eventeffect.se
Rapporter

EA Summit 2025 samlar Sveriges ledningsassistenter – ”Rollen står inför sitt största skifte någonsin”

Hallå där...

Den 17 november 2025 äger EA Summit 2025 rum på Ingenjörshuset, Stockholm — en halvdagskonferens riktad till Sveriges ledningsassistenter med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”. Arrangör är Executiveeffect, och VD/projektledare Victor Träff berättar hur den egna undersökningen lagt grunden för upplägget.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • K&E Studios
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strandmässan
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
    • ReadySet
    • CoreGo
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Årskrönika från Heléne Arvidsson gr8 meetings

2020-12-14 | Julkrönika

Årskrönika från Heléne Arvidsson gr8 meetings

2020 blev Mötets år!

“95% av framgångsfaktorerna i ett fysiskt möte är samma i det digitala, bara att det är ännu svårare”Heléne arvidsson vd på gr8 meetings

Jag skall förklara snart varför detta år blev mötets år, men först; -Jag har varit i mötesindustrin i 31 år. Jag började som servitris 1991 och jobbat på de flesta platser på en mötesanläggning. Jag var hotelldirektör för stora mötesanläggningar i 17 år innan jag blev vd för gr8 meetings 2018. Jag lider med alla som under detta år haft det så tufft. Varsel, permitteringar, uppskjutna skatter som egentligen är lån (som blir personliga), stöd utifrån permitteringar som hjälper småförtagaren lite, omställningsstöd som heller inte räcker. Jag lider med er som kämpar och går på knäna och kan inte förstå att en bransch som i stort sett får näringsförbud inte får tillräckligt med stöd. Dessutom i en bransch som präglas av mångfald och ungdomar som får sitt första jobb samt en chans att komma in i vårt samhälle.

För oss stod vi också i våras och diskuterade om vi skulle bli tvungna att lägga ner. Sedan börjar telefonen att ringa. Organisationer ville ha hjälp med sina möten. Mer om det snart.

Först behöver vi förstå vart vi kommer ifrån. De dåliga mötena många nu upplever digitalt har inte uppstått genom att de blev digitala. Det har bara synliggjorts nu. Skillnaden var att före Corona så ”kom vi undan” med att mötena var sisådär. När vi möts fysiskt kan vi släta över det ineffektiva med socialt prat. Allt avslöjas i det digitala. Chefer som tidigare haft dålig relation med sitt team får det ännu svårare nu, möten som tidigare var envägskommunikation blir helt värdelösa nu. Vi avslöjas.

I början av Coronan och alla fick ställa om, så var känslan ”att det här funkar ju bra”, sedan i april-maj började allt fler känna att” de digitala mötena blir mycket tråkigare”. De var många som vittnade om detta. Efter sommaren kom vittnesmålen från många chefer att de satt ännu mer i möten nu än innan Corona. ”Det är ju lättare att skicka ut en länk än att ha alla på plats och dessutom hitta ett konferensrum”. Helt plötsligt var vabbade chefer eller sjuka medarbetare med på de digitala mötena.

Efter sommaren ville verkligen företag och organisationer ha hjälp med sina möten och sin möteskultur. Nu har möten och möteskultur hamnat på en strategisk nivå. Viktighetsnivån på möten och en hållbar möteskultur prioriteras. Det är inte så att en ledningsgrupp inte har tyckt detta vara viktigt tidigare. Dock har inte det prioriterats, annat har varit viktigare. Möteskunskap ex. har inte funnits i många utbildningsprogram och kompetensplanen.
Nu tror jag det är få ledningsgrupper som inte haft detta uppe till dialog.

