eventeffect.se
Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan 2021, Region Gotland.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Almedalen

Sedan 1968 har Almedalen varit en viktig demokratisk mötesplats för politiker, företag och organisationer som vill förmedla sina budskap. Förra året ställdes Almedalsveckan in för att i år äga rum i helt digital form. För Eventeffect berättar Mia Stuhre, ansvarig projektledare, om hur den kommer nå ut både till fler och leva längre. Hon ger också tips på hur du får ut mest av ditt digitala evenemang.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Golfbaren
    • Sture
    • Inadra
    • Meetapp
    • Mediemerah AB
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2019-02-18 | Omvärldsanalys | Omvärldsbevakning

Vår senaste mätning: Sveriges hetaste kongressanläggningar på sociala medier

Missa inte när Eventeffect för fjärde året i rad, rankar Sveriges populäraste kongressanläggningar på sociala medier. Läs mer om vilka anläggningar som toppar listan här.

Eventeffect fortsätter lista aktörer och leverantörer efter hur många följare de har på sociala medier. I denna rankingen fokuserar vi på Sveriges kongressanläggningar. Undersökningen är genomförd med hjälp av ett urval av 57 kongressanläggningar i Sverige – som alla har mer än 300 sittplatser.

Vi har utgått från Kongress.se: En kongresslokal karakteriseras av att det finns ett konferensrum med minst 300 sittplatser samt att detta rum ska vara möjligt att hyra året runt. I årets insamling har vi tagit med instagram för första gången. Men siffrorna från instagram är inte inräknade i procentuella tillväxten.


Ystad Saltsjöbad har på Facebook 92291, Instagram 32800 samt på LinkedIn 1416 följare. Totalt 126507 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 9.98% på Facebook och LinkedIn.

Clarion Hotel Post har på Facebook 47411, Instagram 10600 samt på LinkedIn 1144 följare. Totalt 59155 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 1,69% på Facebook och LinkedIn.

Visa det här inlägget på Instagram

In need of a shopping break? #shopping

Ett inlägg delat av Grand Hôtel Stockholm (@grandhotelstockholm) 6 Okt 2018 kl. 3:00 PDT

Grand Hotel Stockholm har på Facebook 34406, Instagram 20600 samt på LinkedIn 2222 följare. Totalt 57228 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 4.21% på Facebook och LinkedIn.

Södra berget hotell & resort har på Facebook 37154, Instagram 4476 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 41630 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 14,05% på Facebook och LinkedIn.

Hotel Tylösand har på Facebook 20436, Instagram 8341 samt på LinkedIn 97 följare. Totalt 28874 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 14.94% på Facebook och LinkedIn.

Visa det här inlägget på Instagram

Fullt ös med förberedelser inför kvällens idrottsgala! Att duka upp 500 platser tar sin lilla tid…..😄😄 #idrottsgalaniblekinge

Ett inlägg delat av Ronneby Brunn (@ronnebybrunn) 2 Feb 2018 kl. 12:04 PST

Ronneby Brunn har på Facebook 25880, Instagram 1680 samt på LinkedIn 124 följare. Totalt 27684 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 7.19% på Facebook och LinkedIn.

Stockholmsmässan har på Facebook 17247, Instagram 5798 samt på LinkedIn 2363 följare. Totalt 25408 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 8.99% på Facebook och LinkedIn.

Berwaldhallen har på Facebook 20237, Instagram 3203 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 23440 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 13.47% på Facebook och LinkedIn.

Nalen har på Facebook 15237, Instagram 1904 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 17141 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 12.47% på Facebook och LinkedIn.

Best Western Arken & Art Garden Spa har på Facebook 13533, Instagram 2850 samt på LinkedIn 154 följare. Totalt 16537 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 7,53% på Facebook och LinkedIn.

Svenska Mässan har på Facebook 10154, Instagram 1474 samt på LinkedIn 4889 följare. Totalt 16517 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 9.59% på Facebook och LinkedIn.

