Hallå där… Chris Pettersson medgrundare på Hela Sverige Samlas. Chris är en av fem finalister i utmärkelsen Årets Eventchef 2022 inom kategorin Business to Consumer. Vi på Eventeffect ställde några frågor till honom om vem han är och hur han jobbar.
Vem är du och vad jobbar du med?
Mitt namn är Chris Pettersson och jag är en av fyra grundare, programledare och partneransvarig på Hela Sverige Samlas.
Kan du nämna några event/evenemang som du jobbat med de senaste åren?
Jag har dels arbetat med Hela Sverige Samlas under pandemin. Har även varit med och startat Wow Women Wednesday som höll kvinnliga nätverksträffar för unga entreprenörskvinnor. Var även med och medgrundade utbildningsverktyget Bonnier Palms och tillsammans med andra höll i lanseringen och lanseringseventet.
Har programlett och tillsammans med andra producerat sändningen av en av världens första 3D-printade motorbåtar.
Har gjort två stycken eventkvällar/föreläsningskvällar på Googles Digitalakademi och har förutom detta skapat och hållit i 20-talet event för företaget C Mores räkning under åren.
Berätta gärna lite mer om något du är extra stolt över?
Jag är extra stolt över vårt teams goda och hårda arbete med Hela Sverige Samlas. Vi har verkligen lyckats göra skillnad i Sverige och har även lyckats få människor både ut i arbete och att boosta dem ur krisen som vi ännu inte helt är ur. Jag är stolt över mitt teams fantastiska förmåga att vilja göra gott och att kunna skapa ett av sveriges största event någonsin, särskilt under en så osäker tid där många andra inte vågade.
Vad upplever du som den största utmaning internt i organisation för din roll?
Den största utmaningen för oss är att vi växer hela tiden och att samtliga av mina medarbetare vill springa på alla puckar vi får in. Men det går inte.
Det är så många initiativ som nu blommar upp och med svårigheter såsom att alla event/partners inte använder samma system så är det idag väldigt svårt för oss att kunna vara med på alla puckar som kommer till oss. Vi måste helt enkelt välja vad vi vill vara med på och det är svårt.
Brukar du sätta upp syfte och mål för dina evenemang? Mäter du på något sätt?
Vi på HSS mäter allt vi kan! Det är en del av vår verksamhet att kunna mäta men också bara det som är relevant. Så vi har alltid ett syfte och ett mål med det vi gör men dessa kan förstås ändras (även om inte grundtanken ”att hjälpa” inte ändras). Våra mål och vårt syfte skall alltid vara att få människor att känna kunskap, glädje och ROI när de är i kontakt med oss eller våra event. Detta går ju så klart att mäta genom kundenkäter, genom hur mycket de har konsumerat och vad de har konsumerat. Allt för att vi vill kunna bli mer relevanta!
Sköter ni hela produktionen själva, eller tar ni in hjälp från professionella leverantörer?
Vi sköter allting fram till sändnings-tekniken som sköts av vår proffsiga teknikpartner Centas AB. Sen har vi ett enormt samarbete med Scandic Hotels som ger oss förutsättningar för hotellrum och lokaler för inspelning/sändning. Dessutom så hjälper byrån Wonderbrand oss med inspelningar av våra sessioner och de har verkligen gjort ett proffsigt arbete med vårt material! Så en fantastiskt kvartett av partners.
Hur jobbar ni med hållbarhet och CSR på era evenemang?
Vi skänker obegränsat antal biljetter till alla arbetssökande personer i Sverige. Detta är något som vi är väldigt stolta över och vi demokratiserar verkligen kunskap som personer i omställning sällan om inte aldrig hade kunnat få tag på.
Vi arbetar också med att inte resa så mycket, att vara digitala med varandra och att hålla nere våra resor. Förra året arbetade teamet närmare 7000 timmar utan att träffas. Det tycker vi är häftigt!
Hur jobbar du med innovation för att utveckla era evenemang?
Vi arbetar extremt mycket med innovation och vi affärsutvecklar oss själva hela tiden för att kunna möta morgondagens behov. Vi skapades på grund av Covids förmåga att förändra samhället och vi har verkligen anammat innovationens kraft för att kunna utveckla och uppfinna oss själva på nytt. Vi går hela tiden tillbaka och tittar på vad marknaden behöver och vad våra kunder efterfrågar. Därefter innoverar vi produkten åt det hållet.
Vad upplever du som största utmaning inför 2022?
Största utmaningen för HSS är att våra partners och kunder måste få större trygghet i sina eventskapande organisationer. Tydliga riktlinjer och bra möjligheter att planera är A och O inför bra event framåt. Trots att allt inte kan vara planerat och utstakat så finns det mycket som styrande kan göra för att öka tryggheten för företag som vill skapa aktiviteter och event.