– Vi blev imponerade över Minnesotas strategiska förmåga, de förstod snabbt vår situation och visade på hög kompetens och kvalitet redan i pitchen. Vi gillade också teamets genuina intresse och stora engagemang för våra frågor och utmaningar. Vi ser mycket fram emot ett framgångsrikt långsiktigt samarbete, säger Roger Wilsson, chef för företagssamarbeten på Cancerfonden.
Cancerfonden driver i nuläget framgångsrik insamling från både privatpersoner och partners. Cancerfonden är den organisation som samlar in mest pengar i Sverige inom ideell sektor. Insamlingen från privatmarknaden har under många år ökat stadigt, men liksom många andra organisationer ser Cancerfonden att insamlingen från företag inte följt samma trend.
– Vi som rättighetsinnehavare har idag nya krav på oss jämfört med tidigare i att erbjuda en riktigt attraktiv rättighetskatalog. Det står klart efter ett gediget insiktsarbete under våren. Företag vill engagera sig i samhällsfrågor, inte minst i kampen mot cancer, men behöver av flera skäl tydligare mervärden i förhållande till sin investering, säger Roger Wilsson.
– Vi är otroligt stolta över samarbetet med Cancerfonden. Det har varit en tuff process, men när alla kollegor i pitchteamet går in med hjärta och själ — då når man resultat. Uppdraget innebär en inspirerande utmaning, men när vi knäcker den vågar jag lova ett stort värde för Cancerfonden och kanske t.o.m. rejäla kliv framåt för hela insamlingsbranschen, säger Christoffer Ramfors, Strategic Director på Minnesota.
Pitchen för Cancerfonden påbörjades i mars och processen har genomförts i flera steg tillsammans byråvalskonsulten Christina Wihlner Lentell på Engage Marketing.
Uppdraget innebär att förädla befintlig rättighetskatalog och koncept samt utveckla nya affärsmöjligheter i syfte att stärka och utöka nuvarande företagssamarbeten och därigenom öka intäkterna för mer resurser till forskningen mot cancer.
Om Minnesota Communication:
Minnesota Communication är Sveriges enda Brand Engagement byrå och grundades 2001. Minnesota har de senaste åren vunnit många utmärkelser i Gyllene Hjulet tillsammans med Atea, ATG, Fastighetsbyrån, SEB och Skandia. HP, Axfood och Landshypotek är några andra av de kunder Minnesota har förtroendet att samarbeta långsiktigt med. www.minnesota.se
Om Cancerfonden
I Sverige får en av tre ett cancerbesked under sin livstid. För att färre ska drabbas och fler ska överleva finansierar Cancerfonden den främsta forskningen, sprider kunskap om cancer och påverkar beslutsfattare i viktiga frågor. Cancerfonden är en fristående, ideell insamlingsorganisation. www.cancerfonden.se