Enligt institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) är eventmarknaden värd 6,8 miljarder. Under 2015 nådde marknaden nytt all-time high. Sponsringen ökade också med 4,8 procent under 2015 och omsätter 6,9 miljarder kronor.
Den årliga mätningen av investeringarna i sponsring och event utförs av IRM i samarbete med Sponsrings & Eventföreningen (SEFS).
– Sponsring och event fortsätter att växa snabbare än övrig marknadskommunikation, och IRM tror att denna positiva trend fortsätter, kommenterar Madeleine Thor, VD på IRM i ett pressmeddelande.
Eventintäkterna delas upp i eventmarknadsföring (genomfört i externt marknadsföringssyfte) och företagsinterna event. Under 2015 utvecklades eventmarknadsföringen bäst – tillväxten uppgick till knappt 4 procent sedan 2014. För företagsinterna events gick det däremot sämre – där noterades en minskning om 3 procent relativt föregående år.
– Att sponsring och event omsätter mer än någonsin och drar ytterligare ifrån den övriga reklammarknaden förutom internet är ett riktigt glädjande styrkebesked. Att dessutom social sponsring ökade med hela 24 % är ett tydligt tecken på hur sponsringen kan bidra till att lyfta fram människors intressen och passion för att göra samhällsnytta, säger Niklas Birgetz, VD på Sponsrings & Eventföreningen.