Quality Hotel Friends har på Facebook 14090, Instagram 1774 samt på LinkedIn 21 följare. Totalt 15885 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 0.41% på Facebook och LinkedIn.

Clarion Hotel & Congress Malmö Live har på Facebook 14780, Instagram 0 samt på LinkedIn 1092 följare. Totalt 15872 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 7.60% på Facebook och LinkedIn.

Clarion Hotel Sign har på Facebook 11411, Instagram 3804 samt på LinkedIn 213 följare. Totalt 15428 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 7.47% på Facebook och LinkedIn.

Konsert & Kongress Linkoping har på Facebook 12471, Instagram 1440 samt på LinkedIn 9 följare. Totalt 13920 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 7.76% på Facebook och LinkedIn.

Uppsala Konsert & Kongress har på Facebook 10924, Instagram 2111 samt på LinkedIn 93 följare. Totalt 13128 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 8.78% på Facebook och LinkedIn.


Women in tech

Women in Tech dubblade antalet besökare genom att göra eventet digitalt

Annons

#witswe2021 – biljetterna tog slut första dagen, över 4000 besökare samlades och över 100 presentationer drogs av kvinnor världen över när Sveriges viktigaste plattform för kvinnor i tech-världen storsatsade i vVenues digitala plattform inför det kommande året. Med en helt egen design och ett flertal nyutvecklade funktioner kom eventet att gå under namnet #WITswe2021. Women in Tech satte en ny standard för hur events genomförs online.


Helsingborg Arena har på Facebook 9087, Instagram 1188 samt på LinkedIn 258 följare. Totalt 10533 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 5.24% på Facebook och LinkedIn.

Kulturens hus Luleå har på Facebook 10206, Instagram 0 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 10206 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 8.21% på Facebook och LinkedIn.

Clarion Hotel Stockholm har på Facebook 7295, Instagram 1920 samt på LinkedIn 238 följare. Totalt 9453 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 8.86% på Facebook och LinkedIn.

Clarion Hotel Arlanda Airport har på Facebook 6563, Instagram 2543 samt på LinkedIn 89 följare. Totalt 9195 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 8.84% på Facebook och LinkedIn.

Elmia har på Facebook 6475, Instagram 653 samt på LinkedIn 1464 följare. Totalt 8592 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 12.82% på Facebook och LinkedIn.

Karlstad CCC har på Facebook 6939, Instagram 1191 samt på LinkedIn 318 följare. Totalt 8448 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 6.25% på Facebook och LinkedIn.

Halmstad Arena har på Facebook 7424, Instagram 944 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 8368 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 3.44% på Facebook och LinkedIn.

Elite Stadshotellet Eskilstuna har på Facebook 7372, Instagram 855 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 8227 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 8.06% på Facebook och LinkedIn.

Conventum har på Facebook 5805, Instagram 1243 samt på LinkedIn 210 följare. Totalt 7258 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 13.06% på Facebook och LinkedIn.

Textile Fashion Center har på Facebook 3870, Instagram 1491 samt på LinkedIn 867 följare. Totalt 6228 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 9.83% på Facebook och LinkedIn.

Stockholm Waterfront Congress Center har på Facebook 5069, Instagram 746 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 5815 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 6.65% på Facebook och LinkedIn.

Gävle Konserthus har på Facebook 5566, Instagram 0 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 5566 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 12.38% på Facebook och LinkedIn.

First Hotel Billingehus har på Facebook 4393, Instagram 1137 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 5530 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 9.85% på Facebook och LinkedIn.

Malmömässan har på Facebook 3981, Instagram 873 samt på LinkedIn 428 följare. Totalt 5282 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 6.16% på Facebook och LinkedIn.

Helsingborgs Konserthus har på Facebook 4954, Instagram 34 samt på LinkedIn 85 följare. Totalt 5073 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 7.30% på Facebook och LinkedIn.

