Vikingproduktion har sedan Niklas Bergendal startade det för 22 år sedan skapat dekorer på Globen och Annexet i Stockholm till Kallbadhuset, Kallis i Visby, till musikfestivalen Summerburst VIP-lounger. Och allt där emellan!
Kunderna har genom åren varit såväl stora globala bolag som små lokala.
Alla kan med enkla medel förstärka sitt varumärke eller sin produkt eller tjänst med genomtänkt dekor, säger Niklas Bergendal när vi får tag på honom på telefon några månader efter att restriktionerna släppts och beställningarna åter strömmar in. Största problemet just nu är att få tag på bra folk som kan utföra jobbet då många skolat om sig och hittat nya jobb under pandemin.
Vilka kan ha behov av er hjälp?
Vi jobbar mot alla branscher och alla storlekar på bolag. Det kan vara dekor till ett digitalt event, en mässa eller ett live-event och där man vill ha en miljö som förstärker varumärket. Vårt jobb är att ta fram den känslan!
Måste man ha en stor budget?
Nej, det måste man inte, men man bör förstås ha tänkt över ungefär hur mycket man vill och kan lägga på dekoren, säger Niklas. Om kunden inte har så stor budget kan vi till exempel skapa dekoren till en studio för en digital sändning med hjälp av lite dekor från vårt lager ihop med möbler från kundens eget kontor, som några fåtöljer från receptionen, några växter från köket och någon lampa från någons kontor.
Hur gör man?
- Ta fram en enkel moodboard. Det betyder att du skriver ner saker du vill bli förknippad med och saker du inte vill bli förknippad med. Det kan vara ord som sportig, ungdomlig, lugn, somrig. Vilka värdeord har ert företag och ert varumärke? Det kan räcka med några meningar och exempelbilder.
- Fundera på om ni har några önskemål på material som förstärker ert varumärke eller ert budskap. Det blir allt vanligare och viktigare att tänka hållbart så nu är det ofta dekor av trä, sten och levande växter som gäller.
- Ta fram ett tidsschema för när det ska vara klart. Nu, efter pandemin, är det viktigt att vara ute i god tid då många i branschen bytt jobb och det kan vara svårt att få tag på alltifrån kreatörer, scenografer till byggare och riggare.
- Ta fram en rimlig budget.
- Bestäm vem hos er som är kontaktperson och projektledare gentemot dekorföretaget.
Vad händer sen?
Vårt kreativa team försöker alltid jobba så nära kunden som det går. Med utgångsläge från kundens önskemål och moodboard tar vi fram skisser, ritningar och kreativa idéer tillsammans. Med ljus, ljud, möbler, mattor och växter ser vi till att skapa rätt känsla. En mjuk ullmatta känns ofta mer ombonad och mysig på höst och vinter, medan ljusa färger skapar en känsla av fräscht och modernt. Mörka möbler och mattor ger snabbt en känsla av vara i en lounge eller att en prisceremoni är på gång.
Ge oss några av dina tips!
Det finns egentligen inget rätt eller fel när det kommer till dekor men här är några saker att tänka på:
- Var försiktig med för mycket lampor. Det ger inte alltid rätt ljus.
- Övermöblera inte rummet eller scenen. Hellre en öppen yta än känsla av möbellager.
- Det nya ”normala” är till exempel att ha fåtöljer på scenen istället för som före pandemin, en soffa. Småsaker som sänder rätt signaler är viktigt.
När det kommer till dekor finns det inga rätt eller fel, avslutar Niklas. Det finns bara enkla eller svåra lösningar och ingenting är omöjligt!
Viking produktion grundades 1998 av Niklas Bergendal. Företaget hjälper till att ta fram kreativa dekorförslag, byggnation, montage samt uthyrning av dekor. Företaget Social Area Design är en specialiserad del av Viking produktion som utför de större produktionerna.
Mer om Viking Produktion och Social Area Design här.