Radio Frequency Identification, eller förkortat RFID, används för att automatiskt identifiera objekt, paket och människor. RFID-brickan är fäst vid ett föremål som löpande kan identifieras och spåras. En teknik som i dag används flitigt i lagerhantering, spårning av tillgångar, vägtullar, betalningssystem och naturligtvis i samband med event.
RFID och evenemang
Redan 2013 använde Way out west RFID på sitt arrangemang, där flera marknadsföringsfunktioner möjliggjordes. När besökarna exempelvis registrerade sitt armband på Facebook och checkade in i Sonys fotobås, så togs det automatiskt en bild av dem, som sedan postades på Facebook med taggar från eventet. RFID ger även andra möjligheter – slut på pappersbiljetter vid entrén och kortbetalningar på eventet. Hanteringen sker istället genom radiovågor från bandet. Det innebär att man kan hålla kontantlösa evenemang där besökaren kan se sina köp på en mobilapp under evenemanget.
Eventeffect listar leverantörer av RFID-lösningar i Sverige:
http://www.neptron.se
http://www.identsys.se
http://www.nordicwritbands.com/se