Eventeffect får en pratstund med Niklas Viking Bergendal en grå novembermorgon. Han berättar att allt förändrades över en natt. Från full omsättning till att all personal fick sägas upp, alla tillgångar säljas och företaget Amazingevent, som hade köpt Viking produktions 2 000 kvm stora lager med dekor, och som man skulle samarbeta med, klarade sig inte ekonomiskt. Som ett sjunkande skepp gick Niklas Bergendals livsverk mot botten utan att han kunde göra någonting. Själv stod han ensam kvar med den delen av bolaget som han haft så stora planer för. Tillsammans med kollegan Miriam Mattisdotter skulle han drivit och utvecklat Social Area Design genom att designa och producera kreativa lösningar till olika event samt till permanenta inredningar.
Det måste bli en glad artikel!
Han återkommer till det flera gånger under vårt samtal. Det måste bli en glad artikel, säger Niklas envist. Jag vill att folk som läser det här ska känna igen sig och sen känna att det trots allt kommer något positivt ur det som hänt. En hel bransch drabbades av att helt plötsligt sitta med tomma bokningskalendrar och när du fortfarande satt kvar hemma i mysbyxor och okammat hår när Malos ”Efter tio” drog i gång då visste du att du borde nog åka till kontoret i alla fall. Eller åtminstone dra en kam genom håret!
Budkörning i stället för en resa mot stjärnorna
Jag har haft tur som haft vänner, kollegor och kunder som trots allt behövt hjälp under den här tiden och att mina gamla kunder som hotell Villa Alma, Tofta Beach Club och ”Kallis” på Gotland faktiskt under båda de senaste somrarna ändå vågat ha i gång viss verksamhet och behövt min hjälp. Vi har målat, klippt gräs, kört bud skyfflat sand, flyttat solstolar, hissat bechflaggor och skruvat upp tavlor och städat.
”Det är något befriande för en kreativ dekorkille som mig att till exempel skyffla sand på en strand. Det är lätt att det blir små fina slott och mönster eller extremt raka rader och rullade handdukar i svanformer.” Niklas Bergendal
Efter 20 månader kan Niklas kan konstatera att han klarade det. Han lyckades hålla sina bolag flytande och de finns kvar. Men hela branschen har förändrats för alltid.
Alla eventproffs kan väl inte ha sadlat om till pallkragsodlare?
Tänk att det är en hel bransch som typ försvunnit! Jag har aldrig tidigare tänkt på att vår bransch skulle drabbas av personalbrist eller kompetensbrist, säger Niklas. Där projektledare och montörer och kreativa skulle byta yrke och inte återvända. Just nu är lönerna för till exempel en roddare högre än någonsin och samma gäller eventpersonal i stort.
”Helt plötsligt kom en ljudtekniker gående. Wow! Det var ju 20 månader sedan. Lite som att se en snöleopard. Man blir ödmjuk, glad och upprymd.” Niklas Bergendal
Under pandemin har många passat på att tänka om och byta bransch. Jag undrar över hur det gick och vart alla sköna typer tog vägen? säger Niklas. Var är han, den härliga vaktmästaren som år efter år öppnade i eventlokalen? Var är budbilskillen som alltid var glad även om det regnade och var mitt i natten? Och den långhåriga teknikern med skägg som alltid berättade om ”Kent-turnén” och när han gjorde första året av Hultsfredsfestivalen? Vad gör han nu? Alla eventproffs kan väl inte ha sadlat om till pallkragsodlare?
Vad händer med eventbranschen nu?
Man glömmer fort. Det visar historien. Vinnarna är de bolag som klarat av att behålla sin personal. Det är verkligen den viktigaste tillgången! Har man behållit sin personal under krisen betyder det att man lyckats förändra sin verksamhet och kunnat fortsätta trots att alla event varit inställda. Dessa bolag kommer förmodligen inte heller vara så sårbara om det skulle komma en ny lockdown. Möbler, dekor, ljud, ljus eller trycksaker kan man köpa nytt, men personal och kompetens är svårare, säger Niklas.
Nätverk och generationsväxling
Jag tror det kommer bli så att många väljer att jobba i nätverk med sina mindre bolag runt större produktioner i stället för att anställa. Starka nätverk kommer vara avgörande framöver, menar Niklas. Det kommer också bli en generationsväxling lite snabbare än tänkt nu när så många lämnat branschen. Frågan är bara vart skolungdomarna och studenterna som brukade jobba i vår bransch tagit vägen? Många verkar ha valt nya branscher för sina första jobb, och som det ser ut nu saknar vi två årskullar.
Vilka positiva saker har kommit ur pandemin?
Det har kommit mycket positivt ur den här tiden också, menar Niklas. Inte bara att man fått ytterligare en dimension av sina kollegor och kunder när vi fått ta del av deras hemmiljö och genom alla digitala möten och fått se att de kanske har både storblommiga tapeter och hund. Det har också inneburit:
- Hunnit fundera. För många inom eventbranschen har den här tiden inneburit att de hunnit tänka efter. Hunnit fundera på vad som är viktigt och vad de kanske länge drömt om att förändra. Kanske har de vågat ta steget nu när de blev tvungna att förändra sig?
- Lojala kunder. För mig har det blivit väldigt tydligt vilka som var mina lojalaste kunder och vilka relationer jag skall vårda extra väl. Jag har flera av mina kunder att tacka för att vi idag har ett välmående och bra företag.
- Hybriden. Hybriden kommer vara det nya normala och det innebär ökad tillgänglighet då du deltar via länk men också ökad hållbarhet tack vare till exempel färre transporter. Jag tror också man kommer försöka skapa bra event och med bra dekor på enklare och mer kostnadseffektiva sätt.
Jag tänker ibland på det Kristoffer Schjött-Quist, han som grundade eventbyrån Eventyr sa redan för 15 år sedan: ”Alla företag kommer i framtiden ha en egen TV kanal.”. Nu har det blivit vår vardag.
Vi som älskar känslan av att gå live
Jag tror att vi som jobbar med event, vi älskar att känna hur det pirrar i magen av spänningen för att det snart kommer 500 gäster och vi skall få dem att känna sig speciella hela dagen. Vi älskar att gå live och vi kommer vilja fortsätta att känna den där nerven! Den där känslan! Så även om många just nu försvunnit från branschen hoppas jag att de kommer dyka upp igen på något sätt och i någon form.
För mig personligen är det viktiga nu att ha roligt på jobbet och se ljust på framtiden med mina kunder och min personal, avslutar Niklas vårt samtal innan det är dags för honom att ta hand om alla de sms och mail som kommit in under tiden vi pratat.
Viking produktion grundades 1998 av Niklas Bergendal. Företaget hjälper till att ta fram kreativa dekorförslag, byggnation, montage samt uthyrning av dekor. Företaget Social Area Design är en specialiserad del av Viking produktion som utför de större produktionerna.
Mer om Niklas Bergendal på https://socialareadesign.se/