Sundbybergs stads nationaldagsfirande är ett publikt event med många detaljer som ska stämma. Enligt Johan Theolin, vd på Rider Eventmarketing, är säkerhet och logistik a och o.
– Det är det största publika eventet vi genomför. Det är lätt att köpa en artist, men svårt att göra så stora publika event, utan att ha gjort det många gånger. Det är viktigt att alla som rör sig på området, gör det med ett leende på läpparna och inte med irritation, säger Johan Theolin.
På firandet vistas många människor samtidigt, vilket innebär att säkerheten behöver vara hög. Johan Theolin menar att säkerheten är lika viktig som innehållet i eventet.
– Inför eventet lade vi mycket tid på säkerhetsanalyser. Under eventet hade vi över 100 poliser, ordningsvakter, funktionärer och andra som arbetade med eventet, som patrullerade på området. Vi såg också till att spärra av vägar.
Något för alla
För fem år sedan vann Rider en upphandling av Sundbybergs stad, och har sedan dess arrangerat nationaldagsfirandet i kommunen. Eventet innehåller det mesta för en bred målgrupp – mat och dryck, rikligt scenprogram från två scener, prova-på-aktiviteter, ponnyridning, klättervägg och ett enormt tivoli samt alla utställaraktiviteter.
– Produktionen på Golfängarna är komplex då evenemangsplatsen normalt inte används för evenemang utan är ett lugnt parkområde med ett rikt djurliv som vi tar hänsyn till. Allt från etablering till avetablering planeras i detalj med berörda förvaltningar inom park, el, avlopp, polis, räddningstjänst. Hänsyn tas till känsliga markområden som exempelvis bevattningssystem, gångbanor och sanka områden. För att hålla ett förstklassigt event jobbar vi med detta under hela året, säger Joakim Gille, projektledare för Nationaldagsfirandet.
Vad var det absolut bästa med eventet?
– Det absolut bästa är att känna stolthet och glädje hos 45 000 personer – det är en kraft i att ha så många som kommer dit.