Fastighetsnytt Förlags AB som driver tidningen Fastighetsnytt och konferensen Business Arena köptes under föregående veckan av Bonnier Media för okänd summa. Inom mitt kontaktnät pratas det om en affär värd mellan 300 och 500 miljoner kronor, som ägarna och bröderna Johan och Henrik Zetterstedt tagit emot. Den höga prislappen visar verkligen att de hittat ett framgångsrikt koncept som vi alla borde titta närmare på.
Så varför är affären så spännande för alla aktörer inom möten och event?
Vi på Eventeffect tycker att alla borde ta en titt på vad Fastighetsnytt Förlags lyckats göra. De har ett bolag som omsätter ungefär 60 miljoner kronor, med 50 procent vinstmarginal där konferensverksamheten står för övervägande del av deras omsättning. Vilka leverantörer använder de? Hur kan man lära sig av deras arrangemang och vad gör de bäst?
Hur kommer det påverka marknaden?
Vi är rätt säkra på att Bonnier Business Media kommer göra allt i sin makt för att etablera likvärdiga konferensarrangemang på sina andra varumärken. Vilka andra varumärken de äger har vi listat nedan.
Vilka möjligheter öppnar sig nu?
Om du sitter och är leverantör till någon av deras varumärken nedan, bör du genast undersöka Fastighetsnytt och hur du kan positionera dig för att bli leverantör när Bonnier Business Media satsar på fler av sina varumärken.
Nu kommer jag entusiastiskt följa destinationsbolagens kämpande för att få dessa arrangemang till sina orter.
Varumärken under Bonnier Business Media
Veckans Affärer
Resumé
Dagens Medicin
Dagens Apotek.se
Medibas
Risk & Försäkring
Pensioner & Förmåner
Fond & Bank
Kapital
Läkemedelsmarknaden
Analys&Telekom
Energimarknaden
Innovation&Finans
Innovation&Kommuniktion
Analys&Marknad
Innovation&Retail
Bonnier Academy
Bonnier Ledarskap
Aktuellhållbarhet (Miljörapporten och Miljöaktuellt.)
Victor Lindberg
VD, Eventeffect Nordic AB