Vattenfall ska tillsammans med Minnesota arbeta för skidsportens framtid och klimatet genom att engagera skidklubbar över hela landet.
– Vi jobbar redan tillsammans med alpina landslaget för att halvera deras koldioxidutsläpp. Nu vill vi sprida klimatarbetet till gräsrotsnivå. Vi önskar att det blir en självklar del av sporten, säger Åsa Rolke projektledare varumärke, på Vattenfall.
Klimatbacken är ett samarbete mellan Svenska Skidförbundet och Vattenfall och genomförs av skidklubbar för att samla in pengar till klubben och backa ett valfritt klimatprojekt.
Under 30 minuters backträning springer klubbens barn och ungdomar för att samla in pengar.
”Det handlar om att synliggöra miljöfrågorna i vår rörelse”
– Klimatbacken handlar om att synliggöra miljöfrågorna i vår rörelse samtidigt som vi kan skaffa resurser till att bli bättre inom miljöområdet och se till att vår sport har förutsättningar att kunna fortsätta utövas av kommande generationer, säger Tommy Eliasson Winter Alpin Chef på Svenska skidförbundet.
Varje klubb får ett marknadsföringskit med enheter för kommunikation, inspiration till klimatfrämjande arbete och allt som behövs för att förvandla sin backe till Klimatbacken.
”Projektet backas av välkända varumärken, organisationer och landslagsåkare”
– Vi jobbar med engagemang och vi vet att verklig förändring sker på gräsrotsnivå, men för att nå ut och tända gnistan är det ovärderligt att projektet backas av välkända varumärken, organisationer och landslagsåkare, säger Johan Lundin kreatör på Minnesota.
Kampanjen pågår under oktober månad och genomförs av klubbar runt om i landet innan snön kommer och den vanliga träningen drar igång.
Arbetsgrupp består av:
Åsa Rolke, projektledare varumärke, Vattenfall
Kalle Olsson Bexell, Marknadschef Alpint Svenska Skidförbundet
Johan Lundin, Copy Minnesota Rasmus Thuritz, AD Minnesota
Sofia Thomasson, Planner Minnesota
Alexandra Guldbäck, Produktionsledare Minnesota
Christoffer Ramfors, Kundansvarig Minnesota