Historia: Waxholms Hotell
Här har det serverats gäster sedan 1700-talet. Dagens jugendpärla invigdes 1902 och fick nytt liv på 80-talet under Åke Söderquist. Sedan 2024 drivs hotellet av Jesper Ahlbom och Stefan Strömberg – med visionen att bli skärgårdens självklara destination, året runt. Läs mer på hemsidan här.
Med en tydlig vision om att skapa en levande mötesplats där mat, musik och fest samspelar, har Waxholms Hotell genomgått en omfattande förvandling. De nya ägarna, Stefan Strömberg och Jesper Ahlbom, har inte bara renoverat hotellet utan också infört nya koncept som restaurangen Verandan och trattorian La Cambusa. Dessutom har de öppnat Stockholms lägsta skybar och skapat unika partyrum för att erbjuda gästerna en minnesvärd upplevelse året om. Med ambitionen att bli en gastronomisk destination i skärgården, kombinerar hotellet nu historisk charm med modern energi.
Hallå där, Stefan Strömberg på Waxholms Hotell!
Hotellet har genomgått en rejäl förvandling – hur skulle du beskriva den nya matfilosofin och vad kan gästerna förvänta sig när de kliver in på Waxholms Hotell idag?
– Vi är ett skärgårdsbrasseri som ger en storstadsupplevelse med stort fokus på en bred upplevelse ifrån kolgrillat till klassiker. Det som skiljer oss är att maten är helt fantastiskt. Vi har gäster som säger att dom aldrig ätit bättre mat, och gästspannet är brett och beresta. Det är en otroligt bra plattform för att bli den matdestination som vi vill vara. Sedan bygger vi ju fler partyrum, skajbar och en trattoria så vi fortsätter att fylla på med roliga och bra skäl att komma hit.
Och på tal om upplevelser, hur ser era mötes- och konferensmöjligheter ut? Vilken typ av företagsevent är hotellet extra väl rustat för?
– Vi vill att alla ska känna sig välkomna, vi håller en låg tröskel, jobbar dynamiskt och inriktade på att det ska vara kul att vara här. alla har olika preferenser vad som ett bra möte ska innehåll men vi har miljön, tekniken och restaurangerna för att göra tiden här extra minnesvärd. Vi har just nu bara 42 rum men väldigt stora ytor som passar för föreläsningar, kickoffer och party. Vaxholms hotell har alltid varit ett ställe dit man åker om man vill fira något så det är så vi tänker också – varje dag är lördag!
Vi är också nyfikna på hur ni vill positionera Waxholms Hotell i Stockholms event- och mötesindustri framöver. Vad är ambitionen?
– Vi tror att vi kommer bli bäst på mat och dryckesupplevelsen så de som vill vara säkra på att få finger-licking-good mat ska inte behöva vända sig någon annan stans. Sedan kommer nog våran sommarsatsning göra att folk förstår att det är en helt ny vision och ambition med denna vackra fastighet som gör att folk blir nyfikna på mer.
Om vi blickar tillbaka lite – vad har varit den största utmaningen, men också den största möjligheten under er nystart?
– Vi har aldrig tagit över ett konkursbo och det var en stor utmaning på många vis som vi inte behöver lista här, men också den stora uppsidan för oss när vi har kunnat sätta oss in i alla möjligheter som hotellet har, vi kommer nyttja varenda kvadratmeter av huset för att maxa upplevelser och utbudet. Sedan satte vi en tajt timeline för vårt öppningsdatum men det gjorde vi för att vi ville öppna på alla hjärtans dag och för att vi redan hade köpt 1000 hjärtformade ballonger.
Kan du dessutom berätta lite mer om vilka specifika satsningar ni gör för att skapa minnesvärda event och fester, när det gäller miljöer, teknik och service?
– Vi kommer öppna en trattoria i gatuplan som rullas ut i maj och öppnar fullt ut i juni. vi öppnar Stockholms lägsta Skajbar i Valborg, vi kommer skapa partyrum som komplement till vår Skajbar där alla kan ha kul. Det kommer komma lite mer till detta men inget som är helt klart ännu.
Vi vet att ni har en gedigen bakgrund i hotell- och restaurangbranschen – hur tar ni med er den erfarenheten i utvecklingen av Waxholms Hotell som destination?
– Jag och Jeppe är två personer som gärna testar nya tankar, inga idéer är knäppa nog. Vi har bägge haft nattklubbar och Jeppe har ju nattklubbar fortfarande så vi kan hela spannet ifrån morgon till natt hur vi ska roa och ta hand om våra gäster och det är en fördel som inte många hotell lyckas med. Sedan är vi bägge ifrån kvarterskrogstänket, vilket innebär en hemmakänsla för gästerna, prestigelös, familjär och lekfull atmosfär blir vad gästerna känner. Det gör alla glada.
Och slutligen, vad är nästa steg? Finns det några kommande nyheter eller spännande samarbeten du redan nu kan avslöja?
– Nu rustar vi oss för en succesommar och vår stora uppgift är att hålla det vi lovar dvs Party, Värme och Glädje till alla. Vi har fler gjejer på gång men vi gillar att snacka om det när allt är klart. Vi ber att få hålla lite på dessa.
Waxholms Hotell




