Jag har arbetat med möten i över 25 år och vågar nog påstå att mötesvärlden i Sverige aldrig varit i fokus så mycket som just nu. Det bubblar överallt!
Vi är många som länge arbetat för att ”alla” ska förstå värdet av möten, inte bara vi inbitna mötesnördar. Att möten inte bara har en positiv effekt på besöksnäringen i form av hotellbeläggning och annan turistekonomisk omsättning, utan framför allt en mycket positiv effekt på varumärket för den institution eller det företag som står värd för mötet eller den destination där mötet äger rum.
Därtill skapar möten andra värden såsom förståelse och anknytning över kulturella gränser, internationellt samarbete, nya företag och innovationer. De är oerhört värdefulla för att bygga och överföra kunskap samt för att attrahera talanger, investerare och företag.
Jag skrev att det bubblar överallt. I Sverige finns 23 destinationer som har en convention bureau. Dessa arbetar alla med att attrahera möten till sin destination, vissa nationella andra internationella – beroende på vilka förutsättningar man har. Inget annat land har egentligen ett sådant fokus på möten som Sverige, så vi har all potential i världen att bli: ”Möteslandet no 1”.
Damberg pratar möten och evenemang i samband med exportstrategin och ett Team Sweden för Möten och Evenemang har skapats. Vi är många som arbetar med att attrahera möten, arrangera möten och facilitera möten – en hel armada av människor som kan hjälpa de som står i begrepp att stå värd för möten.
Allt fler aktörer börjar prata över gränserna och tar hjälp av varandra för att hitta gemensamma nämnare och hitta en gemensam kraft. Allt detta sker genom att vi möts och pratar om frågorna. MPI använder devisen: ”When we meet we change the world”, och det är verkligen så.
Sverige har en rad styrkor när det gäller att få hit internationella möten. Vi har många styrkeområden inom olika vetenskaper – hållbarhet, miljö, energi, life science, innovation. Ja, listan kan göras lång. Vi är dessutom pålitliga att göra affärer med, vi håller det vi lovar och det fungerar.
Visst finns det utmaningar – vi ligger långt bort på kartan för många, och vi möter ofta argument att det är dyrt i Sverige. Men här behöver vi gemensamt arbeta för att sätta fokus på andra delar – att vi hjälper arrangörerna att sätta mål för sina möten och nå dem. Att hjälpa dem och inspirera dem till mötesformat som kan göra att mötet blir effektivare och roligare – för när man har roligt så tar man lättare till sig kunskap. Samt att vi visar på all den fantastiska teknik som finns för att göra mötet tydligare, mer involverande och interaktivt.
Vi behöver också inspirera fler att vilja ta på sig ett värdskap för möten. Här arbetar flera för att skapa incitament för att känna att det lönar sig att arbeta med att stå värd för ett möte, att man känner att arbetet leder till något positivt för den enskilde individen eller för den institution eller forskning man är involverad i. Och det är även viktigt att en mötesvärd faktiskt känner till all den hjälp som finns att få.
Tittar man på lite olika undersökningar, bland annat MPI:s globala rapport: ”Meetings outlook” för hösten 2016, visar siffrorna på att antalet möten ökar och att majoriteten förutspår en ökning av antalet deltagare på möten, både digitalt och fysiskt. De ser också att man spenderar mer på möten.
Så det ser positivt ut för alla oss som på något sätt arbetar med möten – det är en bra affär helt enkelt!
Karin Mäntymäki,
Försäljningschef på Visit Stockholm AB.