Efter att vi utbildat knappt 2000 medarbetare och chefer, lett flera webinars för destinationer och frågat ytterligare 1100 personer, som var med digitalt på Möteskulturdagen, vad som gör ett digitalt möte bra så är svaren; Tydligt syfte och mål som kommunicerats ut, en agenda som leder mötet framåt, involvering & delaktighet, att mötet leds på ett tydligt sätt etc.
Visst en del skriver att tekniken fungerar. Det borde dock vara en hygienfaktor. Sedan är det teknik som gör att det inte fungerar ibland. Men ju tryggare vi är desto mindre stress behöver vi känna när det inte fungerar.
Så svaren är detsamma som i de fysiska mötena. Vi ser det i många branscher nu, de som redan har ett bra ledarskap och är proaktiva de tar nu tag i sin möteskultur.

Vad kommer det att få för konsekvenser?
Ja att många av mötesindustrins kunder kommer bli bättre på möten. De kommer att göra en inventering av alla organisationens möten. Vilka är strategiska? Vilka är operativa? Vilka ska vi fortsätta att ha digitala och vilka ska vi ha fysiskt? Vilka möten kan vara hybrid och hub-möten? Allt detta kommer att göra att det mer strategiskt vilka möten de skall lägga externt. Det kommer gynna mötesindustrin på sikt. Det kommer dock att ställa högre krav på alla inom mötesindustrin. Kundernas syfte & mål med sina möten bör få en konsekvens genom hela bokningen. Här behöver mötesindustrin vara bättre på den produkt som de säljer än kunden själv. Produkten är möten.

Kommer möten tillbaka på våra mötesanläggningar?
Enligt framtidsforskarna på Kairos Future så uppskattar de att 20% av de möten som legat på en mötesanläggning tidigare kommer att försvinna.
Samtidigt säger de att de flesta i en kris riskerar att övervärdera ”nuet” och inte ser att krisen går över. Att orka hålla två tankar i huvudet är svårt i en kris när allt är svart.
När vi frågade deltagarna på Möteskulturdagen, som består av övervägande del chef & ledare, vika av deras mötes skulle återgå till mötesanläggningar efter Corona så var det alla former av de möten som de tidigare har haft där.
Låt oss säga att sanningen är mitt emellan Kairos Future analys och de svar chefer gav oss så kommer kunderna att komma tillbaka. Var så säkra.

En lärdom vi också har fått av alla utbildningar i höst är de flesta medarbetarna är evinnerligt trötta på dessa digitala möten. Vissa chefer deltar i digitala möten 7h/dagen vilket är misshandel av hela människan.
Sedan ska vi också ha klart för oss att de flesta av de digitala möten som pågår till vardags aldrig tidigare heller legat på en mötesanläggning. De flesta av de möten som tidigare varit fysiskt som nu ställts om till digitalt kommer återgå till fysiska möten post-corona.
Den tysta kunskapen är svår att överföra digitalt.

Tillbaka till rubriken. 2020 blev Mötets år. Ja, jag tror verkligen det på sikt kan innebära ny tillväxt för mötesindustrin. Kunderna kommer bli bättre och det kommer ställa högre krav på aktörer och mötesanläggningar. Men då måste ni orka ha två tankar i huvudet. Här är mina råd för den omställning alla mötesanläggningar & kedjor jag tror behöver göra:

  • Omfamna det digitala. Det innebär inte att alla behöver ha en studio. Det innebär att ALLA på anläggningen skall vara trygga med teknikfrågor och att kunna rådgiva kunden kring detta. Idag har de flesta som arbetar på en mötesanläggning kanske ett digitalt möte i veckan (jag vet eftersom vi frågat) medans kunderna deltar varje dag i flera. Vilken teknik behöver ni de små mötesrummen? Medelstora? Stora? Och för de stora, om ni har en studio har ni då också andra roller som mötesproducent?
  • Redan innan Coronan var det några som hade tagit steget mot mötesrådgivning. Dvs gå från duktiga ordermottagare till professionella mötesrådgivare. Några av dessa är Svenska Möten, några destinationer samt enskilda anläggningar. Detta kommer nu att utvecklas ännu snabbare. Behovsanalysen kommer bli ännu viktigare pga. att mer tekniska varianter och lösningar kommer att genomsyra många möten framåt.
  • Se över vilka kunder ni har och se vad ni vill ha fokus på. Jag tror att helt andra paketeringar och affärsmodeller behöver skapas.
  • Skapa mervärde till era kunder som ni kan ta betalt för. Ni behöver också själva bli bäst på era interna möten. Ni behöver ha världsklass på era egna möten, det är en utmärkt träningsarena för att förstå vad bra möten är och går till.

