Fysiska stämmor som under 2020 ersattes med webbinar och poströstning var verkligen rätt ointressanta. Samtidigt finns det ingen väg tillbaka – aktieägare kommer att kräva möjligheten att delta på distans även när vi alla har vaccinerats. Tills skillnad från 2020 finns det dock idag digitala verktyg som gör det möjligt att återskapa mycket av den stämning och det PR-värde som framsynta företag lyckades ge sina fysiska bolagsstämmor. Här följer några tips för hur man gör detta!
Inramningen
Först behöver det, liksom vid en fysisk stämma, finnas en bra inramning kring själva beslutsdelen av evenemanget. Annars blir det ingen succé vare sig det genomförs fysiskt eller digitalt. I det sammanhanget finns det faktiskt också fördelar med att hålla stämman digitalt (eller blandat fysiskt och digitalt). Förutom vad som händer live kan man nu komplettera med förinspelat material som riktar sig till olika intressenter och man kan arrangera digitala pressträffar, digitalt ”mingel”, matchmaking, etc, utan att alla behöver finnas på plats. Begränsningarna i omfattning och målgruppsanpassning minskar. En digital stämma kan också leva längre än en fysisk och därmed som en varumäkesstärkande aktivitet få ett längre liv.
Aktiemarknaden har förstås redan blivit informerad om alla siffror, men med lättillgänglig information i videoformat som ligger kvar efter stämman kan man ändå knyta aktieägare närmare företaget. Kundanpassat material kan lyftas fram. Intressant och media-anpassat innehåll om företaget och partners blir lätt för media att sprida till intressenter och allmänhet när det redan finns direkt tillgängligt i digitalt format. Företagets image höjs bland kunder och mot allmänheten. Partners knyts närmare.
Effektiv och transparent process med mervärde
Fysisk röstning med acklamation, handuppräckning eller röstsedlar är varken effektivt eller särskilt intressant. Digital röstning innebär att rösthanteringen kan automatiseras i mycket hög grad: Från inbjudan och anmälan av eget eller ombuds deltagande med avprickning mot aktieboken. Till närvaro-registrering och röstning med rätt röstvärden automathanterade. Grafiskt tydliga resultat-tavlor, liknande Riksdagens, gör även resultaten mer livfulla, intressanta och medievänliga. Trots att resultaten förstås sällan blir så värst oväntade (även det en likhet med Riksdagens voteringar).
Säkerheten vid röstningen hanteras med mobilt Bank-Id, alternativt tvåfaktor-autentisering (mail+sms t ex) om man inte tror att alla röstande vill använda mobilt Bank-ID.
Ett viktigt mervärde är den goda möjlighet som ett bra digitalt verktyg erbjuder att i samma process hantera såväl aktieägare som andra målgrupper. Man har full kontroll över alla inbjudningar, anmälningar och närvaro-registreringar i ett enda verktyg. Man vet vilket intresse olika delar av inramningen har genererat hos vilka målgrupper och kan följa upp detta efter stämman.
Talk to us!
Vi på Delegia berättar förstås gärna om våra plattformslösningar som knyter ihop allt detta! Slå en signal eller sänd ett mail, bara!
Christer Persson, VD Delegia AB
[email protected]
www.delegia.se