Hur ska man få montern att sticka ut ur mängden? Hur involverar man sociala medier under mässan? Med hjälp av Printline, listar Eventeffect fem tips på hur man lyckas locka besökare till sin monter.
1. Följ er grafiska profil vid skapandet av montern. En monter ska spegla företagets identitet i både färger och typsnitt, den bör också vara tydlig och inbjudande.
2. Tänk utanför boxen. Klä gärna montern i något som står ut – kanske ett specifikt resmål, en stad, trädgård, ha konstgräs på golvet eller en putt-bana med några golfhål. Montern ska spegla företaget och ge en känsla av vilka tjänster ni vill förmedla.
3. Ha en lek eller tävling och koppla den till sociala medier. Tävlingar och lekar lockar oftast människor, och det ger i sin tur ringar på vattnet. Om deltagaren lämnar er monter med ett leende och några giveaways sprids ert varumärke på ett bra vis. Försök att koppla aktiviteten till den känsla ni vill förmedla med ert företag. Ett bra tema kan vara lekar baserade på kunskap och tankeverksamhet, försök också koppla tävlingen till deltagarens kontaktuppgifter och sociala medier. Chansen är då större att deltagaren hashtaggar ert varumärke, eller länkar till ert företag genom dennes sociala medier.
4. En hållbar giveaway. Giveaways lockar ofta deltagare till er monter – ha en rolig, användarvänlig giveaway som är relaterad till ert företag. Bra kan också vara att ge hållbara giveaways som producerats utan stor miljöpåverkan. Skippa bland annat platspåsarna, platsmuggarna och ätbara ting utan miljömärkning.
5. Mingla med profilkläder. Var inte rädda för att ge er ut på golvet och prata med andra utställare eller potentiella kunder – passa på att ha Fairtrade-märka kläder med tydliga snygga profiltryck på. Att nätverka i profilkläder ger en tydlig bild av vilket företag man tillhör.