När den nya pandemilagen trädde i kraft den 8 januari väcktes många frågor kring vad den innebär för företagens egna möten och konferenser på Sveriges hotell och konferensanläggningar. Hur många får vi mötas egentligen? Här reder vi ut vad som gäller.
Eftersom hotell och konferensanläggningar redan regleras av smittskyddslagen och anläggningar med serveringsställen även lyder under alkohollagen, påverkas hotell- och konferensverksamhet normalt inte av den nya pandemilagen som började gälla den 8 januari 2021.
Det innebär att företag, föreningar och andra privata sammanslutningar precis som tidigare får arrangera möten för slutna sällskap på hotell och konferensanläggningar med fler än åtta deltagare.
Om allmänheten har tillträde till mötet, konferensen, seminariet eller liknande, är det att betrakta som en allmän sammankomst. Därmed gäller fortsatt begränsningen till max åtta deltagare.
Anläggningen är naturligtvis fortfarande skyldig att säkerställa att alla lagar och regler följs, att alla åtgärder för att stoppa smittspridning av covid-19 vidtas och att hänsyn tas till personer i riskgrupper. Och självklart gäller som vanligt att alla ska ta sitt ansvar genom att tvätta händerna, hålla avstånd och stanna hemma om vi är sjuka. Vid minsta osäkerhet om ett visst arrangemang är en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning, kontakta Polismyndigheten.
Om konferensverksamhet hålls i lokaler som också utgör ett serveringsställe, följer de bestämmelserna om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen och Folkhälsomyndighetens föreskrifter i anslutning till den lagen, liksom den tillfälliga alkoholförordningen. Lär mer här.