SAS Nordic Forum som är SAS Institutes årliga konferens för nordiska kunder blev förstås ett onlineevent i år. Efter ett avklarat arrangemang kan vi konstatera att det blev en succé för SAS. På kort tid har de digitala eventen hittat sin form och har nu istället för nödlösningar blivit ett självklart format. De kommer att användas för att stärka kommande fysiska evenemang.
– I stället för att se lösningar som tvingas fram av den pågående pandemin som ett nödvändigt ont, har vi ett gyllene tillfälle att bredda kommunikationen med våra kunder. Och att öka vår förståelse för dem. Vi tror inte att onlineevent kommer att ersätta fysiska möten, utan att de två formerna kommer att samexistera i hög grad. När pandemin en gång klingar av gäller det att vara redo, så vi slipper gå igenom samma processer som handeln har haft att brottas med, med att sammanföra fysiska butiker och e-handel under ett tak, säger Ola Ringström, Sverigechef på SAS Institute.
Fysiska möten och onlinemöten hanteras med fördel som två varianter av samma sak, i stället för som separata företeelser. Det är en helt logisk slutsats sett till de lösningar som SAS Institute utvecklar och säljer, exempelvis till detaljhandeln.
– Vi är väl skickade att analysera de data som onlineevent och onlinemöten genererar. Vi ska leva som vi lär. Det är också tänkbart att den digitala plattformen blir den centrala hubben för kommande event, där vi sedan kopplar på fysiska event som satelliter. Det ger hybridformat som blir användbara både för traditionella konferenser och för våra återkommande hackathons, säger Ola Ringström.
SAS Nordic Forum gick av stapeln 17 november. Sammanlagt deltog cirka 1700 personer – och i princip med deltagare från alla de branscher och områden som de hoppades skulle medverka. Dessutom medverkade 350 av SAS Institutes egna medarbetare i regionen. På så sätt fyllde det också en stor funktion internt. Evenemanget genomfördes i eventplattformen Proske.
Allra roligast är att 84 procent av deltagarna gav det högsta betyget ”mycket bra” i utvärderingen av eventet. Andra uppmuntrande uppgifter är att det genomfördes 1 038 aktiva chattkonversationer inom ramen för eventet. Och därtill 137 enskilda konversationer med SAS experter.
– Det digitala är ett spännande format, det ger en annan karaktär till dessa möten där det inte bara är möjligt med flera parallella interaktioner i större grupper, det går också att få individuella möten och med en annan volym än vad många upplever att de kan ha på traditionella fysiska konferenser. Och dialogen som lätt kan fortsätta även efter eventet. Sedan finns det såklart andra värden med fysiska möten, men efter årets SAS Nordic Forum så ser vi hur de olika formaten kan stödja varandra, avslutar Ola Ringström.
Den modul som var mest besökt och med flest interaktioner var gruppchatt direkt in i Discovery Hub. Majoriteten av interaktionerna var on-on-one mellan kund/deltagare och SAS-expert.
Discovery Hub var namnet på en del av konferensen där deltagarna kunde utforska information på egen hand, och dessutom interagera med andra deltagare. Som mest var 913 deltagare aktiva samtidigt i Discovery Hub. Totalt skickades 1 038 meddelanden där, varav 441 var publika och 597 privata. Det visar att SAS Nordic Forum också fyller en viktig funktion för att föra kunderna samman.
Vad gäller mer traditionella konferensaktiviteter hanns mycket med:
· En panelsession med tre talare, samt röster från kundledet.
· Sex branschspår med 24 förinspelade föredrag och livechatt.
· Åtta onlinemöten mellan flera kunder och talare, med diskussioner i realtid.
· Fyra virtuella demobås, med 50 demonstrationer av kundanalys, riskanalys och analys av bedrägerier, AI och analysplattformen SAS Viya. Man löste demobåsen med en avatar (virtuell avatar) i respektive bås (områdena: AI/platform, Cloud, Risk/Fraud och CI) och en för Microsoft Azure. Fem bås totalt. För respektive bås hade den en välkomstvideo, och ett antal SAS-experter som kunde svara på frågor via text/chat, ljud/audio eller video.
· Två onlineutmaningar – en om hur man kan rädda Amazonas regnskog och en om hur man kan organisera sittplatser på olika arenor där det råder olika restriktioner
· Diskussionsplatser med deltagande av experter från SAS Institute.
De mesta av innehållet SAS Nordic Forum finns fortsatt tillgängligt på SAS webbplats.
Läs mer: Case: ABB Robotics Experience Day tar svensk industrikraft till nya höjder