Hur ska ni annars kunna hjälpa kunden?

2021
Vi längtar alla tillbaka att få träffas igen. De flesta av våra möten kommer att återkomma. De riktigt stora kanske delas upp och sker på fler orter s.k. hubbmöten. En del av de stora internationella kongresserna kommer kanske bli digitala, de flesta för alltid?
Ni har alla möjligheter att skapa tillväxt om ni ställer om. Kunderna kommer bli bättre och de kommer då ställa högre krav. Kan ni ta hand om deras frågor och bli mer rådgivare kommer kunden få bättre effekt av sina möten och ni kan ta mer betalt.
Ett heldagsmöte har med 30 personer oavsett om de är hos sig eller på en anläggning kostar i lönekostnad ca 100 000 sek. Genom att lägga det mötet på en anläggning och få hjälp med att mötet för en bättre effekt är värda den lilla del som anläggningen fakturerar.

Varken ett virus eller en digitalisering kan förändra miljontals år av evolution. Vi är sociala & biologiska varelser. Däremot kommer klimatutmaningarna göra oss bättre på de digitala mötena. Vi kommer inte åka till 100 mil för att vara med på ett möte. Men de flesta av de möten som ligger anläggningar så sker inte det.
Tack vare att kunderna nu tar tag i sin möteskultur så blir deras möten viktigare. Detta gör också att de inte kommer att boka sina viktiga möten online. Nej de kommer zooma, teamsa(?), googlemeeta med mötesrådgivaren på anläggningen. Rådgivaren på anläggningen tar mobilen och ger en visning av det rum som den rekommenderar, det kommer få förslag på mötesmetoder som gör att kunden får ut maximal effekt av sin investering.

För 10 år sedan frågade inte personalen på Systembolaget vad jag har i såsen. Vad skulle de ha gjort med svaret? Idag rekommenderar de ett vin som jag inte visste fanns och sedan inte kan vara utan när jag skapar den maträtten.

Om inte vår fråga vad syftet med kundens möte får en konsekvens, varför då fråga?

Vi lever, just nu, i en tuff tid. Det är just nu. Det kommer ett post-corona och vi har nu möjligheter att ändra vårt arbetssätt, skapa nya roller, nya affärsmodeller och på köpet få ett mycket roligare jobb. Där vi mer jobbar ihop med våra kunder. Det skapar mer lojalitet och inte samma priskänslighet.

Jag är övertygad att ni som gör denna resa, långsiktigt, kommer att stå minst lika starka som innan viruset lamslog en hel värld.

Gott nytt Mötes-År!

Av: Heléne Arvidsson, vd gr8 meetings vars mission är att bidra till bättre möten i organisationer och mellan människor.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Årskrönika från Fredrik Göransson Nine Yards

Årskrönika från Fredrik Göransson Nine Yards

2021 Möjligheternas år!

Årskrönika från Mats Nyberg Trippus

Årskrönika från Mats Nyberg Trippus

2020 året vi alltid kommer att komma ihåg.

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Årskrönika från Johnny Sundin Tankefabriken

En miljon nya Zoombies och Content is queen!

