 3 % av jordens befolkning!
oktober - Månadens monter: Synologen av Workman Event
november - Workman producerar Björn Lundéns monter

2017
juni - Sollentuna Kommun
augusti - Swedish Network of Convention Bureaus
september – Elektroskandia
oktober - Lenovo och AreaAcademy
november - Lindab
december - BIODROGA MD

 

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Marknadskoordinator Klövern Stockholm Norra
  • Handläggare/ansvarig möteslogistik
  • Creative Meetings söker eventprojektledare
  • Kommunikatör med ansvar för konferenser och event
  • Event Coordinator for Impact Week

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Sommar studio

Onemotion släpper koncept för digitala sommaravslutningar

Eventbyrå

Efter succén med paketerade digitala julfester släpper Onemotion nu den digitala sommarfesten, ett kostnadseffektivt sätt att avsluta första halvåret för personal eller kunder i ett somrigt format fyllt med sommarkänsla, information och sociala aktiviteter.

Ann Jacobsson

Otomteblossiga upplevelser för Årets byrå

Eventbyrå

Heja! fortsätter att leverera otomteblossiga upplevelser, ett ord som beskriver insatser som ger önskad effekt och sprakar över lång tid. Efter ha varit nominerade flera gånger tog de i år hem vinsten som Årets event & brand experience 6-25 Mkr.

Mest läst

Karlstad

Karlstad CCC erbjuder ny studiolösning i samarbete med JK Ljud & Ljus

Karlstad CCC erbjuder tillsammans med JK Ljud & Ljus en ny studiolösning för stora och små produktioner. Studio Sola är en flexibelt uppbyggd studio med tre inspelningsmiljöer.
lista: 15 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 31 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
Jirango

Eventplattformen Jirango utvecklas med backstage funktioner

Den svenskutvecklade digitala eventplattformen växer vidare med nya funktioner. Nya modulen ger nu talarna möjlighet att samlas backstage helt virtuellt, där man kan förbereda sin presentation innan man går upp på scenen.
motorbanor

Lista: Svenska motorbanor

Vi listar här motorbanor i Sverige där du kan genomföra företagsevent och andra upplevelser som Race Taxi, provkörning av superbilar, hyr en hel bana till din kickoff, konferens eller ditt kundevent. Listan innehåller 18 riktiga racerbanor och ett tiotal mindre banor.
IMG 6550

Svensk innovation: Mobil padelbana

Eventeffect har pratat med serieentreprenören Christoffer Granfelt som ligger bakom SIME och Epicenter. Han är nu medgrundare till Instantpadel som har tagit fram en världsunik mobil padelbana som kan användas inomhus såväl som utomhus. Med hjälp av ett enkelt klicksystem samt stärkande stödben monteras banan upp på mindre än 4 timmar.

Branschfolk

Mi Ridell om digitala möten

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Branschfolk

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

Folk i karriären

Hanna Johansson till Clarion Grand Hotel Helsingborg

Ny General Manager på Clarion Grand Hotel Helsingborg

På nytt jobb

Clarion Grand Hotel Helsingborg är ett av Helsingborgs mest klassiska hotell med en unik historia och atmosfär. Hotellet satsar för framtiden och nu tillträder en General Manager.

Ewa Woldenius

Sara Törn och Ewa Woldenius nya chefer på konserthuset

På nytt jobb

Nu är det klart! Sara Törn axlar rollen som produktionschef och Ewa Woldenius blir ny marknads- och försäljningschef på Vara Konserthus. Varken Ewa eller Sara är nya ansikten för konserthuset eftersom de under det senaste året har haft rollerna som tillförordnad marknads- respektive produktionschef.

Emelina Lindberg

Ny Sälj- och Marknadschef till RestaurangAssistans

På nytt jobb

Emelina Lindberg-Filippopoulou är RestaurangAssistans nya Sälj- och Marknadschef. Emelina har en bred bakgrund inom besöksnäringen och mötesindustrin och kommer senast från Parks and Resorts.

Gästskribenter

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Vilken solbränna vill du ha?

Gästskribent

I denna krönika skriver Antoni Lacinai om vad bokare och föreläsare bör ha klart för sig innan de går in i ett samarbete.

Framtidens mässor

Hur kommer framtidens mässor se ut? Kommer det finnas behov för fysiska mässmontrar? Och hur kommer de fungera?

Expo

Det här är frågor som många av kunderna ställer till företaget Adapt just nu, här bjuder Viking Grandin från Adapt på sina spaningar om framtidens mässor. – Mässarrangörerna funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangera mässor efter pandemin. Och utställarna försöker planera hur deras eventuella mässdeltagande skall se för att kunna attrahera monterbesökare. Den stora frågan är naturligtvis om den fysiska mötesplatsen fortfarande behövs. Kommer man som mässarrangör kunna attrahera tillräckligt många utställare och besökare? Vad tror du?

Jorgen

Distribuerade upplevelser kan vara besöksnäringens framtid

Gästskribent

Mest troligt är det en helt ny värld som väntar oss alla efter pandemin. För besöksnäringen och upplevelseindustrin kommer det bli extra tydligt. Men en kris innebär i regel lika mycket möjligheter som utmaningar. Många har redan visat stort prov på kreativitet och fått kvitto på att det lönar sig. För den som kan och orkar ställa om väntar en ljus framtid. Distribuerade upplevelser som konsumeras i människors hem, på arbetsplatser, eller på restauranger och barer som blir publika vardagsrum. Det är bara några av alla möjligheter som väntar.

Jorgen

Några hundra på plats och tusentals på distans under framtida event

Gästskribent

När event och möten digitaliserats i expressfart ritar det om kartan för alla som arrangerar eller arbetar med event och möten. Att kunna delta på distans, gärna som grupp, blir ett hygienkrav. Event och möten kommer också arrangeras parallellt på olika platser, uppkopplade mot varandra, och några bli tittfria. Det är exempel på saker vi mest troligt får uppleva under de kommande åren.

Jorgen

Små event får större budget när det lilla blir det nya stora

Gästskribent

Efter pandemin har många fått en ny syn på vad jobbet är, när och var man gör det. Det innebär slutet för nio-till-fem-samhället. Det lilla blir det nya stora och man kommer lägga mer pengar på mindre möten och event. Ute blir det nya inne och det man ska åstadkomma kommer styra valet av plats i större omfattning. Det är några av event- och mötestrenderna för 2021 och framåt.

Per Furumo

Retorikexpertern Per Furumo: Därför ska du inte mjuta i stora möten

Gästskribent

Här skriver Per Furumo konsult i talarträning och retorik om hur du blir av med den digitala trubbigheten och stumheten i digitala möten.

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Foretagarna Mediemerah AB Eventeffect

Företagarnas egen studio möjliggör för fler digitala aktiviteter

Annons

Stilren studio, ljussättning, kameror och ljudteknik – Företagarnas alldeles egna studio står redo att användas. Den har varit ett väldigt viktigt verktyg det senaste Corona-året för att de ska kunna fortsätta leva upp till sin mission om att nå ut till och stötta Sveriges företag.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff