Konferensdeltagarna förväntar sig minnesvärda och transformativa upplevelser medan chefer kräver hög avkastning på sin investering, visar en rapport gjord av Radisson Meetings.
Intensiv konkurrens om deltagare och sponsorskap, en förändring mot en upplevelseekonomi, och tekniska framsteg innebär att arrangörerna vid sidan av det vanliga jobbet, i dag även måste vara dataanalytiker, innehållsstrateger och branschkonsulter.
Högre press på dig som evenemangsarrangör
Med de större resurser som krävs för att konkurrera, ökar också pressen på att visa upp avkastning på investeringarna markant.
Kraven på specificerad och frekvent resultatsrapportering sätter också högre press på evenemangsarrangörerna.
Gemensamt arbetssätt för framgångsrika evenemang
Undersökningen visar på en tydlig uppsättning av arbetssätt och beteenden som är gemensamma för de arrangörer som genererar en avkastning över genomsnittet (25 procent) jämfört med de som genererar mindre än 25 procent.
Bland annat var arbetssätten flexibla och rörliga innan evenemanget. Under evenemang kände deltagarna ett personligt utbyte och efter efter genomförande lades stor vikt vid att ta hand om nya kontakter.
Baseras på 607 konferensarrangörer i 12 länder i Europa
Rapporten baseras på en undersökning bland 607 konferensarrangörer i 12 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika samt kvalitativa intervjuer med ledare i branschen.
Undersökningen utforskar vilka utmaningar eventplanerare möter och avslöjar vilka beslut som leder till långvariga framgångar.