Handelskammaren presenterade i dagarna en undersökning som tyder på att fysiska möten och aktiviteter väntas komma tillbaka i full styrka när samhället öppnar igen. För att möta efterfrågan reser Gigital fem miljoner kronor från namnkunniga investerare som Jonas Siljemark (Warner Music Nordic) och Almi Invest.
Gigital.com lanserades 2018 för att matcha ihop hundratals verifierade artister med aktörer inom besöksnäringen och eventindustrin. Innan pandemin slog till var den beräknade omsättningen för 2020 tio miljoner kronor.
Även utan officiell lockdown i Sverige drabbades livebranschen hårt av pandemin. I april förra året behövde Gigital säga upp samtliga kundavtal. Under tiden då det var praktiskt taget förbjudet att arrangera spelningar fortsatte Gigital att utveckla tjänster för livemusikmarknaden.
– För att kunna driva verksamheten vidare behövde vi lära oss av tidigare kriser. Många av dessa har skapat stora beteendeförändringar. Vår slutsats var att Gigital var bättre lämpad för världen efter pandemin än innan, säger Givar Shabani, VD för Gigital.
Statistik presenterad av McKinsey visar på att pandemin fått fler företag ställer om till det digitala. Efterfrågan på fysiska upplevelser också öka i samband med att fler vaccineras och restriktionerna släpps. I den omfattande undersökningen Revive Live Music framgår det att så många som 85% av svarande kommer att besöka livemusikspelningar lika ofta eller oftare än innan pandemin.
Högre efterfrågan och mer kostnadseffektiva organisationer kan innebära en snabbare ekonomisk återhämtning för besöksnäringen och eventindustrin, såväl som deras leverantörer.
– Vi ser en enorm ökning av bokningar på vår plattform. Att erbjuda upplevelser och aktiviteter i fysiska miljöer ligger högt på listan över saker våra kunders gäster har saknat mest. Vi försöker ta vara på detta med en skalbar plattform och bra timing, kommenterar Viktoryia Khromchanka, medgrundare av Gigital.