Malmö Slagthus har på Facebook 4190, Instagram 715 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 4905 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 6.32% på Facebook och LinkedIn.

Skogshem & Wijk har på Facebook 3278, Instagram 679 samt på LinkedIn 164 följare. Totalt 4121 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 6.53% på Facebook och LinkedIn.


digitala event koncept och event eventeffect

Innovation, noggrannhet och förändring

Annons

Det här årets stora utmaningar har kastat omkull en hel del och ställt mycket på ända, vi vet inte hur vår bransch kommer se ut men vi vet med all säkerhet att den kommer vara annorlunda mot vad vi är vana vid.


Scandic Triangeln har på Facebook 3818, Instagram 290 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 4108 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 5.67% på Facebook och LinkedIn.

Münchenbryggeriet har på Facebook 2978, Instagram 934 samt på LinkedIn 91 följare. Totalt 4003 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 2.71% på Facebook och LinkedIn.

Kalmarsalen har på Facebook 2848, Instagram 837 samt på LinkedIn 30 följare. Totalt 3715 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 28.83% på Facebook och LinkedIn.

Kistamässan har på Facebook 2665, Instagram 81 samt på LinkedIn 590 följare. Totalt 3336 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 12.16% på Facebook och LinkedIn.

Wisby Strand har på Facebook 1726, Instagram 1089 samt på LinkedIn 17 följare. Totalt 2832 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 28.63% på Facebook och LinkedIn.

Scandic Star Sollentuna har på Facebook 2111, Instagram 449 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 2560 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 5.87% på Facebook och LinkedIn.

Nolia har på Facebook 2403, Instagram 124 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 2527 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 0% på Facebook och LinkedIn.

Scandic Star Lund har på Facebook 1992, Instagram 462 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 2454 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 12.99% på Facebook och LinkedIn.

Elite Park Avenue har på Facebook 2428, Instagram 0 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 2428 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 7.86% på Facebook och LinkedIn.

Visa det här inlägget på Instagram

Idag hade vi ett trevlig besök av Statsministern som även tog sig tid att hälsa på våra yngre gäster. #konferens #scandic #bredden #socialdemokraterna

Ett inlägg delat av Scandic Infra City (@scandicinfracity) 8 Feb 2019 kl. 7:40 PST

Scandic Infra City har på Facebook 1684, Instagram 613 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 2297 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 16.30% på Facebook och LinkedIn.

Aros Congress Center har på Facebook 1833, Instagram 421 samt på LinkedIn 42 följare. Totalt 2296 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 23.84% på Facebook och LinkedIn.

Aronsborg har på Facebook 1523, Instagram 598 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 2121 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 4.96% på Facebook och LinkedIn.

Scandic Crown har på Facebook 1893, Instagram 0 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 1893 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 6.95% på Facebook och LinkedIn.

Scandic Skellefteå har på Facebook 1634, Instagram 0 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 1634 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 10,41% på Facebook och LinkedIn.

Essinge Konferenscenter har på Facebook 1152, Instagram 262 samt på LinkedIn 14 följare. Totalt 1428 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 1,66% på Facebook och LinkedIn.

Runö Möten & Events har på Facebook 747, Instagram 481 samt på LinkedIn 62 följare. Totalt 1290 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 5,75% på Facebook och LinkedIn.

City Conference Center Stockholm har på Facebook 1002, Instagram 0 samt på LinkedIn 179 följare. Totalt 1181 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 19.05% på Facebook och LinkedIn.

Umåe Folkets Hus har på Facebook 1013, Instagram 0 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 1013 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 8.69% på Facebook och LinkedIn.

Elite Park Hotel Växjö har på Facebook 819, Instagram 0 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 819 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 8,48% på Facebook och LinkedIn.

Lindholmen Conference Center har på Facebook 354, Instagram 181 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 535 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 3,51% på Facebook och LinkedIn.

