Marena Christensen är vd på ifairs, som har utvecklat en digital eventplattform lämplig för alla typer av företagsevent. De digitala mötena är här för att stanna och i framtiden kommer digitala event- och mötesplattformar profilerade med ditt företags corporate identity vara lika självklara som företagsskylten på fasaden till kontoret, säger Marena. Företag har otroligt mycket att vinna på att använda en riktig eventplattform för sina event, fortsätter hon. Och det är varken dyrt, tidskrävande eller svårt att administrera!
När är det dags att ta steget?
I raketfart har vi gått från traditionella fysiska möten till att nu vara ganska skickliga på att mötas digitalt. Vi kommer nästan alltid ihåg att stänga av mikrofonen när vi inte har ordet och många vet hur man delar med sig av sin presentation. Men det är lätt att tappa koncentrationen efter ett tag när vi bara sitter och tittar på de andras ansikten fördelade som chokladrutor på skärmen. Så ärligt talat, är det inte dags att uppgradera de lite större personalmötena så att de faktiskt speglar företaget och blir lite roligare och mer engagerande? Och är det inte dags att nästa event eller mässa verkligen engagerar och inspirerar till köp och deltagarna inte kan vänta tills de får anmäla sig till nästa gång? Teams, Zoom och Google Meet passar jättebra för mindre möten men för de lite större eventen är det definitivt dags att nu ta steget och satsa på en riktig eventplattform!
Därför ska du satsa på en riktig virtuell eventplattform – Marenas checklista:
- Proffsig – Förmedlar ert företags identitet med era färger, ert typsnitt och er branding. Företaget uppfattas direkt som mer professionellt av såväl anställda som kunder och partner.
- Multifunktionell och effektiv – Slå flera flugor i en smäll och låt olika avdelningar presentera sig samtidigt via live-streaming i de digitala rummen utöver det som händer på huvudscenen. Och visualisera dina sponsorer i plattformen – allt på ett och samma ställe!
- Engagerande – Med olika gamification-funktioner skapar du engagemang. ”Kasta ut” virtuella goodie-bags, skapa tävlingar och olika quiz eller erbjud virtuella mediaväggar för att nämna några!
- Prisvärd – Hitta ett prisupplägg som passar just ditt företag. Det behöver inte vara dyrt och det finns olika prissättningar på marknaden. Antingen betalar du för enstaka event eller så kör du ett månadsabbonemang.
- Få statistik – Du får enkelt fram live-statistik om var deltagarna klickat in sig, vilka chattar och möten de deltagit i, hur länge de varit i olika montrar mm. så att du kan mäta ROI och göra eventuella förbättringar till nästa event.
- Lång livslängd – Du kan välja att öppna upp plattformen flera dagar före eventet och lägga upp information. Du kan också ha eventet öppet i kanske en till två veckor efteråt för att låta deltagarna mötas där i olika forum och titta på inspelat material och bilder från eventet.
- Personlig matchning baserat på bland annat deltagarnas yrkesroller och företag gör att plattformen kan matcha relevanta deltagare som till exempel delar intressen.
- Enkel användning – Inte massa appar som måste laddas upp utan du får en enkel länk till anmälan och kan registrera dig och sen logga in dig på eventet. För dig som eventarrangör har du enkel tillgång till allt på ett och samma ställe och kan själv göra ändringar online.
En riktig eventplattform ska ge besökaren energi och inspiration och det ska vara enkelt att knyta nya kontakter. Det är lite som att välja mellan att stå och sparka boll mot en garageport själv eller ingå i landslaget där alla bär samma färger när ni går in tillsammans på planen. Ni hör publiken och känner energin när hejaklacken drar igång. Och att du kan prata med dina medspelare och ropa ”Passa mig!” är en självklarhet och en förutsättning för att kunna skjuta bollen i mål och sluta som vinnare! avslutar Marena.
Besök oss gärna på www.ifairs.com/sv