Workman producerar Östbergs monter i Frankfurt

Workman producerar Östbergs monter i Frankfurt

Annons

Vi på Workman Event presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga och utmanande uppdraget vi hade denna gång var att skapa en bra lösning för Östbergs på plats i Frankfurt. Läs om det lyckade projektet och ta del av nyttiga tips.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Jag godkänner Eventeffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

EventPoddenBild CKnutas JSamuelsson

Megasound Banner GIF 2

Tips

  • Varför är Google Analytics viktigt?
  • Så skriver du ett pressmeddelande som skapar publicitet – 10 tips
  • Tips: Fem enkla saker som gör det lättare att sälja sponsorplatser
  • Lyckas med event i London trots ETA och Brexit
  • 9 tips: Bästa möbleringen för mötet
  • Medlemmarna i Sveriges moderatorförening bjuder på sina misstag
  • ”Jag har lite svårt att artikulera upplevelsen av eventet då nivån är så otroligt hög och det sker saker för alla sinnen hela tiden”
  • Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event
Therese Eijvergård - veckans Mindley profil

Therese Eijvergård – veckans Mindley profil

Annons

Therese Eijvergård är veckans profil på Mindley. Med sin unika kombination av beteendevetenskap, biokemisk expertis och personlig erfarenhet, hjälper hon företag och individer att optimera hälsa och energi för långsiktig framgång.

Upphandlingar

  • Ny upphandling i Skåne: Helsingborg söker strategisk eventbyrå och producent
  • Upphandling: Ramavtal för ljud, ljus, scen och eventservice
  • Kungliga Operan upphandlar ramavtal för hyra av teknik
  • Kommun söker eventbyrå för mötes- och upplevelsekommunikation
  • Kommun utlyser upphandling för Sommarfestival

Eventarenan

6 lokala experter i Åre ger sina bästa tips inför konferensen

6 lokala experter i Åre ger sina bästa tips inför konferensen

Annons

Med ett stort utbud av boenden, nöjen, restauranger och härliga aktiviteter är Åre den självklara orten att förlägga konferensen på. Fantastisk natur och en mysig by-känsla skapar en härlig atmosfär, vilken i kombination av smidiga transporter med tåg och flyg gör det enkelt att samla företaget för en härlig konferens eller kick off. Här delar några av Åres lokala experter med sig av sina favorittips för en lyckad konferens i Åre.

Inspiration

Aurel Balika öppnar dörrarna till The Book

Aurel Balika öppnar dörrarna till The Book

Inspiration

När Göteborgs nästa stora hotellöppning närmar sig, står en man redo att skriva första kapitlet. Aurel Balika blir hotelldirektör för Quality Hotel The Book, den nya satsningen från Strawberry som öppnar sommaren 2026 – mitt i stadens pulserande nöjes- och mötescentrum.

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Inspiration

Julshow säsongen 2025 bjuder på allt från vintriga musikaler i Norrland till rockiga festkvällar i Skåne. För mötes- och eventindustrin är det en chans att hitta nya idéer, kombinera underhållning med nätverkande och skapa upplevelser som engagerar både kunder och medarbetare. Här är en guide till årets höjdpunkter.

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Inspiration

Räkmackan är lika mycket Göteborg som havet, skärgården och salta vindar. Den klassiska smörgåsen med handskalade räkor, ägg och majonnäs är något av stadens stolthet – och varje år utses den allra bästa.

I år står det klart: Göteborgs bästa räkmacka 2025 finns på Swedish Taste.

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Inspiration

Efter en kort paus är det snart dags för comeback på Sveavägen. Den 15 januari 2026 slår O’Learys Norrtull åter upp dörrarna – med nya franchisetagare, nya idéer och en rejäl dos energi. På 2 500 kvadratmeter ska en av Stockholms största sport- och nöjesdestinationer väckas till liv igen, med fokus på upplevelser, gemenskap och evenemang.

Vana Spa slår upp portarna på Elite Stadshotellet i Eskilstuna

Vana Spa slår upp portarna på Elite Stadshotellet i Eskilstuna

Inspiration

När Elite Stadshotellet Eskilstuna den 8 oktober inviger sitt nya Vana Spa får Mälardalen inte bara en ny spaupplevelse – satsningen blir också ett mervärde för konferenser, events och affärsresor. Här möts hotellets historia, vattensnära läge och modern design i en helhetsupplevelse för både gäster och arrangörer.

