Mellan 30 maj och 3 juli fylldes Helsingborg av framåtblickande branschfolk, nyfikna invånare, lösningsorienterade förändringsledare, mängder av barnfamiljer, turister och andra eldsjälar som engagerat sig i staden och inspirerats, diskuterat och lärt av varandra för att hitta lösningar på morgondagens globala och lokala utmaningar. Dessutom har besökarna kunnat njuta av folkfest, mat, konserter och ovanliga kulturupplevelser.
H22 City Expo har kokat av kungligheter, ministrar, astronauter, nordiska kockeliten, internationella politiker, forskare och nyfikna besökare. Under Expon har också European Innovation Councils nya innovationsnätverk lanserats och en FN-konferens har genomförts. Ett av världens mest innovativa universitet, MIT, har varit på plats och jobbat med staden.
Varannan svensk kommun och mer än 45 länder har besökt stadsmässan med innovation- och hållbarhetsfokus. Mängder med nyfikna har utforskat framtidens välfärdsinnovationer i Space to Innovate, undersökt livet i havet på Havoteket och gått en tur i visningslägenheter på till exempel Drottninghög. Samtidigt har man njutit av mat, kultur och konserter.
Helsingborg har under de senaste tre åren samarbetat nära sina 100 H22-partners för att utveckla Helsingborg och nu även kunnat visa upp lösningarna som förhoppningsvis bidrar till en välmående planet med välmående människor.
– Jag är stolt och överväldigad över det engagemang som medarbetare och invånare visat under de här 35 dagarna. H22 City Expo har varit en stor framgång som stärkt Helsingborgs ställning som en av Europas mest innovativa städer. Expon har skapat och stärkt relationer för Helsingborgs fortsatta arbete tack vare samarbete med näringsliv, föreningsliv, civilsamhälle och akademi. Vi har haft både FN, EU, internationella städer och universitet på plats vilket bevisar att Helsingborg är en språngbräda för framtiden. Nu tar vi sikte mot ett klimatneutralt Helsingborg 2030 och använder kraften som H22 har skapat, säger Peter Danielsson (M) kommunstyrelsens ordförande.
– Städer över hela världen brottas just nu med utmaningen hur vi ska skapa en hållbar stad med stärkt välfärd och hög för alla. H22 City Expo har satt fokus på det nödvändiga innovationsarbetet som pågår på olika håll runt om i världen och gett oss som stad möjlighet att lära och inspireras av andra. Helsingborg har kommit långt, men ska vi klara av den globala omställningen behöver vi inspirera och utmana varandra över gränserna, säger Jan Björklund (S), vice ordförande i kommunstyrelsen.
– Vi vill verkligen tacka medarbetare, partners, olika aktörer och alla som på något sätt bidragit till en oförglömlig stadsmässa. Vi har kunnat lyfta fram allt som händer i Helsingborg och samtidigt ta del av nytänkande och kreativa lösningar från kollegor runt om i landet och världen. Det har varit möten, konferenser, musik, underhållning, upplevelser, kulturevenemang. Listan är gigantisk lång. Och det häftiga är att inget av detta hade kunnat ske utan det fantastiska utvecklings- och innovationsarbete som vi har drivit tillsammans i koncernen Helsingborg och tillsammans med våra partners. Detta är inget vanligt evenemang – detta är en treårig rörelse som manifesterats under 35 dagar, säger projektchefen för H22 City Expo Soraya Axelsson.
– H55 och H99 har på olika vis varit viktiga för utvecklingen av IKEA, nu kan vi lägga till H22 till den fina traditionen. Tack vare H22 City Expo och samarbetet med staden Helsingborg har vi på IKEA fått mängder med nya erfarenheter och kunskaper som vi kan ta med oss ut i världen för att försöka göra livet hemma lite bättre för många. Att få visa hur vi på IKEA har en envist positiv syn på vår framtid och hur vi tillsammans kan verka för att göra den bättre är viktigt. H22 har givit oss den möjligheten. Att vi har haft riktigt kul tillsammans samtidigt med konserter, föredrag, podcasts, live gaming på Twitch och massor av nya lokala mat- och dryckesupplevelser gör inte saken sämre. Under hela expon har vi haft hundratusentals besökare vilket vi ser som en stor framgång. Det handlar trots allt om att nyfiket lära sig mer genom möten med människor, säger Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka koncernen.
H22 i siffror:
Siffror från Telia Insight visar att expons huvudområden sammantaget har haft runt en miljon besök mellan 30 maj och 3 juli.
Uppgifterna är preliminära och under hösten samlas ytterligare data in för att kunna presentera slutgiltiga siffror.
Enskilda mätningar (ett urval)
1000 programpunkter under 35 dagar
100 H22-partners
Deltagare från 45 olika länder
150 kommuner på besök
300 konferenser och möten
Fördelning av besök i huvudområdena:
300 000 besök i Oceanhamnen
600 000 besök i City och Slottshagen
125 000 besök på Drottninghög
120 000 besök på Ikeas satsning Magasin 405
30 000 besök på Havoteket
14 000 besök på Helsingborgsrummet
12 000 besök 1972-lägenheten på H22
8000 besök på The Sounds i Slottshagen
H22 hela sommaren för barn och vuxna: Under sommaren finns en rad möjligheter för den som inte hunnit med allt. All information om förlängda öppettider för H22 Höjdpunkter samlas här
visithelsingborg.com/h22upplevelser/
Om Telia Crowd Insights
Telia Crowd Insights används vanligen i stads- och samhällsplanering för att mäta flöden. Den personliga integriteten är skyddad och kan aldrig ledas tillbaka till en enskild individ. Tjänsten är väl beprövad och har använts av flera kommuner i turist- och evenemangsmätningar. Samma tjänst använde Folkhälsomyndigheten under pandemin för att mäta rörelser och aktivet.
Samtliga besökssiffror från Telia Insights exkluderar de som uppfattas arbeta eller bo i mätområdet även om boende högst troligt även varit besökare på Expon.