Stadionmässan har på Facebook 435, Instagram 0 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 435 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 1.40% på Facebook och LinkedIn.

Chalmers Conference Center har på Facebook 204, Instagram 55 samt på LinkedIn 0 följare. Totalt 259 följare på dessa tre sociala kanalerna. De har under 2018 vuxit med 2.00% på Facebook och LinkedIn.


Göteborgs nya eventarena spänner musklerna inför hösten

Annons

Med 19 nyrenoverade konferenslokaler, en mässhall på 10 500 kvm med fyra stora kongresshallar och ett tivolidesignat hotell har Åby Arena blivit en unik plats för möten och event. För hösten är programmet späckat med evenemang, mässor och konferenser – och dessutom invigs det nya kontorshotellet First Office.


 

Redaktionen red@eventeffect.se

Läs mer:

w5bxrrkulpxqfzg5qx0x

Fritiden Hotell och Kongress – Drar besökare med teknik i framkant

En gång hjärtat i svenskarnas semesterinspiration. Fritiden är ett stycke svensk historia som har antagit formen av ett påkostat hotell- och konferensbygge med teknik i toppklass.

hpntuxlozlzvpjgaj5xn

Nolia planerar för Stora Nolia i Piteå 2021: ”Vi är redo om vi ges möjligheten”

Nolia planerar för att kunna genomföra årets Stora Nolia. Men det är ännu oklart vilka förutsättningar som kommer att gälla.

Starten gar for Ramboll Stockholm Halvmarathon

Ärofyllt internationellt pris till svenskt sponsorsamarbete

Svensk seger och bäst i Europa. Det blev resultatet när ESA Awards, som arrangeras av European Sponsorship Association, nyligen avgjordes i London. I kategorin Best Sport Sponsorship med en totalbudget på under en miljon euro segrade teknikkonsultföretaget Ramboll för titelpartnerskapet Ramboll Stockholm Halvmarathon.

Klövern padel Scandinavian XPO Eventeffect

Möjlighet till fler hälsosamma möten i Arlandastad

Annons

I en unik lokal med 10 meters takhöjd etableras nu 13 banor i en av Sveriges första ”padel pop-ups” av Klövern Padel i nya mötes- och evenemangsarenan Scandinavian XPO, Arlandastad.

adapt to survive

untitled design 3

banner eventeffect svm

megasound digital event studio

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev






Tips

  • Tipsa oss! Prylarna som gör konferensen säkrare
  • Utvalt: 33 tips för dig som är Event Manager
  • Mötesexperten: Så här hanterar du besvärliga situationer i moderatorrollen
  • Mötesexperten: Så här lär du dig ett manus utantill
  • Lista: 6 tekniktrender för event att hålla koll på
  • Fem arrangemang du som eventproffs inte får missa
  • 5 eventproffs bjuder på sina bästa tips
  • Blommor på event: Floristens 5 bästa tips

Så räddade de verksamheten när allt stängde ner: ”Perfekt”

Annons

När fysiska möten begränsades drabbades deras populära kursverksamhet. Då tog Mariebergs Arkivbyrå hjälp av 7A med videokonferenser – och kunderna kom tillbaka.

Upphandlingar

  • Myndighet upphandlar konferens för 1500 personer
  • Upphandling av talarförmedlingstjänster
  • Upphandling: Teknisk körproducent för event 2021
  • Upphandling: Sommarfestival i Skellefteå
  • Värmdö söker ny huvudman för Gustavsbergs konsthall

Eventarenan

hemköps popup-butik drog blickarna till sig

Hemköps popup-butik drog blickarna till sig

Annons

En produktionsledares vilda infall i kombination med flexibla lokaler i ett lättåtkomligt läge från hela landet möjliggjorde ett spektakulärt butiksevent – där ingen butik vanligtvis finns.

