Man behöver inte vara en nyhetsjunky för att förstå att det gångna året har varit en mardröm för oss alla som är beroende av att strategiskt bunta ihop människor fysiskt. Vänder det nu? Ja, vi vill tro det. Inte över en natt men vi tror att det mesta vänder tillbaka under 2021. Det som är svårare att sia om är kommande års konjunkturläge. Med 10 poäng i nationalekonomi är jag knappast man att sia om kommande års ekonomiska läge. För mig förefaller det dock logiskt att vi på ett eller annat sätt drabbas av ekonomiska bakslag när bolag går i konkurs, ett stort antal människor blir av med sina jobb samtidigt som staten tömmer sin buffert och en djärv börs som ångar på mot nya toppnoteringar.
Det vore naivt och föga klädsamt att påstå att Rider inte påverkas av lågkonjunkturer, för det gör vi. Sanningen är dock den att Rider har överlevt IT-bubblor, Usama bin Laden; 2008 års bankkris. Varje gång har vi sagt: ”Klarar vi det här så klarar vi allt”. Varje gång har vi tagit oss igenom det och stärkts en smula på kuppen.
Det är dock viktigt att säga att eventbranschen har ökat i genomsnitt med mer än 15% per år sedan Rider startades 2001. Då, för 20 år sedan låg knappast eventmarketing högst upp i näringskedjan och en lågkonjunktur slog hårdare mot oss som ville hävda att eventmarketing är mer än bara ballongblåsning. Å andra sidan tror jag inte att nämnda kriser kan jämföra sig med kombinationen Covid-19 och en längre lågkonjunktur.
Vi på Rider vet vad som gäller nu. Vi har en strategi. Exakt samma som tidigare gånger:
- Sänka fasta kostnader
- Överleverera på samtliga befintliga kunder och projekt
- Förstärka relationen med befintliga kunder
- Etablera stridslust och familjekänsla internt. Lyckas vi här behöver ingen anställd gå.
- Om tid finns över: skapa en ”nystart” dvs töm lager i det längsta, skapa ett trevligare kontor och göra om hemsidor mm.
En sak står dock klart. Alla skriker efter att få ses igen. De nya digitala kommunikations-möjligheterna har haft och kommer att ha många positiva effekter särskilt med hänsyn till miljö och effektivitet. Människan som flockdjur kräver dock att få mötas och visst kan man ana ett uppdämt behov på det här området. Här finns stora möjligheter för mötesindustrin så snart Tegnell skriker GO.
För Riders del är målet är att fortsatt vara den långsiktiga och självklara samarbetspartnern inom möteskommunikation. Därtill vill vi fortsatt vara starka inom Brand Experience både i och utanför butik. Med flertalet redan signade projekt ser vi positivt på framtiden. Vår lokala närvaro i fjällvärlden har skapat flertalet spännande projekt med start när liftarna öppnar.
Avslutningsvis dristar jag mig till att tala till hela mötesindustrin. Se det gärna som en sporre: Klarar vi det här klarar vi allt!
Av: Richard Otto