Hallå där… Maria Nilsson-Stewart, Marknadschef, Cisco Sverige. Maria är en av fem finalister i utmärkelsen Årets Eventchef 2020 inom kategorin Business to Business. Vi på Eventeffect ställde några frågor till henne om vem hon är och hur hon jobbar.
Vem är du och vad jobbar du med?
Passionerad och datadriven B2B marknadschef som ansvarar för både traditionella och digitala kanaler. B2B marknadsföring har verkligen utvecklats snabbt senaste åren och på Cisco jobbar vi kontinuerligt för att våra kunder ska få relevant information, precis när de söker efter det sen har vi skräddarsydda kundresor som hjälper dem på vägen. Då vi ofta är belamrade med information är just betoningen på kundrelevans i all marknadsföring a och o.
Kan du nämna några event/evenemang som du jobbat med de senaste åren?
Events är en otroligt viktig plattform för oss både fysiskt och virtuellt och i framtiden kommer vi skapa hybridevent där man kan både vara med på plats men även delta hemifrån. De event jag är speciellt stolt över är:
Cisco Connect vilket är vårt största årliga event stöttat av våra fantastiska partners som i år gick av stapeln helt online.
Security Everywhere är en framgångsrik årlig turné kring cybersäkerhet som vi står värd för i Malmö, Göteborg, Umeå och Stockholm och det blev snabbt fullbokat nu i våras men i och med pandemin vart vi tvungna att ställa in och körde ett kortare virtuellt event istället.
Berätta gärna lite mer om något du är extra stolt över?
Att våra kunder verkligen ser fram emot våra events tack vare att de säger att de får en riktigt bra upplevelse så att de känner att deras tid vart välinvesterat.
Vi har haft våra senaste Cisco Connect events på Kungl. Musik Högskolan och det har resulterat i en upplevelse utöver de traditionella B2B IT eventen där vi verkligen integrerat musikupplevelsen och det har blivit oerhört uppskattat. Det är verkligen ett event som vi alltid ser mycket fram emot. Dessa events kan vi erbjuda tack vare ett fantastiskt teamwork mellan Cisco och våra partners vilket jag är väldigt stolt över. Vi är också väldigt stolta att få sponsra våra partners väldigt proffsiga events som min kollega Linda Ottosson tillsammans med vårt partnerteam är ansvarig för. De har som team varit innovativa kring hur vi på bästa sätt ska nå ut till kunderna med våra budskap på virtuella events där vi konkurrerar om uppmärksamheten.
Vad upplever du som den största utmaning internt i organisation för din roll?
Det går inte att komma ifrån att events är väldigt tidskrävande och därav är marknadsteamets största utmaning att prioritera för att kunna fokusera och se till att vår projektledning är så effektiv som möjligt för hela Cisco teamet.
Brukar du sätta upp syfte och mål för dina evenemang? Mäter du på något sätt?
Som mål har vi att kontinuerligt förbättra kundupplevelsen och se till att vi är relevanta i vårt innehåll och att våra kunder tycker deras tid är väl spenderad. Exempel på aspekter vi mäter är:
- Totala intrycket av eventet i skala 1-5
- Talarnas innehåll och leverans
- Skulle de rekommendera eventet?
- Förbättrades deras relation till Cisco till följd att de deltog på eventet?
- Kommer de köpa en produkt/lösning från Cisco till följd av att de deltog på eventet?
- Sen går vi igenom specifika frågor kring lokaler, catering osv samt de kan lägga till egna kommentarer eller förslag.
Sköter ni hela produktionen själva, eller tar ni in hjälp från professionella leverantörer?
Vi gör en hel del själva, men vi skulle aldrig klara att leverera våra stora events utan våra fantastiska leverantörer som är otroligt proffsiga och de har alla blivit mycket viktiga partners till vårt team där vår största leverantör är helt fantastiska Sture Exhibitions & Events AB samt väldigt duktiga frilansare som vi arbetat med nu under flera år.
Hur jobbar ni med hållbarhet och CSR på era evenemang?
På Cisco tycker vi hållbarhet är avgörande för att lyckas och det genomsyrar allt det vi gör och för våra events jobbar vi nära våra eventlokaler och leverantörer för att se till att allt är genomtänkt med allt från menyval till förpackningar och bygg.
Hur jobbar du med innovation för att utveckla era evenemang?
Det är en konstant utveckling i år gick vi från fysiska event till virtuella där vi på Cisco satsar mycket för att se till att vi kan erbjuda en fantastiskt virtuell kundupplevelse. När vi i våras ställde om Cisco Live till virtuellt gjorde teamet det på enbart några veckor vilket är imponerande. Nu utvecklar vi vårt virtuella eventkoncept vidare. Våra kunder har i deras feedback sagt att de vill att vi i framtiden ska erbjuda hybrid events där man kan välja om man vill vara på plats fysiskt eller följa det online. Vi har stor förståelse för detta då det finns många fördelar kring resfria möten där många säger att de verkligen vill fortsatt vara tidseffektiva när de slipper resa och det ska vi absolut stötta och fortsätta erbjuda en hybrid variant det har vi alla mycket att tjäna på inte minst för miljön.
Vad upplever du som största utmaning inför 2021?
Problematiken är nog tyvärr densamma för hela branschen vilket är att ej kunna planera för när vi kan hålla fysiska events igen. Jag håller kontinuerlig kontakt med våra leverantörer och vi hoppas verkligen att vi kan stå värd för vårt årliga Cisco Connect event hösten 2021 som då kommer vara både ett fysiskt och virtuellt event. På Cisco är våra kunder, partners och anställdas säkerhet vår prioritet och vi kommer vänta med fysiska event tills när det är säkert att hålla dem igen och jag tror vi alla måste se till att framtida events är väldigt omtänksamt planerade där vi kan träffas på ett säkert sätt.
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar professionellt, är kunniga, modiga, öppna och framgångsrika.
Utmärkelsen kommer att delas ut årligen inom fem kategorier, med start 2020. Bakom utmärkelsen står den oberoende bransch- och nyhetssajten Eventeffect.se. På sajten nominerar byråmedarbetare, branschfolk och kollegor sina kandidater.
Redaktionen på eventeffect.se sammanställer alla nomineringar och utifrån de ledord som juryn tidigare fastställt, presenteras fem finalister per kategori för den välmeriterade och erfarna juryn från branschen som slutligen väljer ut vinnarna. Vinnarna av utmärkelsen presenteras på Eventeffect.se den 15 december kl. 08.00.
Årets Eventchef: Juryn för 2020:
Anna Bauer, Business Director – Scandinavian XPO
Fredric Holmgren, CEO – Bright Group
Hansi Sundström, VD – Workman Event
Karin Karlsson, Programchef – Malmö Live
Kerstin Öhman, Owner – BSC
Mikael Jansson, CEO – Fairlink
Niclas Mellbin, CEO – Realise
Niklas Söderberg, Verksamhetschef – SES
Rasmus Fursäter, Sales Manager på Stockholm Live
Patrick Walldén vd för Bang Agency och Brand Arena Nordic Group
Patrik Eriksson, VD – Imponera
Sabina Jonsson, CEO – Sabina Consulting
Sofi Franzén, VD – Eventyr
Stellan Eriksson, Managing Director – MCI