SES tävling Gyllene Hjulet uppmärksammar och hyllar sedan 1998 näringslivs- och samhällsaktörer som på ett kreativt sätt nyttjat intresse- och upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt. Sverige ligger långt fram i ett internationellt perspektiv, både vad gäller kreation och genomförande av event och sponsringssamarbeten. Området är en av våra tillväxtbranscher och sommaren 2022 slog flera festivaler publik- och biljettrekord.
2023 års Gyllene Hjulet går av stapeln i april och de nominerade släpps i mars. Projekt genomförda under perioden 1 jan 2022 – 31 dec 2022 kan skickas in från och med den 15 december.
Artist- och brand experience-byrån Jubel ansvarar för strategi, idékoncept samt genomförande av tävlingsdagen med tillhörande kvällsevent.
Biljetterna släpps den 15 december då även lokal och eventupplägg presenteras.
– Vi valde Jubel för att de visat ett starkt engagemang för SES och branschen samt en stor entusiasm för Gyllene Hjulet. De har ett gott renommé som eventleverantör med en stark kreativ styrka i både koncept och utformning, vilket bland annat syns redan nu i vårt nya grafiska manér för tävlingen, säger Cecilia Bungss, marknads- och kommunikationsansvarig SES.
– Vi kommer att hylla vinnarna med några av landets främsta artister och kreatörer inom musik, mat, event och underhållning. Vi och SES har våra kollegor och vänner som gäster under Gyllene Hjulet vilket vi ser som en spännande utmaning, säger Tobias Ekman, vd på Jubel.
Gyllene Hjulets 16 kategorier:
- Årets Sponsring
- Årets Kultur-/Underhållningssponsring
- Årets Sportsponsring
- Årets Innovativa sponsring
- Årets Endorsement
- Årets Lokala rättighet
- Årets Nationella rättighet
- Årets Långsiktiga sponsring
- Årets Samhällsengagemang
- Årets Event
- Årets B2C Event
- Årets B2B Event
- Årets Interna Event
- Årets Expo
- Årets Hantverk
- Årets Kreativa Event
Om Jubel
Jubel är en artist- och brand experience-byrå. Målet med byråns verksamhet är att skapa engagerande innehåll och helhetsupplevelser via innovativ strategi och konceptutveckling. De arbetar med både digitala och fysiska event samt inom kombinationen av de två, så kallade hybridevent. Utöver eventverksamheten har Jubel en välutvecklad verksamhet inom artistutveckling, turnéproduktion och pr/marknadsföring samt äger och driver ett flertal festival- och konsertkoncept. Räknar man ihop de turnéer som byråns egna artister gör med Jubels egna arrangemang utför man över 500 konserter årligen.
Byrån var en av de första i musik- och eventbranschen att ställa om till digitala upplevelser vilket bland annat mynnat ut i den digitala festivalen Låt Live Leva, föreläsningstjänsten Talkly samt den digitala konsertarenan Dramatix. Exempel på kunder som Jubel arbetar med är Zound Industries, Warner Music Sweden, Diös, OKQ8 och Northvolt där Jubel skapade en företagsfestival under två dagar för över 2500 personer. Några av Jubels artister är Cornelia Jakobs, Daniel Adams-Ray, Gustaf och Viktor Norén samt Tomas Andersson Wij.
Arbetsgrupp Gyllene Hjulet:
Strategiskt ansvarig: Tobias Ekman, vd Jubel.
Projektledning: Joanna Blomdell, projektledare Jubel.
Content och sociala medier: Caroline Ullman, content/sociala medier manager Jubel.
Eventproduktion: Linus Hallberg, produktionsledare Jubel.