Priset Årets Interna Event 2019 går till PS Occasion och Grant Thornton med Into The Wild. Här berättar Martin Karlsson Westin, kreativ producent på PS Occasion, om hur de lyckades ta eventet till nästa nivå.
Varför tror du att ni vann i er kategori?
– En modig kund som är öppen för att hitta nya lösningar, och med en stark och väl underbyggd kreativ idé där hållbarhet var en bärande del i konceptidén. Ett koncept där det fanns en stark och tydlig koppling mellan budskap och värdegrund, säger Martin Karlsson Westin.
Vad var wow-effekten med ert event?
– Upplevelsen att komma till den svenska vildmarken, koppla lots från dagliga rutiner och samtidigt få tid att fokusera på det som är viktigt för både individen och företaget. Att uppleva allt från att bo och hålla workshop i gemensamma stugor, till att konferera i naturen och äta middag i ett 110 meter långt växthus gjorde att hela upplevelsen blev wow, säger Martin Karlsson Westin.
Vilka var de största utmaningarna med eventet?
– Ja, var håller man ett möte där man behöver fylla på med energi på riktigt, sänka pulsen och koppla ned? Naturen ger oss perspektiv, hjälper oss att trampa upp nya stigar i vår hjärna som i sin tur ökar vår kreativa förmåga. Att vistas i naturen påverkar även mötet med andra människor och stärker våra relationer på djupet, säger Martin Karlsson Westin och fortsätter:
– Grant Thornton skall värna om miljön för nuvarande och kommande generationer genom att i verksamheten begränsa negativ miljö- och klimatmässig påverkan. Engagemanget för hållbarhet är något som är en gemensam strävan både för PS Occasion och Grant Thornton. Därför ville vi ta med oss alla medarbetare till 36 timmar i den svenska vildmarken där de inte bara får uppleva vad Grant Thornton värnar om utan får lov att koppla av, fokusera och njuta av varandras sällskap. På så sätt kan alla aktivt delta i mötet för att sedan återvända med massor av ny energi. Därför presenterades konceptet: GetTogether 2018 – Into the wild.
Hur många deltagare hade ni på eventet?
– 1200 deltagare från 24 orter runt om i landet. Från Kiruna i norr till Malmö i söder, avslutar Martin Karlsson Westin.
Juryns motivering:
”För att förankra den nya affärsstrategin samlade Grant Thornton sina medarbetare i syfte att skapa insikt, samsyn och beteendeförändring. För att sätta kraft bakom orden valde man att samla företaget i fjällnatur i konceptet GetTogether 2018 – Into the wild, där 1200 medarbetare vistades i tre dagar. Från scen och i workshops (varav flera genomfördes utomhus och i rörelse) varvades de strategiska budskapen med praktisk implementering av den aktuella strategin.”