Postmuseum öppnar Källarloungen – nya mötesrum i historiska valv

Postmuseum öppnar nya mötesrum i historiska valv

Inspiration

Postmuseum i Stockholm utökar sin mötes- och eventverksamhet med Källarloungen, ett nytt mötesrum i museets historiska källarvalv i Gamla stan. Lokalerna erbjuder en unik kombination av kulturarv och modern mötesdesign, och ska ge besökare en inspirerande miljö för allt från kreativa workshops till mingel och samtal.

Metropole – mötesplatsen där kreativitet och eventmöjligheter flätas samman

Metropole – mötesplatsen där kreativitet och eventmöjligheter flätas samman

Hallå där...

I hjärtat av Stockholm, på Magnus Ladulåsgatan 3, har Metropole etablerat sig som en spelare i mötes- och eventindustrin – inte bara som coworking-aktör utan också som scen för hybrid-produktioner, broadcasting, eventupplevelser och mötesrum med hög kreativ potential.

AI-kampanj lanserar nytt hotell i Södertälje

AI-kampanj lanserar nytt hotell i Södertälje

Inspiration

Hur lanserar man ett hotell som ännu inte finns? För THE DOCK, som öppnar i Södertälje den 19 november 2025, blev svaret en helt AI-genererad öppningskampanj. Resultatet: en lekfull resa genom hissdörrar där gäster, personal och fantasi möts långt innan de första gästerna kliver in.

Gasometer blir Stockholms nya ikon för spektakulära event

Gasometer blir Stockholms nya ikon för spektakulära event

Inspiration

Norra Djurgårdsstaden reser sig snart en helt ny mötes- och eventarena där industrihistoria möter teknisk toppklass. I dagarna öppnade bokningarna för The Dome, den högflygande eventytan under Gasometers kupol – med plats för upp till 1 000 gäster och visionen att erbjuda event “som inte är möjliga någon annanstans.”

Trenderna som formar årets julbord och julevent

Trenderna som formar årets julbord och julevent

Inspiration

Julen närmar sig – och företags­julbordet är på väg att förvandlas. Från hållbar mat till wow-upplevelser, och från stora fester till mer flexibla format – företagen vill både värna traditioner och överraska med nya idéer.

Boka Magnus Helgesson – Föreläsaren som lyfter team, ledarskap och affärer

Boka Magnus Helgesson – Föreläsaren som lyfter team, ledarskap och affärer

Annons

Vill du ge ditt team en föreläsning som verkligen gör skillnad? Magnus Helgesson har inspirerat tusentals med sina insikter om ledarskap, team och attityd – och nu kan du boka honom till 20 % rabatt via Mindley.

Konferens och möteslokaler

  • Konferensrum och möteslokaler i Göteborg
  • Konferensrum och möteslokaler i Stockholm
  • Konferensrum och möteslokaler i Skåne

Event och festlokaler

  • Festlokal Stockholm
  • Festlokal Göteborg
  • Festlokal Malmö

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Expohouse söker Fältmontör/Lagerarbetare
  • Brasserie Season söker kockar till hösten
  • Creative Meetings söker eventsäljare
  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive
  • Creative Meetings söker: Senior eventprojektledare med byråvana
  • Senior projektledare Event – Centas

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

No Normalcy tar upplevelsemiddag till nästa nivå med ODDNORM

No Normalcy tar upplevelsemiddag till nästa nivå med ODDNORM

Eventbyrå

Eventbyrån No Normalcy fortsätter att tänja på gränserna för hur mat och upplevelse kan smälta samman. I november återvänder deras hyllade koncept ODDNORM – en multi-sensory dining experience där fine dining möter konst, teknik och kreativ galenskap.