Inspiration

Sommar studio

Onemotion släpper koncept för digitala sommaravslutningar

Eventbyrå

Efter succén med paketerade digitala julfester släpper Onemotion nu den digitala sommarfesten, ett kostnadseffektivt sätt att avsluta första halvåret för personal eller kunder i ett somrigt format fyllt med sommarkänsla, information och sociala aktiviteter.

"Oddis öga" är en av två häftiga kojor hos Näsets Marcusgård i Furudal. Foto: Näsets Marcusgård

7 boenden i Dalarna som sticker ut

Inspiration

Med hjälp av Visit Dalarna lyfter vi fram en lista med unika boenden för den lilla konferensen.  I Dalarna finns trädkojan som ser ut som en julgranskula, en flotte mitt på sjön, en gammeldags fäbod med all inclusive och total tystnad och avskildhet i nationalparken. 

Framtidens mässor

Hur kommer framtidens mässor se ut? Kommer det finnas behov för fysiska mässmontrar? Och hur kommer de fungera?

Expo

Det här är frågor som många av kunderna ställer till företaget Adapt just nu, här bjuder Viking Grandin från Adapt på sina spaningar om framtidens mässor. – Mässarrangörerna funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangera mässor efter pandemin. Och utställarna försöker planera hur deras eventuella mässdeltagande skall se för att kunna attrahera monterbesökare. Den stora frågan är naturligtvis om den fysiska mötesplatsen fortfarande behövs. Kommer man som mässarrangör kunna attrahera tillräckligt många utställare och besökare? Vad tror du?

Mats pratar om branded environment

Mats Svensson: ”Att vårda sitt varumärke är att utveckla det.”

Hallå där...

Den fysiska miljön är fortsatt viktigt – även i det digitala arbetslivet. På Sture Exhibitions & Events skapar man varumärkesmiljöer för många olika branscher. Mats Svensson, marknadschef, ser ett fortsatt stort behov av att skapa en känsla och bygga relationer i det fysiska mötet. 

Dora2

Roboten Doora är snart en möjlig eventkompis för leveranser

Inspiration

Foodora och Tele2 tar nu ett steg mot framtidens leveranser. Telekombolaget och q-handelsplattformen har ingått ett samarbete kring en pilot för självkörande robotar uppkopplade med 5G. Pilottestet innebär att roboten Doora idag 11 mars tar ett historiskt första rullande steg mot att genomföra hemleveranser i Stockholm.

Digital Teambuilding: 15 digitala upplevelser

Lista: 15 digitala upplevelser för event och möten

Inspiration

Utmaningen att lyckas med digitala möten är en svårt konst, här listar vi 15 digitala upplevelser som gör dina digitala möten och events till något mer än bara ett videomöte.

kgrw01w8wqwebeqhkciw

Premiär för heldigital produktion som kommer nära sin publik

Digitala möten

Med den nyskrivna pjäsen Trädgårdsgatan bjuder Helsingborgs stadsteater publiken på teater på ett helt nytt sätt. Föreställningen har repeterats och spelats in via det digitala kommunikationsverktyget Zoom och resultatet är ett relationsdrama som finns att se gratis online 20 februari – 31 mars på stadsteaterns hemsida.

Att ha moten utomhus kring lagerelden har blivit ett satt att skapa nya affarsmojligheter for flera konferensanlaggningar.

Nytt koncept hjälper dig att placera projektorn på bästa stubben … och white boarden på rätt gren

Destination

Visit Dalarna introducerar ”Möten på dalavis” med fokus på alternativa och trygga sätt att genomföra konferenser på. Dalarnas stora potential av naturupplevelser och utomhus-aktiviteter innebär att man kan möta efterfrågan som finns på att träffas på riktigt.

