Under årets Gothia Cup har Kronfågel som ny partner bidragit med underhållning och kycklingrätter mellan matcherna. Gothia Cup är världens största fotbollsarrangemang för unga med över 1600 lag från fler än 80 nationer.
Först när alla sittplatser var fyllda sänktes matbordet ned
Vid deras foodtruck på Heden fanns ett ”socialt” matbord som under utvalda tillfällen överraskade spelarna med kycklingmål och gästspel av TV-kocken, Markiz Tainton. Först när alla sittplatser var fyllda med spelare från olika lag sänktes matbordet ned och kycklingrätterna serverades.
Syftet med det sociala experimentet var att skapa nya möten och göra det enklare för spelare från olika lag att lära känna varandra. Uppemot 350 kycklingrätter serverades varje dag från Foodtrucken.
Initiativet God Match togs fram med ambitionen att öka integrationen mellan lagen under fotbollscuper. Att uppmana till god stämning och nya möten över laggränserna och låta ledord som inkludering och kamratskap gå före matchresultat. Genom detta vill Kronfågel även inspirera unga till en mer hälsosam och hållbar livsstil. Ambition var också att få barn från olika lag att prata och samtala över laggränserna, att förenas genom maten.
Susanne Zabrodsky menar att de uppnådde målet med eventet.
– Vi har fått otroligt bra respons kring det vi serverade på plats och många barn från olika länder samtalade över ett kycklingmål hos oss, säger Susanne Zabrodsky, marknadschef på Kronfågel.
Det sociala matbordet gav mest wow-effekt
Enligt Victoria Jansson, projektledare på Passion Lab, var de det sociala matbordet det moment under eventet som gav mest wow-effekt. Eventet fick spelare från olika lag att besöka aktiveringsytan med utmaningen att sätta sig på olikfärgade stolar, som matchade matchtröjorna runt ett upphöjt bord.
– Syftet med det sociala experimentet var att skapa nya möten och göra det enklare för spelarna att lära känna varandra över laggränserna. Vi bidrog helt enkelt till fler samtal och roliga möten med spelare från olika länder och kulturer, berättar Victoria Jansson, projektledare på passion Lab.
Victoria Jansson menar att en riktigt bra aktivering under ett event, är aktiviteter som inte bara engagerar publiken på plats och bidrar till eventet, utan också fyller ett högre syfte.
”Aktiveringen var med och bidrog till något större”
– Aktiveringen var med och bidrog till något större, som kopplas an till den egna kommunikationen och kommunikationsmålen. Detta tycker jag att vi lyckades väldigt väl med, genom konceptet God Match, säger Victora Jansson.
Susanne Zabrodsky, marknadschef på Kronfågel berättar att hon ser många fördelar med att samarbeta med en eventbyrå.
– Allt ifrån att hålla ihop eventet på plats, se till att vi som företag kan fokusera på kyckling som är vår core business, men också ta fram ett koncept utifrån vår långsiktiga ambition och strategi som håller ihop eventet från start till mål, säger Susanne Zabrodsky.