-
Förstå hur ett hållbart samhälle skapas
Kraften i att alla i en organisation har en gemensam förståelse för hur vi kan agera professionellt och individuellt för att bidra till ett ekologiskt och socialt hållbart samhälle kan inte överskattas. Kunskap leder till aktiv och bestående förändring. Se en video här för mer förståelse.
-
Börja med områden ni känner för och som har stor påverkan
Hållbarhetsarbetet måste vara engagerande och kul. Välj ut områden som ni snabbt kan göra skillnad på och nå framgång med. Är de dessutom lönsamma direkt stärker ni verksamheten och kan göra mer nytta framöver. Inspireras av Riksidrottsförbundets nya lista för 46 aspekter för hållbarhet.
-
Inspireras av närliggande sektorer som showbiz och idrotten…
Inte bara idrotten står mötesbranschen nära, låt er också inspireras av goda exempel från scenen som Way Out West eller LiveGreen. Stjäl och kopiera goda idéer med stolthet!
-
Mät och följ upp, gärna med de globala målen som måttstock
2015 beslutade FN om de Globala Målen och dessa har glädjande nog blivit en målbild för såväl stater som näringsliv och ger oss alla en bra referensram att mäta och följa upp efter.
-
Fira framgångar och berätta med stolthet om det ni gör
Tillåt er att stolt berätta om vad ni gör. Att vara öppen och tydligt med sina hållbarhetsstävanden är bra och skapar dragkraft för branschen som helhet. Risken att hamna i ”greenwash-fällan” är liten om ni har en ärlig avsikt att förändra på er resa till en mer hållbar värld.
Var kreativ, långsiktig och uthållig – att vara en del av lösningen är, och kommer att i snabbt ökande takt bli, lika framgångsrikt i mötesbranschen som i all andra branscher, i en värld som nu håller på att ställa om snabbt!
Av: Jan-Peter Bergkvist
Vill ni veta mer om J-P? Läs då här.