Hallå där… Sofie Lidholm, vem är du och vad jobbar du med?
Jag är en Luleåtjej som förälskat sig i Västerås. Jag är stolt över att få arbeta med att utveckla och marknadsföra destinationen som utvecklingschef på Visit Västerås.
Hur skulle du beskriva din roll?
Som utvecklingschef har jag det övergripande ansvaret för verksamheten och våra strategier för att marknadsföra och utveckla Västerås som besöksdestination. Inom Visit Västerås arbetar vi med möten & evenemang samt privatturism.
Vad har du för bakgrund yrkesmässigt?
Nästan bara besöksnäring. Jag har räknat ihop det till 15 (!) år i besöksnäringen nu. Plus några år med extraarbete under studier. Efter gymnasiet gick jag en KY utbildning på Luleå Universitet inom Upplevelseturism, därefter arbetade jag några år på KonfAktiv, en DMC med bas i Luleå men där vi arrangerade möten och incentives i hela norra Sverige. Jag började sedan på Visit Luleå där jag arbetade som projektledare för både ett privatturismprojekt och Luleå Convention Bureau. 2009 flyttade jag till Malmö och arbetade några år på Malmö Convention Bureau för att slutligen landa mitt i Sveriges hjärta – Västerås. Efter en kort period på Scanias avdelning för Travel Management fick jag jobbet att starta upp Västerås Convention Bureau och nu sedan ett par år är jag alltså utvecklingschef för Visit Västerås där Västerås Convention Bureau fortfarande är en del av verksamheten.
Vad är aktuellt hos er just nu i er region?
Precis som för andra drabbas besöksnäringen otroligt hårt under pandemin. För oss som destinationsorganisation blir det givetvis också prövningar och vi får ställa om vår verksamhet för att på bästa sätt bidra till branschens återhämtning. Visit Västerås har utvecklats mycket under det senaste året, under förra hösten stängde vi vår fysiska turistbyrå till förmån för att kunna satsa våra resurser på vår digitala kommunikation och värdskapet på destinationen. Sedan den 1 november har vi även nya medarbetare som funnit inom vårt bolag men som nu är en del av Visit och som arbetar med att utveckla vårt kommunikations och marknadsföringsarbete samt att planera och genomföra strategiskt viktiga evenemang för Västerås. Något riktigt roligt hos oss just nu är att vi under hösten äntligen har beslutat en mötes och evenemangsstrategi där vi siktar mot att vara en av Sveriges mest attraktiva orter för möten och evenemang!
Vad är uppdraget hos er verksamhet?
Visit Västerås uppdrag är att i samhandling med besöksnäringens företag och andra aktörer, utveckla destinationen och marknadsföra Västerås utanför stadens gränser. Genom initiativrik handlingskraft, effektivitet och ett gott värdskap bidrar vi till en hållbar besöksnäring och fler besökare till Västerås. I samhandling med näringslivet, stadens kulturliv och andra aktörer arrangerar vi årligen Västerås Cityfestival, Guldstänk, Västerås Nyårsfirande samt cruising delen av Västerås Summer Meet. Västerås Convention Bureau är också en del av Visit Västerås.
Hur jobbar ni i praktiken för att få till möten till er ort?
Vår Convention Bureau arbetar med värvning av möten och evenemang till Västerås. Dels samarbetar vi med besöksnäringens aktörer för att ständigt utveckla oss som destination för att ha ett attraktivt erbjudande för kunder, men vi arbetar även proaktivt med att identifiera potentiella möten och evenemang som skulle kunna arrangeras här och som vi bearbetar för att värva hit.
Vad kan Visit Västerås hjälpa till med?
Visit Västerås uppdrag är väldigt brett. För besöksnäringen i Västerås är vi en aktiv part som bidrar till destinationsutveckling och som marknadsför Västerås som destination. Samverkan med företagen är otroligt viktigt och vi försöker alltid att lyssna in de behov som finns för att matcha våra aktiviteter och initiativ med dessa. För potentiella besökare är vår roll att inspirera och locka till besök och här arbetar vi främst i våra digitala kanaler. För mötes och evenemangsbokare är vi en väg in för att genomföra ett lyckat arrangemang i Västerås, här hjälper vi till genom att visa Västerås utbud utifrån kundens behov och lotsa kunden till rätt kontakter och leverantörer.
Vad finns det för utmaningar inom yrkesrollen?
Att marknadsföra en destination är ett väldigt brett uppdrag och möjligheterna är oändliga! Här gäller det att prioritera utifrån de förutsättningarna som finns på destinationen och det som på bästa sätt bidrar till tillväxt.
Vad skiljer er verksamhet från ett destinationsbolag eller en CVB?
En stor fördel som vi har är att vi ingår i samma bolag som Invest Västerås. Det skapar synergieffekter för näringslivsutveckling och vi kan dra nytta av deras kompetens och perspektiv på vårt arbete med besöksnäringen.
Hur samverkar ni med andra destinationer?
Vi älskar att samarbeta med kollegor på andra destinationer. Förutom att vi är aktiva medlemmar i SNCVB och SNDMO så har vi i år ett marknadsföringssamarbete med Örebro, Karlstad, Norrköping och Linköping som vi kallar #24timmarhosgrannen. Vi har även ett spännande samarbete inom möten på gång med Malmö, Gotland, Umeå och Jönköping men här får vi vara hemliga en stund till, lansering inom kort! Givetvis har vi även samarbeten med destinationer i vår region och bland annat 4 Mälarstäder och Strömsholms kanal är samarbeten som vi är aktiva i på regional nivå.
Tips och tankar av Sofie Lidholm
Ställ inte in – Ställ om! Pandemin kommer att gå över och när den gör det behöver alla bidra till att besöksnäringen återhämtar sig så snabbt det bara går. Det finns mycket att göra för destinationsorganisationer och besöksnäringsföretag och här är samverkan nyckeln till framgång. Vi behöver stötta varandra genom denna tuffa tid och vi som destinationsorganisationer har en stor roll att axla i att skapa framtidstro och hopp men också att lobba för branschen som helhet mot beslutsfattare.