Scandic lanserar under 2017 ett nytt möteskoncept, i samband med det sker en utbildningssatsning inom personalen. Utbildningen är framtagen i samarbete med det globala utbildningsföretaget Hyper Island.
Det nya konceptet har tagits fram som ett svar på en ökad efterfrågan bland Scandics möteskunder. I arbetet har fler än 2000 kunder och mötesbokare tillfrågats om vad som är viktigt för lyckade möten. Undersökningen visar att kunderna önskar skräddarsydda lösningar, ett personligt bemötande och rådgivning från planeringsstadiet till genomförande och utvärdering.
Mötesrådgivarna kommer få specialistkunskap i hur man genomför framgångsrika möten. 60 personer i Norden ska också genomgå en omfattande utbildning för att bli certifierade mötesrådgivare, därefter tränas ytterligare runt 400 av Scandics konferensvärdar i konsten att skapa goda möten. Ambitionen är att ha minst två rådgivare per hotell, vilket blir närmare 500 totalt i Norden och Europa.
– Tillsammans med våra kunder gör vi en storsatsning för att ta positionen som den ledande mötesaktören i Norden. Arbetet rör inramningen av goda möten i allt från rådgivning och struktur till maten på plats och möblering av rummet, säger Thomas Engelhart, kommersiell direktör för Scandic Hotels i ett pressmeddelande.
– Med sin grund i digitala lösningar och lärande, är Hyper Island ett av de skarpaste bolagen just nu inom innovation. De har tänkt ett steg längre och bidrar med lösningar som kommer att krävas i nästa generations möten. Tillsammans ger vi mötesrådgivarna en verktygslåda med nya metoder och tankesätt, säger Erika Olsson, mötesdirektör för Scandic Hotels.