Eco Sightseeing eldrivna batturer markta med Bra Miljoval

Sommarevent på gång? Nu finns miljömärkta båtturer i Stockholm

Hållbarhet

Vill du boka hållbart? Som första rederi i Sverige erbjuder Eco Sightseeing Sthlm AB, med sitt till 100 procent eldrivna fartyg M/S Sylvia, miljömärkta båtturer enligt Bra Miljövals nya miljökrav.

influencer traning

Största på Instagram inom träning och hälsa

Inspiration

Boka en influencer till ditt nästa event. Här listar Eventeffect de 10 största personligheterna inom träning och hälsa på Instagram just nu.

Richard Lindroth

Richard Lindroth blir affärsområdesansvarig för eventavdelningen på Informationsteknik

Annons

Informationsteknik som är en av Sveriges ledande leverantörer av anpassade paketlösningar inom ljud-, ljus- och bildteknik växer och rekryterar välkänd branschprofil som ny affärsområdesansvarig.

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Marknadskoordinator Klövern Stockholm Norra
  • Handläggare/ansvarig möteslogistik
  • Creative Meetings söker eventprojektledare
  • Kommunikatör med ansvar för konferenser och event
  • Event Coordinator for Impact Week

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Sommar studio

Onemotion släpper koncept för digitala sommaravslutningar

Eventbyrå

Efter succén med paketerade digitala julfester släpper Onemotion nu den digitala sommarfesten, ett kostnadseffektivt sätt att avsluta första halvåret för personal eller kunder i ett somrigt format fyllt med sommarkänsla, information och sociala aktiviteter.

Ann Jacobsson

Otomteblossiga upplevelser för Årets byrå

Eventbyrå

Heja! fortsätter att leverera otomteblossiga upplevelser, ett ord som beskriver insatser som ger önskad effekt och sprakar över lång tid. Efter ha varit nominerade flera gånger tog de i år hem vinsten som Årets event & brand experience 6-25 Mkr.

Mest läst

Anna Klarheden 7A

Almedalen: Nu skippas kravet på att sända och producera från Gotland

Ledningen för Almedalsveckan i Visby har nu justerat förutsättningarna för deltagandet i den digitala veckan, och tillåter nu att sändningarna sker från valfri plats. Vi på Eventeffect kontaktade i veckan några eventföretag och frågade om hur de förbereder sig för årets digitala Almedalsvecka.
Sommar studio

Onemotion släpper koncept för digitala sommaravslutningar

Efter succén med paketerade digitala julfester släpper Onemotion nu den digitala sommarfesten, ett kostnadseffektivt sätt att avsluta första halvåret för personal eller kunder i ett somrigt format fyllt med sommarkänsla, information och sociala aktiviteter.
Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan 2021, Region Gotland.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Sedan 1968 har Almedalen varit en viktig demokratisk mötesplats för politiker, företag och organisationer som vill förmedla sina budskap. Förra året ställdes Almedalsveckan in för att i år äga rum i helt digital form. För Eventeffect berättar Mia Stuhre, ansvarig projektledare, om hur den kommer nå ut både till fler och leva längre. Hon ger också tips på hur du ...
Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för ...
motorbanor

Lista: Svenska motorbanor

Vi listar här motorbanor i Sverige där du kan genomföra företagsevent och andra upplevelser som Race Taxi, provkörning av superbilar, hyr en hel bana till din kickoff, konferens eller ditt kundevent. Listan innehåller 18 riktiga racerbanor och ett tiotal mindre banor.

Branschfolk

Mi Ridell om digitala möten

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Branschfolk

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

Folk i karriären

Ewa Woldenius

Sara Törn och Ewa Woldenius nya chefer på konserthuset

På nytt jobb

Nu är det klart! Sara Törn axlar rollen som produktionschef och Ewa Woldenius blir ny marknads- och försäljningschef på Vara Konserthus. Varken Ewa eller Sara är nya ansikten för konserthuset eftersom de under det senaste året har haft rollerna som tillförordnad marknads- respektive produktionschef.

