Visit Sweden har fått uppdraget i samarbete med Svensk Form, Svenska institutet, Sveriges Arkitekter, Swedish Fashion Council och Trä- och Möbelföretagen. Den nya satsningen ska ha extra fokus på hållbarhet och olika former av design.
Utomlands blir svenska designdestinationer mer uppmärksammade. Mellan 2016 och 2019 satsade regeringen på att göra design, mode och arkitektur i Sverige mer känt internationellt, och nu investerar man i en fortsättning.
Visit Sweden ska tillsammans med flera aktörer öka den internationella kännedomen om Sverige som designnation, få fler turister att välja Sverige för att upptäcka arkitektur och design på plats och öka försäljningen av hållbara designprodukter och designtjänster till utlandet.
Stockholm Design Week
– Det är fantastiskt roligt att vi tillsammans får förtroendet och möjligheten att hämta hem ännu mer av det ökade intresset för svensk design utomlands. Det finns många designintresserade i världen, människor som också är nyfikna på att uppleva Sverige och svensk livsstil, säger Michael Persson Gripkow, programansvarig för Designprogrammet och Brand and Strategic Marketing Officer på Visit Sweden.
Läs mer: De kan vinna Stora Målpriset 2019
Aktörerna i designsamarbetet ska nu göra en handlingsplan för 2020 och planerar redan nu för att lyfta fram designlandet Sverige under Stockholm Design Week och designveckan i Milano nästa år.
– Vi är redan i startgroparna för att bidra till en ökad designexport och lyfta fram mer av hållbar design för designintresserade människor i världen. Svenska företag inom design ligger långt fram inom hållbara produkter och tjänster, och det stärker intresset för Sverige internationellt. Vi vill också att fler ska besöka designdestinationen Sverige och få dem att stanna längre och upptäcka mer, avslutar Michael Persson Gripkow.