Event Group – Skapar ABB event för att ta svensk industrikraft till nya höjder!
Målbilden var klar, ABB Robotics Experience Day ska ta svensk industrikraft till nya höjder. Med ett succéevent i ryggen från föregående år startades det unika eventprojektet ABB Robotics Experience Day 2020 med en tydlig målbild, det måste vara wow-faktor! Arbetet drog igång och årets genomförande planerades till den 9 december.
Resan genom projektarbetet blev under detta år minst sagt annorlunda. Projektet startade initialt som ett liveprojekt, växlade till ett hybridevent för att slutligen slutföras som ett rent digitalt event. Allt genomfördes under rådande förutsättningar och med 100 % coronasäker hantering.
– Ett fantastiskt roligt projekt. Fyllt av spännande utmaningar för att hitta annorlunda perspektiv till ett intressant och attraktivt upplägg, säger Eddy Slättenhäll Project Manager från Event Group.
Programmet tog form och det grundläggande budskapet kretsade kring framtidens automation, robotisering och hållbarhet ur en mängd perspektiv. ABB Robotics Experience Center ställdes om till en gigantisk TV-studio för en dag.

ABB:s Vd och koncernchef Björn Rosengren hälsade alla välkomna och under programmet gjordes nedslag hos några av ABB:s världsledande robotverksamheter där det gavs smakprov på framtidens robotlösningar. Flera industriaktörer som exempelvis Volvo Bussar, Apotea och Ericsson deltog med sin syn på framtidens automation.
Anna Hallberg, utrikesminister deltog i en paneldiskussion och ABB Robotics delade ut ett nytt instiftat robotpris. Hela programmet leddes av Susanne Timsjö, Marknads och säljchef för ABB Robotics Sverige.
ABB tog tillsammans med Event Group ett nytt innovativt grepp på robotsamarbete under dagen. Man belyste denna gång begreppet samarbete genom att svensk tillverkande industri mötte svensk musikindustri – Sveriges två största exportframgångar.
Den unika konceptidén slutfördes och genomfördes i en show där Vargas & Lagola uppträdde live i samarbete med centrets robotar.
– Att få möjligheten att skapa något helt unikt i detta projekt har varit spännande. Roligt att få vara innovativ tillsammans med ABB som vågar tänka utanför boxen, säger Daniel Hellsten, Creative Director från Event Group.
ABB Robotics och Event Groups samarbete med musikindustrin gav ytterligare en dimension till eventet ur ett humanperspektiv. Programmet innehöll en högtidlig stund för att hedra Tim ”Avicii” Bergling. Klas Bergling, styrelseordförande i Tim Bergling Foundation och tillika pappa till Tim deltog i ett samtal med ABB:s Susanne Timsjö kring förebyggande arbete inom psykisk ohälsa. I samband med det donerade ABB en gåva till Tim Bergling Foundation.