Sommarens konserter på Ullevi genererade över 650 miljoner kronor i turistekonomiska intäkter. Det är så mycket pengar som turisterna spenderar på bland annat boende och restaurangbesök i samband med sitt evenemangsbesök i Göteborg.
Förra året genererade Got Events verksamhet totalt 1,5 miljarder kronor i turistekonomisk omsättning.
– Ullevi står alltså nästan för hälften av Got Events totala turistekonomiska intäkter. Det visar att arenan ännu efter 60 år fortfarande står sig och är viktig för Göteborg, säger Lotta Nibell, vd på Got Events.
Storbildsvisningarna av Sveriges VM-matcher
En anledning till siffrorna var storbildsvisningarna av Sveriges VM-matcher som blev ett uppskattat inslag. Över 50 000 besökare från hela Göteborg fick möjlighet att uppleva Ullevis magiska stämning helt gratis.
– Jag vill lyfta fram storbildsvisningarna av Sveriges VM-matcher på Ullevi. Stadens modell för arena- och evenemangsdrift gör det möjligt att bidra till denna typ av öppna evenemang. Arenorna är bra mötesplatser och blir extra levande när representanter från hela Göteborg kommer på besök, säger Bettan Andersson, Styrelseordförande på Got Events.