Under tio dagar i februari lystes Helsingborg upp av evenemanget Drömljus. Nu har de korats till Årets Evenemang under näringslivsgalan MiH guld, som arrangeras av Marknadsföreningen i Helsingborgsregionen.
– Vi är oerhört stolta över att Drömljus blev folkets favorit i klassen Årets Evenemang. Det innebär att vårt gemensamma arbete med att lysa upp staden under tio dagar i februari blev både uppmärksammat och uppskattat av regionens invånare, säger Helen von Platen, evenemangschef på Helsingborg Arena & Scen.
Motiveringen löd:
”Drömljus lyckas förvandla en gråmulen vinterstad till en magisk plats som gör det enkelt för besökaren att drömma sig bort till platser som endast fantasin begränsar. På ett lekfullt och bedövande vackert sätt lyser Drömljus som en strålande stjärna på en kristallklar vinterhimmel.”
Cirka 300 000 personer kom till evenemanget. Besökarna utgjordes av både helsingborgare och tillresta från andra delar av Sverige samt Danmark. I en enkät som Citysamverkan genomförde önskar 95 procent av de tillfrågade att det blir ett återkommande inslag i Helsingborg.