Hundgalan 2026: Sveriges första gala för hundar lanseras av BANG Agency och Hundstallet

Hundgalan 2026: Sveriges första gala för hundar lanseras av BANG Agency och Hundstallet

BANG AGENCY – BRAND ARENA NORDIC GROUP AGENCY AB

Den 4 januari 2026 rullas röda mattan ut för våra fyrbenta vänner. På Svenska Mässan i Göteborg arrangerar BANG Agency tillsammans med Hundstallet och MyDOG Sveriges första Hundgala – en kväll fylld av kärlek, prisutdelningar och berättelser som hyllar hundarnas lojalitet och livsglädje.

Eventbyrå prisas för stark tillväxt

Eventbyrå prisas för stark tillväxt

Eventbyrå

Ett svenskt eventföretag har utsetts till ett av landets snabbast växande bolag. Trots osäkra marknader och en bransch i förändring har företaget lyckats öka sin omsättning med nära 300 procent på fyra år – tack vare struktur, långsiktighet och ett tydligt fokus på kultur och medarbetare.

Mest läst

Visby Takeover! – 750 medarbetare på kickoff med lek, lärande och eldshow

Visby Takeover! – 750 medarbetare på kickoff med lek, lärande och eldshow

När en hel division samlades på Gotland i augusti för en tvådagars kickoff förvandlades hela Visby till en pulserande konferensarena. Bakom arrangemanget stod Adventy Event Agency – med projektledaren Inez Sandell i spetsen – som skapade en helhetsupplevelse fylld av inspiration, gemenskap och oförglömliga ögonblick.
Annika R. Malmberg utsedd till vinnare av Stora Talarpriset 2025

Annika R. Malmberg utsedd till vinnare av Stora Talarpriset 2025

Hon har i åratal inspirerat, berört och fått människor att både skratta och tänka till. Nu står det klart – Annika R. Malmberg är vinnaren av Stora Talarpriset 2025.
Lista: Sveriges 8 bästa julmarknader

Lista: 23 härliga julmarknader att besöka

Har ni slut på energi i vintermörkret? Ta med ditt team på ett miljöombyte och kom i julstämning. Eventeffect listar några av Sveriges bästa julmarknader.
BANG Agency medgrundare till globalt byrånätverk inom event och brand experience

BANG Agency medgrundare till globalt byrånätverk inom event och brand experience

BANG Agency tar nu plats i ett snabbt växande nätverk för eventbyråer. Business Event Industry Club (BEIC) samlar över 30 byråer i 40 länder – med BANG som en av initiativtagarna.
Evenemangsprofil leder framtidens Kungsbacka Arena

Evenemangsprofil leder framtidens Kungsbacka Arena

Hon har arbetat med några av Göteborgs största evenemang. Nu tar Julia Ryding Wikberg steget till Kungsbacka för att leda arbetet med den nya arenan – ett projekt som ska bli en kraftsamling för idrott, kultur och möten.

Branschfolk

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschfolk

Evententreprenören Sofi Franzén, en av grundarna av Eventyr – som idag heter Liwlig – prisades på Founders Awards i Stockholm. Hon tilldelades guld i kategorin “Årets grundare – storföretag” för sitt arbete att bygga ett bolag som skapar inkluderande, hållbara och värderingsdrivna event.

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Branschfolk

Centas har varit en del av svensk eventhistoria sedan 1976. Med teknik som lyfter idéer till
minnesvärda ögonblick ser bolaget försäljning som relationer, inte transaktioner.

Michel Taune ny kökschef på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Michel Taune ny köksansvarig på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Branschfolk

Efter två decennier på några av Stockholms mest välrenommerade krogar kliver Michel in som ny köksansvarig på Citykonferensen. Med sig har han både erfarenhet från stjärnkrogar och en stark övertygelse om att smak ska gå före krångel.

