Om SBTi:
Science Based Targets initiative (SBTi) är en organisation för klimatåtgärder som gör det möjligt för företag och finansiella institutioner världen över att bidra till att bekämpa klimatkrisen. Organisationen utvecklar standarder, verktyg och vägledning som gör det möjligt för företag att sätta mål för minskning av växthusgasutsläpp i linje med vad som krävs för att hålla den globala uppvärmningen under katastrofala nivåer och nå nettonollutsläpp senast 2050. SBTi är registrerad som välgörenhetsorganisation med ett dotterbolag som tillhandahåller tjänster för validering av klimatmål. Samarbetspartners är CDP, FN:s Global Compact, We Mean Business Coalition, World Resources Institute (WRI) och Världsnaturfonden (WWF). För mer information, se https://sciencebasedtargets.org
Rent konkret innebär det att Creative Meetings från och med nu åtar sig att definiera ett antal hållbarhetsmål i linje med SBTi:s vetenskapligt baserade kriterier för att nå FN:s globala klimatmål. De uppsatta målen ska sedan valideras och godkännas av SBTi.
– Hållbarhetsaspekter är sedan länge hygienfaktorer för vår verksamhet, men genom att vi nu ansluter oss till SBTi så kan vi luta oss mot vetenskapen och att det vi gör tillsammans med våra kunder ligger i linje med vad existerande forskning visar ger bäst resultat. För både oss och våra uppdragsgivare är hållbarhetsfrågorna högt på agendan och tillsammans blir vi nu ännu mer integrerade i varandras hållbarhetsarbete, säger Lina Samuelsson, hållbarhetsansvarig på Creative Meetings.
Creative Meetings har redan under flera år fokuserat på att erbjuda rådgivning för att skapa mer klimatvänliga och hållbara event. I samband med engagemanget i SBTi kommer bolaget att erbjuda sina kunder klimatberäkning med möjlighet till klimatkompensation för alla event som genomförs.
Flertalet av byråns kunder är idag anslutna till SBTi. En av dem är PwC som målmedvetet jobbar med frågan tillsammans med både kunder och leverantörer:
– Vi uppmuntrar våra leverantörer och samarbetspartners att sätta sina egna vetenskapligt grundade mål i enlighet med SBTi. Vi är därför väldigt glada att Creative har anslutit sig till SBTi i sitt klimatarbete för minskade utsläpp, säger Katarina Giertz, Inköpschef och Net Zero Leader på PwC.