Som Fair Director är Carl Wilhelm Hirsch ytterst ansvarig för Affordable Art Fair i Stockholm.
– Min roll innefattar ett stort arbete med partners och sponsorer. Samtidigt är det ett gediget arbete med att välja ut och hitta gallerier som vi tror passar Stockholmspubliken. Tillsammans med Lovisa Vasseur, Fair Manager, ser vi till att allt flyter på som det ska – en process som börjar om i samma stund som mässan avslutas i oktober.
Idén med Affordable Art Fair föddes i London i slutet av 90-talet och vilar på tre grundpelare:
- Konst ska vara för alla.
- Konst ska vara tillgänglig.
- Konst ska vara lärorik.
– Vi arbetar hårt för att alla, oavsett preferenser eller budget, ska känna att de kan hitta något som tilltalar just dem, säger Hirsch.
Han beskriver miljön som mycket avslappnad med musik och aktiviteter för både vuxna och barn. I år lockade eventet över 13 000 besökare och hade 60 utställare från hela världen.
– Stämningen var fantastisk genom hela mässan. Ciara Zelmerlöw och Matt Dosa målade live. Vi hade även flera events, som Art After Work och Art Late, med DJ och en högre puls.
Årets tema var ”Home is where the art is”, där tre individuellt inredda rum på mässan illustrerade hemmiljöer för att hjälpa besökarna visualisera hur man kan inreda med konst bortom traditionella vita väggar.
– Det var väldigt uppskattat. Det är något unikt med att jobba 360 dagar om året för de sista fem. Mycket står på spel, och hela veckan är som en lång adrenalinkick. I år flöt eventet på väldigt bra, och teamet på Nacka Strandsmässan är riktiga proffs, vilket underlättar för oss som arrangerar eventet.
Nästa år växer Affordable Art Fair och tar plats även i Bilfabriken, den andra byggnaden som drivs av Nacka Strandsmässan.
– Vi kommer att koppla samman de två byggnaderna för att skapa en ännu bättre upplevelse för besökarna. Det handlar inte om att ha dubbelt så många utställare utan om att lyfta besöksupplevelsen och verkligen låta konsten komma till sin rätt.
Eventet kommer att ha fler serveringsytor, bredare gångar och nya utrymmen för olika upplevelser som besökarna inte tidigare haft.
– Nu är vi så taggade på att komma igång med arbetet! I ett första skede fokuserar vi på flödesanalyser för att skapa bästa möjliga förutsättningar för gallerierna och hitta partners och sponsorer till mässan. Det är alltid ett väldigt roligt och givande jobb. Hoppas vi ses på Affordable Art Fair 2025!
Av: Elin Bisander