Mats Flodén på Space Production: "En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge"

Mats Flodén: ”En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge”

Branschfolk

En mässmonter är inte bara en yta på mässgolvet – den kan bli en långsiktig del av ett varumärkesbyggande. Det menar Mats Flodén, projektledare på Space Production som dagligen hjälper företag att skapa flexibla och hållbara monterlösningar.

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande - Helene Bruneheim Johansson

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande – Helene Bruneheim Johansson

Aktuellt

Vid Svenska Eventakademins årsmöte i slutet av augusti valdes Helene Bruneheim Johansson, Event Manager på Advokatfirman Vinge till ny ordförande för verksamhetsåret 25/26. För Eventeffect berättar hon vad branschen kan vinna på en ökad ”Good-for-you-kultur”, hur hon vill stärka SEA som plattform och vad som hände på Galeries Lafayette i Paris …

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Branschfolk

Efter många år i branschen har Kerstin Fagervall tagit steget och startat egen verksamhet. Genom bolaget Lakki Me erbjuder hon evenemangs- och produktionssupport – med målet att ge arrangörer trygghet och flexibilitet i genomförandet av sina event. Eventeffect fick en pratstund med Kerstin om idén bakom företaget, hennes bakgrund och vilka projekt hon ser fram emot.

Folk i karriären

Louise Ekeberg ny rådgivare på Mindley

Louise Ekeberg ny rådgivare på Mindley

På nytt jobb

Mindley fortsätter att växa och stärker sitt team med Louise Ekeberg som ny rådgivare. Hon har mer än 25 års erfarenhet från event, konferenser och affärsresor – både i Sverige och internationellt – och kommer närmast från ledande roller inom flera etablerade byråer.

Evenemangsprofil leder framtidens Kungsbacka Arena

Evenemangsprofil leder framtidens Kungsbacka Arena

På nytt jobb

Hon har arbetat med några av Göteborgs största evenemang. Nu tar Julia Ryding Wikberg steget till Kungsbacka för att leda arbetet med den nya arenan – ett projekt som ska bli en kraftsamling för idrott, kultur och möten.

Strömma rekryterar ny Sverigechef – Charlotta Olsson tar över rodret

Strömma rekryterar ny Sverigechef – Charlotta Olsson tar över rodret

På nytt jobb

Med gedigen erfarenhet från hotell- och servicebranschen kliver Charlotta Olsson nu in som ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart. Hon siktar på att lyfta varumärket och skapa upplevelser som både lockar turister och engagerar lokalbefolkningen.

Gästskribenter

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Gästskribent

I denna krönika reflekterar Richard Farman och Niclas Rahm från LIWLIG Sverige över varför just mellanrummet är platsen där kreativitet, kultur och mening uppstår – och varför det är här framtidens vinnare kommer att formas.

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Expo

Mässorna drar äntligen igång igen efter en tids välbehövlig ledighet! Fysiska möten är som bekant både det dyraste men mest effektiva sättet att knyta nya affärskontakter och bygga relation. Och definitivt den roligaste, om du frågar mig! Men det finns fallgropar. Hur kan du vända dessa till att bli dina främsta framgångsfaktorer såsom utställare? Den här krönikan fokusera på mässan i skarpt läge, när vi möts face-to-face.

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

EVIG rullar in med framtidens mobila butik – premiärvisas under Disrupt Retail tillsammans med Swish och CHIMI

EVIG rullar in med framtidens mobila butik – premiärvisas under Disrupt Retail tillsammans med Swish och CHIMI

Annons

Clean Motion lanserar ett nytt retailkoncept med sitt elfordon EVIG – en mobil butik på hjul som kombinerar hållbar teknik, flexibilitet och smidiga betallösningar. Först ut att testa lösningen är CHIMI, som under retailkonferensen Disrupt Retail den 25–26 augusti låter besökarna köpa solglasögon direkt från fordonet genom självskanning och betalning med Swish.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com