Hallå där… Sofi Franzén vd för event och kommunikationsbyrån Eventyr, som tackat ja att delta i juryarbetet för utmärkelsen Årets Eventchef.
Vem är du och vad gör du i branschen?
Jag skulle säga att jag är en person som är nyfiken, snabb och gärna vill lära mig nya saker. Ett av mina karaktärsdrag är nog att säga ja till saker i livet, vilket får mig att hamna i de mest spännande situationer. Eventbranschen passar mig väldigt bra eftersom det är en ung bransch som jag har fått vara med och utveckla. 1995 grundade jag Eventyr tillsammans med Kristoffer Schjött-Quist. Har under dessa 25 år som förflutit sedan starten utvecklat byrån tillsammans med många smarta medarbetare så att vi idag erbjuder både strategisk rådgivning, planering och produktion av möten, events och kommunikation. Idag är vi en av de största i branschen och sedan januari tillhör vi Tapaus Group och planerar att växa i Norden.
Vad har du för utbildning?
Jag var bara 23 år när vi grundade Eventyr så min främsta utbildning har varit ”learning by doing”, men jag har även studerat vid sidan av arbetet på olika sätt. Utöver olika ledarskapsutbildningar så är jag även licensierad mental tränare och har en master i NLP. Dessa utbildningar har jag både tagit för min personliga utveckling men också i strävan att bli en bättre ledare.
Hur kom du in i branschen?
Från början så arbetade både jag och Kristoffer, som sedan blev min kompanjon, med skidgrupper i Åre. Vi såg potentialen i att utveckla just möten för företag på skidort och startade eget 1995. Ganska snart insåg vi att det fanns ett större behov hos kunderna och växte erbjudandet inom både B2E och B2B. Under åren har vi förfinat och utvecklat vårt erbjudande och arbetar idag som en helhetsleverantör kring kommunikation och event för våra kunder.
Vad gör du nu?
Jag är vd på Eventyr som är det svenska bolaget i Tapaus group. Tillsammans med mina fantastiska kollegor fortsätter jag att utveckla bolaget vidare i nya spännande uppdrag.
Vilka andra uppdrag har du haft i branschen?
2015 blev jag tillfrågad om jag ville kliva in på SVT och tillsammans med en grupp väldigt kompetenta TV personer ta mig an projektet Eurovision Song Contest som gick av stapeln i Stockholm året därpå. Jag lämnade driften av Eventyr till ledningsgruppen och tog tjänstledigt för att genomföra ett megaprojekt med syfte att lyfta Sverige och Stockholm för en internationell publik. 100 miljoner TV tittare, premiären av Justin Timberlakes ”Just Dance”, delegationer från över 40 länder och ett antal events och logistikutmaningar. Det var ett otroligt spännande och lärorikt projekt som jag är glad att jag har fått uppleva.
Vad tror du att utmärkelsen Årets Eventchef kan göra för branschen?
Jag tror att vi som bransch har mycket att vinna på en gemensamt mission att öka kompetensen kring hur man upphandlar events hos fler företag. Genom att lyfta de bästa exemplen så bidrar vi till den utvecklingen och kan vinna mycket i både kvalitet, kreativitet och tidsbesparing.
Berätta om ett lyckat event du jobbat med?
Eftersom jag jobbat med event och kommunikation i 25 år så är det svårt att välja bland tusentals fina projekt.
I dessa tider då vi sitter hemma och arbetar och jag saknar mina kollegor mer än någonsin så skulle jag nog välja ett av de interna möten som vi gör på Eventyr. I normala tider har vi hel – eller flerdagsmöten minst 3 gånger om året och dessa tillfällen genomsyras av kreativitet, kärlek och lite galenskap. Det är ett sätt för oss att bygga vidare på vår fina företagskultur, att kompetensutbyta och att fira framgångar. När jag kommer hem efter dessa tillfällen så är jag helt slutkörd men lycklig av den kärlek som jag känner från och mellan mina medarbetare. Jag skulle gärna återuppleva vilket som av dessa möten just nu när jag ser mina kollegor i Teams eller Zoom varje dag.
Vill du komma i kontakt med Sofi Franzén når du henne här.
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar framgångsrikt och professionellt utifrån ett antal ledord som fastställs av utmärkelsens jury. Teamet på Eventeffect som står bakom utmärkelsen kommer ha ett öppet nomineringsförfarande på sajten Eventeffect.se, där byråmedarbetare, branschfolk och kollegor kan nominera kandidater i ett öppet formulär. Av alla nominerade väljs toppkandidater ut utifrån ledorden av oss på Eventeffect och därefter koras en vinnare inom varje kategori av en jury bestående av ett tiotal personer som alla har en gedigen erfarenhet från branschen.
Tre vinnare kommer presenteras på Mötesbaren centralt i Stockholm under november:
- Årets Eventchef B2B
- Årets Eventchef B2C
- Årets Eventchef B2G
Under maj och juni kommer du kunna lära känna övriga medlemmar i juryn för Årets Eventchef i liknande personprofiler.