Emelina Lindberg

Ny Sälj- och Marknadschef till RestaurangAssistans

På nytt jobb

Emelina Lindberg-Filippopoulou är RestaurangAssistans nya Sälj- och Marknadschef. Emelina har en bred bakgrund inom besöksnäringen och mötesindustrin och kommer senast från Parks and Resorts.

Sofia Eklund

Ny strategisk projektledare på Onemotion IMC

På nytt jobb

Kommunikationsbyrån Onemotion IMC fortsätter växa, anställer ytterligare en Senior projektledare och utökar därmed eventteamet ytterligare.

Gästskribenter

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Vilken solbränna vill du ha?

Gästskribent

I denna krönika skriver Antoni Lacinai om vad bokare och föreläsare bör ha klart för sig innan de går in i ett samarbete.

Framtidens mässor

Hur kommer framtidens mässor se ut? Kommer det finnas behov för fysiska mässmontrar? Och hur kommer de fungera?

Expo

Det här är frågor som många av kunderna ställer till företaget Adapt just nu, här bjuder Viking Grandin från Adapt på sina spaningar om framtidens mässor. – Mässarrangörerna funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangera mässor efter pandemin. Och utställarna försöker planera hur deras eventuella mässdeltagande skall se för att kunna attrahera monterbesökare. Den stora frågan är naturligtvis om den fysiska mötesplatsen fortfarande behövs. Kommer man som mässarrangör kunna attrahera tillräckligt många utställare och besökare? Vad tror du?

Jorgen

Distribuerade upplevelser kan vara besöksnäringens framtid

Gästskribent

Mest troligt är det en helt ny värld som väntar oss alla efter pandemin. För besöksnäringen och upplevelseindustrin kommer det bli extra tydligt. Men en kris innebär i regel lika mycket möjligheter som utmaningar. Många har redan visat stort prov på kreativitet och fått kvitto på att det lönar sig. För den som kan och orkar ställa om väntar en ljus framtid. Distribuerade upplevelser som konsumeras i människors hem, på arbetsplatser, eller på restauranger och barer som blir publika vardagsrum. Det är bara några av alla möjligheter som väntar.

Jorgen

Några hundra på plats och tusentals på distans under framtida event

Gästskribent

När event och möten digitaliserats i expressfart ritar det om kartan för alla som arrangerar eller arbetar med event och möten. Att kunna delta på distans, gärna som grupp, blir ett hygienkrav. Event och möten kommer också arrangeras parallellt på olika platser, uppkopplade mot varandra, och några bli tittfria. Det är exempel på saker vi mest troligt får uppleva under de kommande åren.

Jorgen

Små event får större budget när det lilla blir det nya stora

Gästskribent

Efter pandemin har många fått en ny syn på vad jobbet är, när och var man gör det. Det innebär slutet för nio-till-fem-samhället. Det lilla blir det nya stora och man kommer lägga mer pengar på mindre möten och event. Ute blir det nya inne och det man ska åstadkomma kommer styra valet av plats i större omfattning. Det är några av event- och mötestrenderna för 2021 och framåt.

Per Furumo

Retorikexpertern Per Furumo: Därför ska du inte mjuta i stora möten

Gästskribent

Här skriver Per Furumo konsult i talarträning och retorik om hur du blir av med den digitala trubbigheten och stumheten i digitala möten.

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Informationsteknik studio

Vilken studiolösning behöver ert företag för webinars och events? Här får ni svaret!

Annons

Idag har det blivit allt vanligare att sända live. Plattformar som Zoom och Teams har gett många företag chansen att livestreama när de vill, var de vill. Och, kanske ibland, hur de vill. Nåja. Men hur tar man företagets webinars och distansmöten till nästa nivå och får den där ”TV-känslan”? För allt fler blir svaret att bygga en egen studio. Informationsteknik hjälper här till och guidar er till rätt studiolösning.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff