Hallå där… Louise Canemyr, Programledare Event, Swedbank. Louise är en av fem finalister i utmärkelsen Årets Eventchef 2020 inom kategorin Business to Consumer. Vi på Eventeffect ställde några frågor till henne om vem hon är och hur hon jobbar.
Vem är du och vad jobbar du med?
Jag är ansvarig för stora event och arrangemang på Swedbank, vilket jag arbetat med i ca 3 år. Dessförinnan har jag innehaft olika rollen inom Kommunikation och Public Affairs. Jag arbetat på banken i många (18 år!) och trivs otroligt bra.
Kan du nämna några event/evenemang som du jobbat med de senaste åren?
För närvarande arbetar jag som programledare för bankens 200-årsjubileum. Vi firar att Göteborgs Sparbank (den första sparbanken i Sverige) och sparbanksidén grundades den 28 oktober år 1820. I och med detta planerade vi att genomföra flera olika aktiviteter och event, lokalt och nationellt, för medarbetare och kunder, men på grund av situationen i samhället med det ökade smittoläget valde vi under sensommaren att ställa in alla fysiska event. Vi har istället fokuserat på att genomföra en större marknads- och kommunikationskampanj under hösten, där vi berättat om vår fina historia och hur vi tar med oss lärdomar från den in i framtiden. Kampanjen heter Framåt då, framåt nu och har fått ett fint mottagande. Vår förhoppning är att vi till våren eller hösten 2021 ska kunna genomföra de kund- och medarbetarevent som pga rådande omständigheter ställts in.
Därutöver har vi genomfört större årliga event för bankens 200-300 högsta chefer, utbildningsresor för ledning och styrelse och Swedbank Sveriges ledardagar samt ansvarat för vår närvaro i Almedalen, där vi brukar vara under 3-4 dagar med ett gediget program med interna och externa gäster och kundmiddagar.
Berätta gärna lite mer om något du är extra stolt över?
Utan tvekan vårt fina 200-årsjubileum, som vi trots rådande läge, genomför i skrivandets stund samt kommer genomföra (event) under våren 2021 (självklart baserat på rådande rekommendationer från FHM). Trots stor oro och begränsningar i fysiska möten har vi lyckats planera om och anpassa oss i flera olika etapper för att kunna genomföra ett fint firande med både kunder och medarbetare. Det känns fantastiskt att vara en del av ett företag som funnits i 200 år och varje dag bidrar till att hjälpa entreprenörer satsa på en affärsidé, lära barn om veckopeng och sparande samt vanliga människor spara för framtiden och förverkliga människors drömmar. Det är jag riktigt stolt över. Jag hoppas ni fått ta del av detta medialt och i SoMe under oktober och november månad. Jag rekommenderar er verkligen att kasta en blick på vår fina historiasajt på swedbank.se.
Vad upplever du som den största utmaning internt i organisation för din roll?
Största utmaningen är att vi är en stor organisation som både är centraliserad och i vissa fall högst decentraliserad, vilket gör att förankringsprocesser inför beslut kan vara kluriga och komplexa, men är extremt viktiga för att komma framåt.
Brukar du sätta upp syfte och mål för dina evenemang? Mäter du på något sätt?
Absolut, vi sätter alltid upp mål och syfte med aktiviteterna vi genomför för att förklara både för oss själva och intressenter vad, hur och varför. Vi mäter att våra event och arrangemang via ett frågeformulär för att på så sätt kunna utvärdera och förbättra oss.
Sköter ni hela produktionen själva, eller tar ni in hjälp från professionella leverantörer?
Vi har stora möjligheter att genomföra egna event och produktioner in-house, men tar ofta hjälp av professionella leverantörer vid större event för att få in expertis vi inte själva besitter och hjälp med genomföranden. Det kan vara allt från teknik, lokaler, catering, dekor, etc.
Hur jobbar ni med hållbarhet och CSR på era evenemang?
Vi har ett starkt hållbarhetstänk i hela banken, där vi hela tiden vill utvecklas. Vid val av leverantörer är hållbarhet i fokus och våra event strävar alltid efter att vara 100% hållbara. CSR ligger i vår själ och är något vi har med oss sedan året vi grundades 1820. Vi brukar säga att vi är inte är en bank som har ett samhällsansvar utan ett samhällsansvar som blev en bank. I sparbanksidén ligger att ge tillbaka lokalt och den tanken har alltid drivit banken framåt. I 200-årsjubileet skänker vi pengar för att återplantera träd och banken arbetar bla med egna initiativen Unga Jobb (ge unga ett första jobb), Ung Ekonomi (utbilda unga i ekonomi) och Äntligen jobb (ge nyanlända en rad på CV:t).
Hur jobbar du med innovation för att utveckla era evenemang?
Vi försöker alltid tänka framåt och tar hjälp med det både internt och externt. Vi har bla ett Framtidscenter i Baltikum.
Vad upplever du som största utmaning inför 2021?
Covid-19 och möjligheten att genomföra event på nya, digitala och ibland digi-fysiska sätt. Vi måste ta ett stort ansvar som en samhällsaktör och alltid ligga steget före med våra kunders och medarbetares hälsa och välmående i fokus. Vi behöver träffa våra kunder och medarbetare, vilket vi försöker hitta nya och kreativa lösningar på.
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar professionellt, är kunniga, modiga, öppna och framgångsrika.
Utmärkelsen kommer att delas ut årligen inom fem kategorier, med start 2020. Bakom utmärkelsen står den oberoende bransch- och nyhetssajten Eventeffect.se. På sajten nominerar byråmedarbetare, branschfolk och kollegor sina kandidater.
Redaktionen på eventeffect.se sammanställer alla nomineringar och utifrån de ledord som juryn tidigare fastställt, presenteras fem finalister per kategori för den välmeriterade och erfarna juryn från branschen som slutligen väljer ut vinnarna. Vinnarna av utmärkelsen presenteras på Eventeffect.se den 15 december kl. 08.00.
Årets Eventchef: Juryn för 2020:
Anna Bauer, Business Director – Scandinavian XPO
Fredric Holmgren, CEO – Bright Group
Hansi Sundström, VD – Workman Event
Karin Karlsson, Programchef – Malmö Live
Kerstin Öhman, Owner – BSC
Mikael Jansson, CEO – Fairlink
Niclas Mellbin, CEO – Realise
Niklas Söderberg, Verksamhetschef – SES
Rasmus Fursäter, Sales Manager på Stockholm Live
Patrick Walldén vd för Bang Agency och Brand Arena Nordic Group
Patrik Eriksson, VD – Imponera
Sabina Jonsson, CEO – Sabina Consulting
Sofi Franzén, VD – Eventyr
Stellan Eriksson, Managing Director – MCI