Ett steg för hållbar eventkultur
Svanen, Nordens officiella miljömärkning sedan 1989, lanserade den 3 juni 2025 en ny certifiering för hållbara evenemang. Redan dagen därpå tilldelades Nordic Tourism Conference den första märkningen. Konferensen samlade beslutsfattare och initiativtagare från hela Norden för att diskutera framtidens hållbara besöksnäring.
– Hållbarhet är en självklar och integrerad del av vårt uppdrag och vårt arbete att marknadsföra Sverige, därför är vi extra glada att just vårt evenemang blir det första i Sverige med Svanens nya märkning, säger Susanne Andersson, vd för Visit Sweden.
Helena Österberg, Account Director på Minnesota Communication, tillägger:
– Vi är otroligt stolta över att få vara först ut. Att genomföra ett event med så högt ställda hållbarhetskrav kräver mod, tydlig styrning och ett starkt samarbete – och det är precis vad vi har haft tillsammans med Visit Sweden och Svanen.
Ambitiösa krav för en grönare framtid
Svanens nya kriterier för evenemang fokuserar på att minska miljö- och klimatpåverkan från allt det som hör till ett event – såsom mat och dryck, energi, transporter, engångsmaterial och avfallshantering. Sara Bergman, kriterie- och hållbarhetschef på Miljömärkning Sverige AB, förklarar:
– Stort grattis till Minnesota Communications, som genom Nordic Tourism Conference är först ut med att klara Svanens krav för event! Våra krav fokuserar på att minska miljö- och klimatpåverkan från allt det som hör till ett event – som mat och dryck, energi, transporter, engångsmaterial, avfallshantering och mycket mer. Som Nordens officiella miljömärkning är Svanen ett trovärdigt sätt att kommunicera utmärkt miljöprestanda. I arbetet med att utveckla kriterierna har vi sett ett stort intresse från eventbranschens aktörer i Norden. Vi hoppas att många arrangörer kommer att följa efter, och att vi kommer att få uppleva massor av Svanenmärkta event framöver!
En modell för framtidens event
Att Nordic Tourism Conference blev det första Svanenmärkta evenemanget är ingen slump. Konferensen fungerade som ett pilotprojekt i nära samarbete med Svanen, där arrangörerna fick stöd och vägledning genom hela processen.
Med denna certifiering sätter Visit Sweden och Minnesota Communication en ny standard för hållbara evenemang i Norden. Det är ett tydligt exempel på hur ambitiösa miljömål kan förverkligas genom samarbete och engagemang.