– Jag har sett fram emot att äntligen få presentera dessa 38 tunga branschprofiler inom kommunikationsbranschen, som alla bidrar med sitt unika perspektiv till helheten. Vi har lagt stor vikt vid att sätta samman en jury som har en bredd och representerar det SES står för. För oss är det viktigt att utmana oss själva, scouta noggrant och se till att forma en jurygrupp som delar passionen för fantastiska möten, event, mässor och evenemang. Vår ambition är att 2022 års version av Gyllene Hjulet ska bli årets viktigaste tillställning, säger Therése Liljedahl Styrelseordförande SES.
Juryn kommer under kommande två veckor läsa, utvärdera, bedöma och betygsätta alla inlämnade tävlingsbidrag. Den 31 mars offentliggörs de nominerade och den 27 april är det dags för Gyllene Hjulet-galan på Biblioteket Live i Stockholm, som i år kommer vara något alldeles extra. Mer inkluderande, mer fest, mer framtidshopp – ett firande av att vi äntligen kan mötas igen och hylla branschen där vi alla ska se oss som vinnare.
Möt årets två jurygruppsordföranden
– Jag är otroligt stolt och glad att få vara en del av juryn för kategorin Sponsring. Vi har alla törstat efter att ses och att äntligen få öppna upp för det personliga mötet igen. Det ultimata sättet att fira detta på är väl att hylla den bransch som arbetar för och betonar vikten av mötet mellan människor. Jag ser fram emot att träffa Sponsrings- och Eventsverige för att inspireras av branschens kreativitet och problemlösningsförmåga kopplat till långsiktig framgång och affärsnytta. Vi SES på galan den 27 april, säger juryordförande Anna Stina Hallberg, Spendrups.
– Det ska bli grymt kul att äntligen återgå till live. Vi har väl alla och en var ett stort uppdämt behov av att ha kul – tillsammans. Lika kul ska det bli att få vara en del av juryn till Gyllene Hjulet och utse vinnande bidrag från alla kompetenta personer i vår bransch, kommenterar eventgruppens juryordförande Stefan Gustavsson, Stockholm Live.
Hela årets Gyllene Hjulet-jury 2022:
Abel Abraham – Hammarby Fotboll
Adam Holmstrand – Live Nation/Luger
Anders Claesson – One More Family
Anna Bauer – Scandinavian Xpo
Anna Dahlberg – Pack Train
Anna Stina Hallberg – Spendrups
Björn Stenvad – Rättighetsbyrån
Calle Francke – Homage
Camilla Hagman – Stockholms Idrottsförvaltning
Christian Albinsson – People People People
Ekin Ergün Björstedt – Rädda Barnen
Fredrik Nyström – Halebop
Hanna Hardell Norrmejerier
Helena Taube – SVFF
Jenny Borthen – Wonderland
Johanna Hedenbergh – Samsung
Kalle Bexell Olsson – Sv. Skidförbundet
Lena Engström – Svensk Elitfotboll
Liam Kahlevi – Society Icon
Magnus Engsäll – Nordic Choice Hotels
Malin Nordström – Atea
Navid Safiyari – Parks and Resorts
Nicole Kavander – All of us
Niklas Brosjö – All Things Live
Niklas Åström – Koncept & Event
Nora Bellil – Jubel
Pino Roscigno – Stadium
Pontus Gille – Kanal 75
Ragnar Tingström – Scream
Raúl Valencia Lopez – Unibet
Rebecca Versteegh – Creed Media
Roshi Hoss – Hoss Agency
Stefan Gustavsson – Stockholm Live
Stefan Ruud – Utsikt kommunikation
Stephen K Gyasi – Freshmind
Teresa Blomgren – Nent Radio
Victoria Adolfsson – Coca Cola
Victoria Jansson – Passion Lab
Nyheter inför årets tävling
Tävlingen har i år genomgått vissa förändringar för att möta upp branschens behov och förutsättningar. Då 2020 års projekt inte fått chansen att tävla under normala förutsättningar, valde vi att detta år även inkludera 2020 i startfältet. Detta innebär att vi kommer att se alla fantastiska och kreativa projekt från både 2020 och 2021 tävla i årets Gyllene Hjulet.
Vi har även valt att dela upp kategorier och jury i två grupper – sponsring och event/expo samt utökat tävlingen till totalt 20 kategorier som på ett mer specifikt och träffsäkert sätt avgränsar dagens sponsrings- &/eller eventprojekt i syfte att mer specifikt och träffsäkert avgränsa dagens något brokiga skara sponsrings- och eventprojekt, för att våra tävlanden inom respektive kategori ska kunna mötas och mätas mer rättvist inom ramen för sina egna avgränsade spelplaner. Möt nykomlingarna; Årets Digitala Event B2B, Årets Digitala Event B2C, Årets Digitala Interna Event, Årets Sportsponsring och Årets Kultur- och Underhållningssponsring.
I kategorierna Årets Sponsring och Årets Event har man i år inte möjlighet att lämna in specifika bidrag – alla inskickade bidrag, oavsett kategori, är i stället direktkvalificerade. Juryn utser bland dessa det sponsringsprojektet och det eventprojektet som är det bästa av de bästa.