Rapporten, som har sammanställts i samarbete med Sponsrings & Eventföreningen (SES), ger en omfattande bild av utvecklingen i branschen baserat på data från eventbyråer och rättighetsinnehavare.
SES har tidigare presenterat övergripande siffror som positivt visar en ökning i eventmarknadsföring på hela +30% och sponsring som ökar med på +2,2% mellan 2022–2023! Detta i en period av finansiell oro och en svag konjunktur, där medieinvesteringarna på 88,6 miljarder SEK totalt är på samma nivåer som 2022.
”Kraften i sponsrings- och eventbranschen är stark. Livemöten kopplade till event- att ses- är idag en självklarhet för att skapa affär för alla branscher. Samarbeten med idrott, kultur och sociala organisationer är en förutsättning att skapa engagemang både för affärsnytta och samhällsnytta. IRMs siffror är därför viktiga bevis på branschens tillväxt och självklara roll i marknadsmixen” Säger Cecilia Perlind, VD – SES.
Eventmarknaden är en kontaktnära bransch och drabbades därmed hårdare än övriga reklaminvesteringar under coronapandemin då verksamheten till stor del begränsats av under både 2020 och 2021. Imponerande siffror visar att Eventbyråernas totala omsättning av genomförda event ökar med nära 700 miljoner under lågkonjunkturåret 2023. Detta innebär en total omsättning på 4,9 miljarder kronor.
Inte mindre imponerande är att Investering i sponsring/företagssamarbeten ökade med 2,2% i förhållande till 2022 och uppgick till nära 9,4 miljarder kronor under 2023. Detta innebär att kategorin fortsätter att öka efter rekordåret 2022 då investeringen i sponsring för första gången passerar 9 miljarder kronor. Sponsring stod för 10,6% av de totala reklaminvesteringarna i Sverige under 2023. Detta är en ökning jämfört med föregående år. Över tid har sponsring även tagit en allt större andel av de totala reklaminvesteringarna då sponsringen haft en starkare utveckling än de totala reklaminvesteringarna.
”Vi ser tydligt att sponsringens stabila tillväxt fortsätter. Den regionala sponsringens återhämtning efter pandemiåren är glädjande. Siffrorna visar också en mycket stark återhämtningen av eventmarknadsföring trots finansiell oro och stillastående reklaminvesteringar under 2024.” Säger Tobias Hedström, Analytiker – IRM.