Destination Jönköping konstaterar miljonförlust efter den roterande världsutställning Gladiatorer – Colosseums Hjältar.
På styrelsemötet den 24 september beslutade bolagets styrelse att begära fem miljoner kronor i förlusttäckningsgaranti av moderbolaget Jönköpings Rådhus.
Trots lyckade marknadsföringsinsatser främst via digitala medier såldes endast 9 000 biljetter av de 70 000 beräknade.
Projektet innefattade många nya moment
Efter förlusten konstaterar destinationen att projektet innehöll många företeelser som var nya. Till exempel var det nytt för destinationen att hantera en roterande utställning. De skulle också själva utveckla utställningen och marknadsföringsmaterialet. Dessutom hade de aldrig byggt om en ishall till en högkvalitativ utställning förut.
Destinationen kunde även fastslå att försäljningen av gruppresor kom igång för sent.
– Med facit i hand kan vi konstatera att vi kanske siktade för högt. Gladiatorutställningen motsvarade ett VM när vi borde ha startat med ett SM. Besöksantalet blev naturligtvis en stor besvikelse och långtifrån det vi väntat oss. Redan innan projektet var avslutat kunde vi se att det skulle gå back ekonomiskt. Vi har nu jobbat hårt för att få ner underskottet, säger Patrik Olderius, vd på Destination Jönköping.
Negativt resultat på 8,6 miljoner kronor
Intäkterna för Gladiatorutställningen uppgick till 1,6 miljoner kronor och kostnaderna till 10,2 miljoner kronor. Utställningen ger därmed ett negativt resultat på 8,6 miljoner kronor. I efterarbetet har det konstaterats att det inom bolaget finns utrymme att täcka 3,5 miljoner kronor av underskottet. Det ger en samlad prognos för hela bolaget om ett negativt resultat som 2018 uppgår till 5,1 miljoner kronor.
Det negativa resultatet kommer att hanteras inom bolagskoncernen och kommer inte belasta eller påverka kommunens skattefinansierade verksamheter som bedrivs i förvaltningsform, exempelvis skola, vård och omsorg, kultur med mera.