När Space Productions planerar hösten tillsammans med sina kunder gäller det både digitalt och fysiskt deltagande. Hybridmässan ger fördelar och kan skapa möten mellan många olika människor på ett relativt enkelt sätt. Mathias Andreasson, projektledare på Space Productions, berättar om några av fördelarna.
Space Productions är en helhetsleverantör inom mässa, event och inredningsproduktion. Just nu planerar de hösten tillsammans med sina kunder. Mathias Andreasson är projektledare och berättar att det senaste årets digitala möten har påverkat hur vi ser på mässor när det är möjligt att träffas fysiskt.
– Vi ser fortfarande ett högt fysisk deltagande men möjligheten finns alltid att ses digitalt, och man anpassar möteslokaler på ett sätt som vi inte har sett förut. Det är mer plats, större lokaler, färre människor per kvadratmeter. Vi ser också att man flyttar utomhus med vissa delar, berättar han.
Något som många känner igen är att kraven på genomförandet har ökat. Samtidigt som det var mycket fokus på själva tekniken i början har det också varit en lärorik resa. Just möjligheten att kombinera olika former är en fördel.
– Det här året har hjälpt oss att förstå att den digitala tekniken ger oss jättemycket, säger Mathias. Samtidigt har vi lärt oss att förstå vad det fysiska mötet har för fördelar. Framöver kommer det bli viktigt att sätta ihop kombinationen av det fysiska och det digitala, att hitta den bästas lösningen för en given situation. Den digitala delen kommer ju att stanna kvar i mässmediet även efter det här.
Inte bara teknik – innehåll och aktiviteter fortsatt viktigt att tänka på
När det gäller hybridmässor som form ser Mathias att det finns stora möjligheter att koppla ihop personer som inte är på plats. Ett exempel är hur man med relativt enkla medel kan skapa ett möte mellan sina egna experter och någon som besöker mässan, som kanske ställer frågor som det krävs en specialist för att svara på.
– Det blir ett möte där den ena parten är digital – och det funkar ju båda vägarna, menar Mathias.
Att arbeta i en monter och få till en dialog med mässbesökare. kan vara nog så utmanande i fysisk form. Mathias poängterar samtidigt vikten av att fundera igenom sitt innehåll och se till så att man varierar och kombinerar olika former i sitt möte/mässdeltagande.
– Det gäller ju fortfarande som utställande bolag att ha ett bra erbjudande och ha någonting som som är intressanta för målgruppen – erbjudanden, aktiviteter, lanseringar – precis som du gör i en fysisk monter. – har, som gör att man kommer in i din monter. precis på samma sätt måste man tänka digitalt. Du måste ha någonting som gör att jag vill komma till din monter digitalt.
Mathias menar att man också får se upp med att följa med strömmen ”bara för att”. Samtliga aktiviteter och utföranden behöver motiveras av syftet och målet med mässan eller mötet.
– Både besökaren och kunden ska få ut någonting av det. Man måste alltid se till kundnyttan: vad vill jag ge min kund? Och vad vill jag få ut av det här? Man kommer aldrig runt det, avslutar han.