Genom sitt administrations- och betalningsverktyg förenklar Expo Pay flödet av en konsumentmässa för arrangören samtidigt som det också höjer värdet för både besökare och utställare. Lösningen bygger på en modern betalningslösning som förenklar de många transaktioner som sker på en konsumentmässa där substitutet idag är kupongsystem. Den SaaS-baserade plattformen är användbar för alla transaktionsintensiva konsumentmässor där kunder är både mässhallar och mässarrangörer.
”Konsumentmässor är en global jätteindustri som är eftersatt när det kommer till teknisk utveckling. Med detta kapital kan vi utveckla vår tjänst ytterligare och tillsammans med industrin arbeta mot att eliminera friktionen på mässorna och öka värdet genom att addera tekniska lösningar som besökarna i andra sammanhang tar för givet”, säger Filip Andersson, VD och medgrundare av Expo Pay AB.
Expo Pay är ett Stockholm- och Uppsalabaserat företag som grundades 2021 av Fredrik Annell Berger, Julia Ledenstam, David Peiris och Peder Waern. Tjänsten finns i hela Sverige och en uppdaterad version kommer att rullas ut på marknaden i början på augusti 2022 då flertalet mässor går av stapeln.
I samband med emissionen har Expo Pay också fått ett innovationslån på en miljon kronor av Almi.
”Vi är väldigt imponerade av Filip och hela teamet bakom Expo Pay. De har omfattande erfarenhet från mässindustrin och värdefulla insikter om hur den ska förbättras. Vi är stolta över att vara med på resan att digitalisera det här outforskade området!” säger Amanda Enocksson, Partner på VNTRS